ALGEMEEN - Printmedianieuws blikt graag samen met u terug op een jaar volop ontwikkelingen. We hadden als online uitgever een ambitieus programma en zitten volop in de uitrol van twee nieuwe titels: papiernieuws.nl en smartprintingsolutions.nl. Een overzicht.
Toen Erik van Erp en ondergetekende halverwege 2013 onze eerste stapjes zetten in de opbouw van deze website, wisten we eigenlijk niet zo heel goed waar we 'terecht' zouden komen. Er was geen volledig doortimmerd businessplan, we hadden wel doelen, visies (misschien wel visioenen) over ons bereik in de markt. Na het verdwijnen van vrijwel alle papieren titels op Graficus na, moest er immers ruimte in de markt zijn voor één extra titel, dachten we. Dat doel is naar onze bescheiden mening goed gelukt: printmedianieuws.nl heeft inmiddels 1400 nieuwsbrieflezers en 14 sponsoren/adverteerders en is een bekende uitgave geworden, niet alleen in de grafische wereld, ook daarbuiten bij de opdrachtgevers (uitgevers) en toeleveranciers van de grafische wereld (handelshuizen en leveranciers).
Verbreding
Precies drie jaar na onze eerste digitale stapje binnen printmedianieuws.nl, vroegen we ons af of er een mogelijkheid zou bestaan zeer specifieke niches te bedienen. Daar is lang en uitvoerig over gesproken en de keuze is gemaakt om enerzijds een niche-titel 'dichtbij' printmedianieuws.nl te ontwikkelen, namelijk papiernieuws.nl en anderzijds een titel 'op enige afstand', namelijk smartprintingsolutions.nl. En anders dan bij Printmedianieuws.nl kennen de beide andere sites geen abonnementenmodel met een 'betaalmuur' en zijn dus (vooralsnog) gratis te lezen. En met voor beide sites ook periodieke nieuwsbrieven.
Businessmodellen
Zoals bij elke uitgever kwam bij het ontwikkelen van nieuwe titels de vraag naar het juiste businessmodel voorbij. Ook daar is langdurig over nagedacht. Weten we het nu precies en kunnen we het succes voorspellen? Nee, dat niet, beide nieuwe titels hebben in 2017 nog extra veel aandacht nodig. Dankzij onze actieve partners Antalis, Paper2Day en Hubergroup hebben we met papiernieuws.nl al een stevig fundament gelegd om door te kunnen groeien. Bij smartprintingsolutions is een partnertraject wat complexer, maar samen met hoofdredacteur en specialist Albert Noppen wordt verwacht dat de eerste partners in het eerste kwartaal van 2017 op de site zullen verschijnen.
Onze partners en abonnees
Over de hele linie is onze groei in partners flink toegenomen. De relaties die we in de loop der jaren hebben opgebouwd resulteren in een juiste mix van herkenbare branded content artikelen, een duidelijk herkenbare aanwezigheid op site en nieuwsbrief en voor sommigen een actieve deelname in onze events, waarvan we afgelopen november een succesvolle tweede editie organiseerden in het teken van de lancering van smartprintingsolutions.nl. Vanaf hier willen we al onze partners dan ook hartelijk danken voor hun bijdragen in de groei van onze titels. Ook danken wij natuurlijk onze trouwe abonnees. De groei die we in 2016 hebben doorgemaakt is ook zeker te danken aan al die abonnees die ons het vertrouwen hebben gegeven ook in 2016 'aangesloten' te blijven bij ons platform.
Op naar 2017
Met de Kerstdagen voor de boeg, is er nog maar een klein weekje te gaan in 2016. Volgende week 'beperken' ons tot het actuele nieuws. Voor 2017 hebben wij een hele reeks uitdagingen op ons bordje liggen. Die gaan we graag samen aan met u, onze partners en onze abonnees. In januari starten we met onze publicatie (in print!) van de serie Top 5 high-end printerfabrikanten. Het hele redactieteam wenst u prettige Kerstdagen toe.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.