EVENEMENT - Het W2P event 2016, georganiseerd door CMBO, GOC, KVGO en Scriptworx vond dit jaar plaats op 13 oktober bij hoofdsponsor Ricoh in ’s Hertogenbosch. Een verslag door gastauteur Roelof Janssen van Screens&Pages.
• W2P event 2016: Automatisering, klantenconnecties en nieuwe diensten
In het auditorium trapte dagvoorzitter Ed Boogaard af met een korte inleiding waarin hij aangaf dat W2P breder geïnterpreteerd moet worden dan de naam aangeeft; eigenlijk gaat het om het zoeken naar ‘de toekomst van print’. Ook Ricoh trekt dit onderwerp meestal breder waarmee het in feite gaat over internet gebaseerde innovaties in de grafimedia industrie.
Toekomst voorspellen
Vervolgens gaf Wim van Rooijen van Fountainheads een overzicht van de snelle ontwikkelingen die we om ons heen zien of in de (nabije) toekomst kunnen gaan meemaken. Daarbij is een toekomstvisie natuurlijk nooit helemaal accuraat; in de film Back to the Future zijn heel rake voorspellingen gedaan (bijv. de schoen met zelfstrikkende veters) maar heeft men daar volledig gemist dat er iets zoals het Internet zou kunnen ontstaan. Van Rooijen besprak een reeks trends zoals kennis delen; Elon Musk van Tesla past dat bewust toe met soms bijzondere gevolgen (een popfestival dat wordt gerund met sustainable energy). Een tweede trend is dat fysieke zaken worden omgezet naar software en daarbij in veel gevallen (bijna) gratis worden.
Wim van Rooijen: 'Je kunt soms de trends naar je hand zetten door er actief mee aan de slag te gaan'
Break-out sessies
Dat werd verder geïllustreerd in de break-out sessies waarbij sprekers van diverse grafische bedrijven aangaven hoe zij bezig zijn met digitalisering van het bestel-, lever- en facturatieproces van hun klanten. Daarbij zijn de kernwoorden:
- Harry Mennen van de Budelse: Veel orders van uiteenlopende omvang verwerken zonder handmatige tussenkomst; zij doen dan via hun eigen Budi systeem dat samenwerkt met Chili Publisher, Enfocus Switch en tools van Esko Graphics.
- Mathieu Levens van Magneet Communicatie Centrum: Initiatief durven nemen om een klant te helpen met automatisering, waarbij je niet alles zelf hoeft te doen maar software bedrijven kunt inhuren. Case: gepersonaliseerde etiketten voor Famous Grouse.
- Back-end automatisering is een noodzaak voor aanlevering van klantdata, of die nu via W2P of via e-mail of FTP binnenkomt (Frits Ruwhoff, SMG Groep). Daarbij zijn diverse fasen te onderscheiden; zij gebruiken tools zoals Enfocus Switch en het XGram MIS. Zo kun je met een kleine ICT afdeling snel nieuwe oplossingen voor klanten realiseren.
- Neem de tijd om over je bedrijf na te denken en wees niet bang om dingen anders te doen dan anderen (Marc de Jong, DeltaBach/EasyPrint).
Ricoh
Erwin Busselot van Ricoh verzorgde de afrondende presentatie, waarbij hij aangaf dat je de toekomst pas kunt inschatten als je weet wat je huidige positie is. Via diverse grafieken en cijfermateriaal gaf hij aan dat digitalisering aan de ene kant tot erosie van communicatie via het papieren medium heeft geleid. Aan de andere kant is papier zeker niet uitgerangeerd en zal er nog zeker groei zijn op het gebied van gepersonaliseerde informatie. Volgens hem komen marketeers er nu achter dat de respons op papieren boodschappen hoger is dan op digitale (vluchtige) boodschappen. Naast Direct Mail zijn er meer gebieden waar groei in zit, zoals verpakkingen maar ook wat hij noemt ‘beyond paper’ producten, waarbij hij doelt op functional / industrial printing. Volgens Frank Romano zou dat technisch gezien zelfs 40 % van het werk van grafische bedrijven kunnen gaan uitmaken.
Inkjet zal in 2018 verantwoordelijk zijn voor 50 % van de grafische productie. Zeker als het huidige probleem van beperkingen in papiersoorten opgelost zal worden. Qua snelheid is inkjet volgens Busselot in ieder geval in staat om offset te benaderen.
Verder zit er groei in boeken die via POD worden gemaakt omdat uitgevers nu echt af willen van voorraadproductie. Voor Ricoh is ook de markt van 3D printing van belang. Busselot illustreerde dat met een quote van een 3D print guru die aangeeft dat 3D print dezelfde impact kan hebben op de manufacturing industrie als internet op marketing en retail.
Conclusies
De algemene boodschap van de avond was dat het grafimedia bedrijf zich ontwikkelt als ‘connected enterprise’. Of dat nu is via WebToPrint of marketing automation of visuele producties on demand, de essentie is om te denken vanuit internet/digitale/ICT technologie en daar de dienstverlening op te baseren, met dus uiteenlopende digitale of fysieke producten als resultaat. En dat is eigenlijk ook een algemene trend die niet specifiek geldt voor de grafimedia industrie maar alle productie en dienstverlening in Europa.
Geschreven door Roelof Janssen van Screens & Pages, gespecialiseerd in marketing automation.
Erwin Busselot zegt
kleine correctie: ‘Inkjet zal in 2018 verantwoordelijk zijn voor 50 % van de DIGITALE PRINT productie’. DIGITAL PRINT als totaal aantal pagina’s maakt nog steeds minder dan 3% van het totaal aantal gedrukte pagina’s WW uit.