PERSBERICHTEN - De Noorse papierproducent Norske Skog wil de papierprijs met 30 euro per ton verhogen. Studenten beginnen eigen drukkerij. Telrol koopt zes digitale persen van Xeikon. Drukwerkdeal houdt Print & Inspire-event. Wie weet wat Smart Printing is? En nog veel meer berichten vorige week.
Gaat de prijs van papier omhoog? Met de sluiting en ombouw van drie grote papiermachines in Europa denkt Norske Skog dat de overcapaciteit in de productie van ‘publication paper’ is verdwenen. Daarmee kan de prijs van ‘newsprint’ omhoog met tenminste 30 euro per ton in 2017, zegt topman Sven Ombudstsvedt. Zie ook het artikel op onze website papiernieuws.nl.
Studenten beginnen drukkerij: DRUK
Hoe ze het allemaal doen weten ze zelf ook niet precies, maar de 23-jarige studenten Richard en Sinan (kopfoto van Bart Jansen) hebben beiden een parttime baan, studeren voltijd en runnen daarnaast hun eigen drukkerij DRUK, waarmee ze in razend tempo de drukwereld veroveren. Ze openden in maart de deuren van DRUK, waar bedrijven en particulieren terecht kunnen voor fotografie, het laten bedrukken of zelfs maken van kleding en het opstarten van hun eigen merk.
Print & Inspire-event van Drukwerkdeal
Print & Inspire is hét event voor alle grafisch professionals van Nederland. En Drukwerkdeal.nl nodigt elke klant en iedere printprofessional uit om zich op 22 november in DeFabrique in Utrecht onder te dompelen in de toekomst van print, met sprekers, workshops en veel creativiteit. Onder meer bestsellerauteur en marketingexpert Steven van Belleghem, neuropsycholoog Roderick Reichenbach van Braingeneers, Robbert Delfos (Graficus), Adobe Certified Expert Peter Villevoye en CEO van Drukwerkdeal.nl Haico Meijerink gaan gasten uitdagen en inspireren.
Seminar over Smart Printing Solutions
Op donderdag 17 november organiseren Printmedianieuws en CMBO voor de tweede keer hun najaarsseminar in De Glazen Ruimte in Maarssen. Het thema is deze keer 'Smart Printing Solutions’: het integreren van intelligentie en interactie in drukwerk en aanverwante technieken. Denk aan de toepassing van smart labels, sensors, magneetfolie, holografie, maar bijvoorbeeld ook aan de integratie van audio en drukwerk door geavanceerde printtechnieken. Welke toepassingen zijn ook voor drukkerijen interessant? Inschrijven kunt u via onze website. Bezoek ook alvast onze (in ontwikkeling zijnde) nieuwe website over deze reeks onderwerpen.
Zes Xeikons voor Telrol Group uit Almere
Met een order van maar liefst zes digitale persen van Xeikon breidt de Terol Group haar productiecapaciteit verder uit. Er staan door deze order negen digitale persen van Xeikon in Almere. De eerste digitale pers van Xeikon werd gekocht in 2009, een Xeikon 3300. Later volgden er meer. Telrol claimt met negen digitale persen de grootste digitale drukkerij te zijn van Europa. Maar dat klopt niet: bij Cimpress in Venlo staan meer digitale printers.
DDW en Print Pakt
Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven kreeg Willy Bosch (drukkerij Wihabo) de zilveren KVGO-speld uitgereikt door Fons Metsaerts van het KVGO. Bosch was kritisch over DDW en Print Pakt. ‘Het is jammer dat er maar zo weinig mensen gehoor hebben gegeven om naar de DDW te komen. Dat doet me echt een beetje pijn omdat het we toch met zijn allen moeten doen.’
1250ste pers van GWS
GWS Printing Systems heeft een KBA Comet krantenpers verkocht aan een dagbladuitgever in de Dominicaanse Republiek. De pers is afkomstig uit Denemarken (foto). Eerst wordt de pers in Waalwijk voorzien van moderne besturingssystemen (retrofit). Ook wordt de pers voorzien van een complete mailroom. Feitelijk gaat het dus om een ‘turnkey-project’ voor een volledige drukkerij. De transactie met de KBA Comet pers is de 1250ste machine sinds GWS 35 jaar geleden van start ging.
Prindustry Herfsttoer bij Probo
Op 26 oktober vond de Prindustry Herfsttoer voor het eerst plaats bij Probo in Dokkum. De bijeenkomst werd geopend met een welkomstwoord door Dirk Kwakkel, Manager Sales en Service bij Probo. Vervolgens kreeg Ramon van Wingerden, directeur van Prindustry, het woord en informeerde de Herfsttoer deelnemers over trends in de grafische branche. Na een korte pauze gaf Thijs Bekkema, online marketeer bij Probo, een presentatie over CRO optimalisatie. Aansluitend kregen de deelnemers van de Prindustry Herfsttoer een rondleiding door de productieruimte van Probo. De bijeenkomst werd afgesloten met een lunch en demo van de WhiteLabelShop waaraan Probo is gekoppeld als bronleverancier. Op 2 november is de Prindustry Herfsttoer bij Printdeal in Antwerpen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.