BEDRIJVEN - De Belgische dagbladuitgever Mediahuis wil €5,25 per aandeel TMG betalen, de huidige koers ligt op €3,50. De totale overname van TMG zou daarmee op €243 miljoen euro komen. De handel in aandelen TMG werd vanmiddag meteen stilgelegd.
Met een dergelijke overname zou het speelveld voor de Belgen in ons land behoorlijk groot worden. Daar waar de overname van PostNL op bezwaren van de overheid stuitte, lijkt er voor de Belgische uitgever niets in de weg te staan op krantengebied haar positie in ons land te kunnen gaan versterken. Opvallend is dat president-commissaris van PostNL, Michiel Boersma, tevens president-commissaris is bij TMG. Grootaandeelhouder familie Van Puijenbroek (41,31%) zou al positief hebben gereageerd op het bod.
Mediahuis is een in 2013 tot stand gebrachte bundeling van twee Belgische dagbladuitgevers, Corelio en Concentra
Concentra was in ons land al langer eigenaar van De Limburger. Mediahuis nam in 2015 NRC Media over en afgelopen oktober werd bekend dat ook De Limburger binnen het Mediahuis zou worden opgenomen. Het Mediahuis lijkt daarmee in de voetsporen te treden van concurrent de Persgroep. Ook deze Belgische krantenuitgever heeft met flink wat overnames de positie van grootste dagbladuitgever in Nederland verworven met een marktaandeel van 52% (op basis van oplage).
TMG volgt met 24% en Mediahuis met 12%, samen dus goed voor 36%. Volgens het FD werken er bij TMG een kleine 1800 mensen, in het jaar 2000 waren dat er nog ruim 6000. Mediahuis telt op dit moment ongeveer 2000 medewerkers bij een omzet van 530 miljoen euro. De TMG omzet bedraagt ongeveer 450 miljoen euro.
FD zegt dat partijen enige weken met elkaar in gesprek zijn
Voordelen
Natuurlijk wordt de hele druk- en distributie keten onder de loep genomen, naast synergie effecten in ICT, web en video voor de online activiteiten. Maar of alles bij een eventuele overname soepel zal verlopen, is nog maar de vraag. De culturen van bijvoorbeeld NRC en Telegraaf zijn op zijn zachtst gezegd niet 'uitwisselbaar'. De timing van het Mediahuis lijkt goed te zijn. Kijkend naar het koersverloop van TMG gedurende de afgelopen 5 jaar zullen de Belgen de inschatting hebben gemaakt dat de koers waarschijnlijk niet veel verder zal dalen. TMG worstelt als jaren met tegenvallende resultaten op advertentie- en abonnementengebied. Gecombineerd met een twijfelachtige crossmediale portfolio, teveel wisselingen in de top en talloze reorganisaties, was het moment kennelijk rijp.
Nettowinst Mediahuis in 2015 bijna 20 miljoen euro
Drukkerijen
Wat het gaat betekenen voor de krantendrukkerijen in Nederland, is de komende dagen naar alle waarschijnlijkheid een forse voedselbron voor alle mogelijke speculaties. Vrijdag verschijnt onze visie over de gevolgen voor krantendrukkend Nederland.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.