PERSBERICHTEN – Dagbladuitgever TMG probeert haar oude krantenpersen te verkopen via een veiling. Multi-Post ontwikkelt COD: Communication On Demand. Kalenderwedstrijd zoekt ambassadeurs. Roadshow Kodak met iXgram. En veel meer.
Maar eerst de Telegraaf Media Groep (TMG), dat de oude krantenpersen uit Alkmaar en Amsterdam probeert te verkopen. Eerst stond de Duitse machinehandelaar Hamann met de persen te leuren op de drupa, maar tot een verkoop kwam het niet. Nu wordt een veiling gehouden, maar gevreesd moet worden dat alle rotatiepersen (fabrikant manroland) naar de hoogovens gaan, ook vanwege het afwijkende formaat van de ‘Teleman’-krantenpersen. Mogelijk is er wel belangstelling voor de Cromoman, uit Alkmaar, een commerciële coldsetpers van drukkerij Noordholland.
Kodak neemt afscheid van inkjet technologie
Al meer dan een half jaar staat de inkjetdivisie van Kodak te koop met onder meer de Prosperkoppen voor rotatiepersen. Volgens directeur Peter Trampler van Kodak Noord Europa is er veel interesse voor deze activiteit. Kodak kiest met de Nexpress duidelijk voor de tonertechnologie. Er staan inmiddels zo’n 48 van deze printers in de Benelux. Volgend jaar komt een geheel nieuwe uitvoering van de Nexpress. Op de foto van Giuseppe Toppers de deelnemers aan de perslunch in Haarlem. Volgens Peter Zwetsloot (rechts op foto) 'the full Dutch graphic art press invited by Kodak in a historical setting in Haarlem with in the background the inventor of the printing press Laurens Janszoon Coster'. Midden achter Erik van Erp van Printmedianieuws.
Digitale oplages dagbladen fors gestegen
Vooral Telegraaf, Volkskrant en NRC stegen fors in hun digitale 'oplagecijfers'. In print daalden alle titels, met uitzondering van Trouw en FD, die beiden een lichte stijging noteerden. In het domein digitaal is de Telegraaf de grootste met ruim 146.000 betalende abonnees (20.000 meer dan vorig jaar). Op afstand volgt de Volkskrant met bijna 82.000 abonnees, komend vanaf bijna 66.000. Tot slot NRC (voor NRC Handelsblad als NRC next samen), van ruim 48.000 naar 70.000.
Multi-Post ontwikkeld COD samen met PTI
Geen Printing On Demand (POD), maar COD, oftewel Communication On Demand, ontwikkeld door Multi-Post en PTI. Het nieuwe, zogeheten Communication on Demand platform gaat duidelijk verder dan Printing on Demand alleen, zegt Frank van Ballegooij, verantwoordelijk voor ICT bij Multi-Post. ‘Binnen het gezamenlijk ontwikkelde Communication on Demand platform zit de klant aan de knoppen.’ Bij dit platform bepaalt de klant zelf op welke manier en op welk moment de informatie wordt gestuurd, per post, per e-mail of per sms of gecombineerd.
Compri: iXgram sneak-preview op Kodak roadshow
Primeur op de door Compri en Kodak georganiseerde roadshows: een sneak-preview van iXgram. Op 13 oktober organiseert Compri in samenwerking met Kodak een roadshow in Turnhout. Compri toont daar voor het eerst een 'sneak preview' van iXGram. Daarnaast zijn er diverse presentaties van zowel Kodak als Compri. De afdeling Ontwikkeling van Compri ligt op schema met de ontwikkeling van iXGram, de browser georiënteerde versie van Xgram. Diverse interfaces worden inmiddels getest door het ontwikkel team. De verwachting is dat de eerste interfaces vanaf begin 2017 leverbaar zullen zijn. http://www.compri.nl/News/5568/iXgram-sneak-preview-op-Kodak-roadshow
Ambassadeur Kalenderwedstrijd?
Ook eens een bijeenkomst van de KW Ambassadeurs bijwonen? Dit is uw kans! En wie weet besluit u dan om ook ambassadeur te worden. Het bestuur van de Kalenderwedstrijd maakt op 17 oktober de nieuwe plannen bekend voor de komende editie op de bijeenkomst die wordt gehouden bij drukkerij Wihabo. We starten om 16.00 uur. Het is een mooie gelegenheid om kennis te maken met de KW Ambassadeurs en het bestuur van de Kalenderwedstrijd. Bovendien is er volop gelegenheid tot netwerken.
Papiernieuws.nl
Onder de titel ‘Papiernieuws.nl 'nieuws en achtergronden over papier, inkt en toners' gaat vanaf vandaag (14 uur) een nieuwe website van start voor de grafische industrie. Als zustersite van Printmedianieuws, met twee tot drie artikelen per week en elke twee weken een (gratis) nieuwsbrief. De eerste nieuwsbrief verschijnt op maandag 17 oktober.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.