ALGEMEEN – Afgelopen jaar stonden meer dan 300 artikelen op onze site. We hebben op een rijtje gezet welke tien artikelen het meest zijn gelezen. Met een bericht over de ‘onverwoestbare folder’ op nummer één.
‘De folder is onverwoestbaar en tijdloos’, dat was de kop boven het meest gelezen artikel bij Printmedianieuws in 2016. Aanleiding was het seminar ‘Hoera voor de folder’ in Het Glazen Huis in Maarssen. Later in het jaar zou de folder nog behoorlijk onder vuur komen te liggen, vooral door de invoering van de JA/JA-sticker in Amsterdam.
2. Gaat Casterman Printing naar Em. De Jong?
De mogelijke overname door drukkerij De Jong van het failliete Casterman stond al op onze website ruim vóór de overname een feit was. Dat is altijd leuk voor een (mede op nieuws) gericht medium als Printmedianieuws. Een paar weken later vertelde directeur Stijn de Jong wat de overname feitelijk inhield: voor een bescheiden bedrag werd de relatief nieuwe 72-paginapers Lithoman van Casterman Printing overgenomen, samen met vier medewerkers, oplopend tot mogelijk 25 personen in de toekomst.
3. Tuijtel verwerkt ‘ideas to paper and media’
Tuijtel noemt zich geen drukkerij, maar verwerkt ‘ideas to paper’ of ‘ideas to media’. ‘Simpel gezegd vertalen we de ideeën van onze opdrachtgevers in een papieren of digitaal product’, zei algemeen directeur Albert Tuijtel (foto) in dit artikel, op nummer drie.
4. Boris Kasteel directeur bij CPI/Wöhrmann
In het voorjaar van 2016 werd bekend dat Boris Kasteel (foto) was benoemd tot algemeen directeur van boekendrukker Koninklijke Wöhrmann, onderdeel van CPI Books, de grootste boekendrukker van Europa. Achteraf kan worden vastgesteld niet veel later de onderhandelingen werden gestart over de overname van Wöhrmann door grote concurrent Wilco, zonder dat Kasteel daarvan op de hoogte was.
5. NDC Mediagroep drukt deel Telegraaf
Het voorjaar van 2016 was spannend voor een stuk of zes krantendrukkerijen in ons land: wie gaat De Telegraaf drukken na de ingrijpende afbouw van de drukcapaciteit door moederbedrijf TMG? Een van de eerste bedrijven die dat kenbaar maakte was NDC Mediagroep: 70.000 exemplaren van De Telegraaf en 250.000 exemplaren van gratis krant Metro.
6. Cimpress/Vistaprint in de rode cijfers
De grootste online drukker ter wereld is Cimpress, het vroegere Vistaprint. Maar ondanks de vele overnames werd in het derde kwartaal van 2016 een verlies geleden van 4.5 miljoen euro. En dat op een omzet van 400 miljoen euro. Cimpress is het moederbedrijf van Drukwerkdeal, de grootste online drukker van ons land.
7. Veel belangstelling voor de drukorders van Polestar
De ondergang van het grote Engelse grafische bedrijf Polestar kan een positief effect hebben op de omzet en winstgevendheid van de Roto Smeets Group, zei topman Joost de Haas (foto) in mei. En inderdaad zijn daarna enkele orders naar RSG overgeheveld door voormalige klanten van Polestar.
8. Drukzo gooit arbeidscontracten overboord
Drukzo/Helloprint gooit als eerste bedrijf in Nederland, de traditionele arbeidsovereenkomst volledig overboord, aldus het bedrijf van Hans Scheffer (foto) in januari 2016. Medewerkers zijn niet langer gebonden aan zaken als vaste werktijden, een vast aantal vakantiedagen en een concurrentiebeding.
9. GSOB op bezoek bij Drukkerij De Bink in Leiden
De eerste excursie van de Grafische Studiegroep Onderling Beter (GSOB) in 2016 ging in maart naar Drukkerij De Bink in Leiden. Hans Baljet was er bij en schreef een verslag. Paradepaardje bij De Bink was de digitale pers van MGI.
10. Reorganisatie TMG drukkerijen kost 17 miljoen euro
TMG maakte de cijfers over het jaar 2015 bekend in maart 2016: een verlies van 22.7 miljoen euro. Dat grote verlies kwam mede tot stand door de kosten van het sociaal plan bij zowel de redactie van De Telegraaf als het ontslag van 160 drukkers.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.