BRANCHE - Het bleek een succesformule, CMBO-Fespa’s eerste combi-event; de inspiratiebijeenkomt bij Avery Dennison in Oegstgeest. Zo’n zeventig gasten bezochten gastgever Avery.
Ed Hoogendijk en Arjen Molendijk trapten deze bijzondere inspiratiebijeenkomt af. Hoogendijk namens ‘kennis- en netwerkorganisatie voor de visuele communicatiebranche Fespa-Nederland’. Molendijk namens de ‘kennisvereniging op vele gebieden van het communicatiemedia landschap’. Anders gezegd: Avery heette een knowhow-bundeling van visuele- en printcommunicatie welkom voor een middagje ‘Nieuwe materialen, nieuwe toepassingen’
Moderator Marco den Engelsman
Moderator Marco den Engelsman begon de inspiratiebijeenkomt met promotie voor eigen ‘blokboek.com e-zine’ en whitepapers. Snel zoomde hij verder met het statement ‘Mobiel op no1 in communicatie’. Immers, 73% heeft de smartphone op zak en kijkt er dagelijks gemiddeld 200x op. B2B-marketeers adresseren volgens onderzoeker Regafix hun marketingberichten heel fervent (65%) naar smartphones. Den Engelsman waarschuwt “Vaak wordt te weinig nagedacht hoe gebruikers ermee omgaan. Op het snijvlak van drukwerk en telecom worden QR-codes en Layar ingezet om de boel wat leuker en crossmediaal te maken, al blijft het grote succes uit. Alleen als de gebruiker er beter van wordt het wat. Kijk maar eens naar het tijdgebruik dat mensen aan YouTube besteden”. Vervolgens toonde hij leuke voorbeelden van ‘augmented reality’ en interactieve reclame-uitingen.
Painting with film
Avery Dennison’s Sjaak Bolier zette in op ‘Painting with film’; een aanpak om gebouwen te revitaliseren, te restylen en/of te herdecoreren met Avery’s Facadefilm, waarbij het -verrassend genoeg- zelfs tot kozijnniveau mogelijk bleek en waarvoor Avery specfieke cursussen geeft. Bolier toonde hèt voorbeeld dat iedere Nederlander kent: Amsterdams’ Fletcher hotel (YouTube: Fletcher Tower Amsterdam, a cylindrical room with a panoramic view), heel knap met Avery’s Facadefilm gepimpt door de Façade Groep uit Deurne (NBr).
Verdienkansen voor Signmakers
Veel gebouwen uit 70/90-tiger jaren zijn toe aan renovatie. Daarin toegepaste aluminium- en plasticmaterialen zijn moeilijk te schilderen. Beplakken met Avery’s Facadefilm biedt effectieve oplossingen. Er zijn 22 RAL-kleuren (±30€/m2) en een speciale aanmaakkleur is mogelijk. Bolier toonde signmakers vervolgens waar hun verdienkansen voor restauratie- en nieuwbouwprojecten liggen. Vaak moeten er meteen ook prints en belettering op vernieuwde gevels. YouTube toont in verschillende filmpjes van de Façade Groep hoe dergelijke renovatieprojecten worden uitgevoerd. Avery en 3M geven tienjarige houdbaarheid- en kleurbestendigheidsgaranties op de zelfklevende folies.
Reijnders Graveer & Lasertechniek
Reijnders’ salesmanager Berry Veltkamp’s presenteerde wat Reijnders Graveer & Lasertechniek uit Gorinchem, kan betekenen voor de signbranche. Zijn PowerPoint ‘Van graveren naar industrieel printen’ adresseerde alle raakvlakken en overlappingen. Reijnders levert aluminium- en kunststofbewerking, ook buiten de signbranche. Zoals overal toepasbare bedieningspanelen en bewerkte gevelpanelen. Veltkamp sprak namens Bert Reijnders, die op de foto van ‘destadgorinchem.nl’ heel trots z’n nieuwste freesbank toont; de drie-assige MLCube. Reijnders’ machine-arsenaal is indrukwekkend (zie www.rgenl.nl/machinepark). Daar zitten ook drie wideformatprinters in; voor zowel UV- als ecosolvent- en sublimatieprint. Niet alleen om machinepanelen van teksten te voorzien, maar ook aluminiumpanelen voor gevels en anders van fullcolourdecoraties te voorzien. Uit 15mm rood/witte kunststofplaten sneed Reijnders een paar honderd relatiegadgets ‘I am amsterdam’, gemonteerd op een gepersonaliseerde kunststof presentatieplaat. Sommige van Reijnders’ producten leunen erg tegen de sign- en gadgetbranche aan. Lasergravering is voor gadgets een geliefde personaliseringstoepassing. Daarvoor zet Reijnders Sei-apparatuur in, zoals ook de signbranche doet.
Facadefolie
In de aansluitende discussie ging het over de outdoor-kleurvastheid van gegoten facadefolies en de eventuele print daarop. Voor gebogen/gerekte delen scoort ecosolventprint op folie goed. Daarom ook veel toegepast in de automotivemarkt. Rechtstreekse fullcolour-sublimatieprint op blank aluminium werkt goed zodra er een polyester coating op het aluminium zit. Maar outdoor-kleurvastheid van sublimatie-inkt is lager dan UV-inkt. Soms zijn gesneden/gemonteerde kleurfoliedelen de betere oplossing.
Deze geslaagde inspiratiebijeenkomt van CMBO en Fespa-Nederland werd afgesloten met een netwerkborrel in Avery’s paleisachtige atrium.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.