PERSBERICHTEN – Ook in 2016 blijft de omzet van boeken stijgen, vooral ‘niet-Nederlandstalige titels’. Ook opvallend is de grote stijging van papieren Kerstkaarten in het zakelijke segment. En nog veel meer persberichten afgelopen week.
Maar eerst die opvallende stijging van de omzet van boeken. Het was dé cliffhanger waarmee 2015 afsloot: zou de omzetstijging van 3,5 procent ook in het nieuwe jaar doorzetten of was er sprake van het Polare-effect? Eind november wijst de cumulatieve omzetplus van 4,7 procent in de richting van een blijvende opleving. ‘Iedereen lijkt inventiever en creatiever op zoek naar de heilige boekengraal’, constateerde CPNB-directeur Eppo van Nispen eind 2015 en dat geldt nog steeds. Binnen het stijgingspercentage van 4,7 hebben niet-Nederlandstalige titels een opvallend groot aandeel: 1,9 procent. Bron: Boekblad.nl
Voorlichting gevaarlijke stoffen
De sociale partners in de grafimedia (KVGO, ZSO, FNV Media & Cultuur en CNV Vakmensen) beginnen een voorlichtingscampagne over gevaarlijke stoffen. Daar vallen onder andere ook oplosmiddelen onder. De doelstelling van de campagne met de naam ‘Stofwisseling’ is volgens projectleider Danny Wilms om de bewustwording te vergroten van werkgevers en werknemers over het werken met gevaarlijke stoffen (waaronder oplosmiddelen).
Drukwerkdeal.nl drukt 8,5-miljoen-kerstkaarten
Drukwerkdeal.nl – de grootste online drukker voor de zakelijke markt – verwacht in 2016 ruim 8,5 miljoen zakelijke kerstkaarten te verkopen. Dat is 54% procent meer dan in het seizoen vorig jaar. Ondanks e-mail en andere digitalisering ziet het e-commercebedrijf uit Deventer jaar op jaar dus een fikse stijging. Onderzoek van Drukwerkdeal.nl onder zijn klanten laat zien dat 57% dit jaar van plan is een zakelijke kerstgroet per post te versturen.
Blendle ook in 2017 nog verliesgevend
Iedereen is altijd lyrisch over de digitale krantenkiosk Blendle, maar er wordt ook in 2017 nog steeds geen winst gemaakt. Online krantenkiosk Blendle heeft meer tijd nodig om zwarte cijfers te schrijven. Dat zegt oprichter Alexander Klöpping (foto) in een interview met Business Insider. Twee jaar geleden voorspelden Klöpping en medeoprichter Marten Blankesteijn dat hun bedrijf in 2017 winst zou maken, maar dat gaat niet lukken.
Spectaculaire groei Igepa
Papiergroothandel Igepa is de laatste tien jaar spectaculair gegroeid, ondanks een krimpende markt. In tien jaar van 10 medewerkers naar 150 medewerkers en een omzet van 100 miljoen euro. Algemeen directeur Hans-Jürgen Caspers vertelt er alles over op website van papiernieuws.nl. ‘We zijn inmiddels veel meer dan alleen maar een papiergroothandel.’
Veel belangstelling voor KBA-persen
Begin deze maand kwamen zo’n 140 bezoekers uit Oost-Europa naar Radebeul, de fabriek van KBA voor vooral vellenpersen. Getoond werd onder meer een zes kleuren Rapida 106, die met een snelheid van 20.000 vellen per uur produceerde. Ook werd gedemonstreerd hoe snel er kon worden gewisseld van platen: binnen 30 minuten werden zeven drukopdrachten uitgevoerd met oplages tussen de 500 en 1000 exemplaren.
Papierclinic
Wist u dat papier minimaal 30 eigenschappen heeft? Gewapend met dertig verschillende dozen met even zovele eigenschappen van papier trekt Marchelma van Breugel door het land. Om uit te leggen wat papier allemaal kan. Met haar ‘papier clinic’ trok ze al veel bekijks op de Dutch Design Week bij Print Pakt. Lees er meer over op papiernieuws.nl op donderdag 15 december.
Drukkerij GEWADRUPO kiest workflow Kodak
Het Belgische bedrijf koos voor het KODAK INSITE Prepress Portaalsysteem. Dankzij dit online communicatiesysteem kunnen klanten van GEWADRUPO hun bestanden uploaden en een drukproef bekijken. Ze kunnen online hun fiat voor druk geven of wijzigingen communiceren. De verhoogde structurering zorgt voor een gestroomlijnde jobafhandeling en snelle doorlooptijden.
Em. de Jong beste leverancier van 2016
Koninklijke Drukkerij Em. de Jong is door SumisCompany verkozen tot beste leverancier van 2016. De Supplier of the Year Award wordt jaarlijks uitgereikt aan één van de velen leveranciers uit de grafische sector, waarmee Sumis Printmanagement samenwerkt. De winnaar werd (al weer enige tijd geleden) bekend gemaakt tijdens de vierde editie van Sumis Connects, een jaarlijks terugkerend leveranciersevenement van Sumis met dit jaar als thema ‘Grenzen Verleggen.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.