EVENEMENT - Het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC) hield afgelopen donderdag een congres over de manier waarop online het gedrag van (ook grafische) klanten beïnvloedt. Eén van de 200 deelnemers was Arjen Molendijk, die er verslag van deed.
Een tot zalencentrum verbouwde brouwerij in hartje Mechelen, veel Vlaamser kon de locatie niet zijn toen het VIGC zijn congres hield. Gino van Ossel ging als eerste keynote speaker vooral in op het klantengedrag in de retail. Inmiddels is een kleine 70 % van alle aankopen ‘web-influenced’. Online is daarmee de motor van de omzet geworden. Bedrijven moeten zich daar op aanpassen. Door de juiste keuzes te maken kun je er zèlf voor zorgen tot de overlevers te behoren. In veel e-commerce is op dit moment vrijwel geen geld te verdienen. De kosten van marketing en handling zijn hoog en de marges laag. Steeds meer bedrijven bieden hun producten daarom aan op de markplaats van Amazon of Bol.com en nemen de hoge provisie die ze daar betalen voor lief. Op die manier heb je namelijk een veel groter bereik dan je ooit zelf zou kunnen bewerkstelligen. De klant is allang ‘omnichannel’, die switcht net zo makkelijk tussen online, mobiel en de fysieke winkel. Gino liet een aantal voorbeelden zien van retailbedrijven - zoals Starbucks - die daar goed op inspelen.
Eshuis
Helaas was Peter Overbeek van het Nederlandse Eshuis door omstandigheden verhinderd, maar hij werd meer dan adequaat vervangen door de last minute ingeschakelde Ed Boogaard (op foto). Eshuis is als verpakkingsdrukker wereldberoemd geworden door de samenwerking met Coca Cola bij het maken van gepersonaliseerde labels. Heeft Coca Cola daar veel aan verdiend? Vast niet. Maar de positieve aandacht op social media die het project heeft opgeleverd was het geld meer dan waard.
Panel
Het panel na de pauze bestond uit een aantal jonge, succesvolle grafische ondernemers, volgens mijn Belgische buurman tijdens het afsluitende buffet “niet de eerste de besten”. Opvallend was dat de panelleden goed op de hoogte waren van de nieuwste technologische ontwikkelingen en daar ook voor open stonden. Tegelijkertijd vonden ze dat je als grafisch ondernemer wèl moet weten waar je kracht en je beperkingen liggen. Loop niet achter elke hype aan, maar kijk of die ontwikkeling in je strategie past. Kun je er rendabele business uit creëren? Slimmer is te kijken welke behoeften van je bestaande klanten nog niet goed vervuld worden, welke rol je daarin kunt spelen. Alle bedrijven achter de tafel wilden wel groeien, maar niet persé door overnames. Kijk eerst maar eens of je goed kunt samenwerken met andere partijen, òòk buiten je eigen sector. Fuseren kan altijd nog.
Artificial Intelligence
Steven van Belleghem (foto), de tweede keynote speaker, sloot deze inspirerende avond af met een verhaal over ‘The Customer in the Day after Tomorrow’. Volgens Steven beleven we in het jaar 2016 een ‘tipping’ point: iedereen is nu digitaal en op het gebied van artificial intelligence (AI) lopen we 10 jaar voor op schema. Steven verwacht dat in de toekomst de meeste van onze beslissingen niet langer zullen zijn gebaseerd op emotie, maar op algoritmen. Alles draait straks daarom om data. Niet voor niets kopen grote tech-spelers op dit moment bedrijven die veel data over hun gebruikers bezitten. Is er in die wereld geen toekomst voor de grafische industrie? Jazeker wel, maar dan moet je het slim aanpakken. Bijvoorbeeld door je te richten op verpakkingen. Uiteindelijk gaan bedrijven zich richten op ‘segmenten van 1’: volledig op één persoon toegespitste producten en content. In die toekomst is er zeker nog plaats voor drukwerk dat daar op inspeelt.
Arjen Molendijk
(*) Arjen Molendijk is directeur van CMBO, dè kennisvereniging op het gebied van trends en technologische ontwikkelingen in de productie van communicatiemedia. CMBO is mediarelatie van Printmedianieuws.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.