PERSBERICHTEN – Afgelopen week een hele reeks persberichten, variërend van de verkoop van een Komori vellenpers, een te dure grafische cao voor Belgische drukkers en marktleider Antalis (papiergroothandel), en meer. Lees maar mee, dit keer gratis bij printmedianieuws.
Maar eerst die Komori-vellenpers, verkocht aan een nog onbekende onderneming. Deze week op de Graficus Vakdag kondigt AtéCé Graphic Products de verkoop van een nieuwe Komori drukpers aan. Maar de naam van de drukkerij houdt AtéCé nog even geheim. De bekendmaking zal plaatsvinden op woensdag 8 februari 2017 rond de klok van 14:00 uur op de stand van AtéCé. Wie de naam van de koper eerder weet, mag het ons mailen: de eerste die ons mailt krijgt een gratis jaarabonnement van printmedianieuws: mail naar erikvanerp@printmedianieuws.
Nieuwe grafische cao België voordelig voor Nederlandse drukkers?
De Federatie van de Belgische Grafische Ondernemingen (Febelgra) heeft ernstige bedenkingen over het ontwerp IPA (een concept cao). Het akkoord gaat uit van een maximale loonmarge van 1,1% en dient daadwerkelijk rekening te houden met de specifieke situatie van de grafische sector en het behoud van de tewerkstelling en de concurrentiekracht. De grafische sector is in volle transformatiefase. De tewerkstelling is er tussen 2007 en 2017 gedaald van 15.754 werknemers naar minder dan 10.000 in 2017. Febelgra waarschuwt dat door het behoud van het indexmechanisme en de voorziene loonnorm, de concurrentiekracht van de Belgische grafische sector in gevaar komt. Bron: Febelgra.
Papiergroothandel Antalis is markleider
Vandaag gaat de tweewekelijkse nieuwsbrief van papiernieuws.nl de deur uit met aandacht voor onder meer enkele papierfabrieken (Coldenhove, Holmen en Crown Van Gelder), maar ook voor de papiergroothandel (Antalis) en inkjet. Lees het op papiernieuws.nl.
Campagne tegen gebruik gevaarlijke stoffen
Het KVGO en de grafische vakbonden hebben het startschot gegeven voor een campagne om het gebruik van gevaarlijke stoffen en vooral oplosmiddelen in de branche verder terug te dringen. Ook moet de bewustwording over die stoffen en de gevaren ervan verder worden opgevoerd. ’Wij hebben een motto gekozen dat precies aangeeft waar het om gaat: het verwisselen van gevaarlijke stoffen door gezonde alternatieven’, aldus Danny Wilms die als secretaris van de paritaire Werkgroep Arbeid en Gezondheid Grafimedia (WAGG) het project leidt.
Weevers Print&Packaging
Het aantrekkelijke verpakkingssegment was voor drukkerij Weevers uit Vorden (de Achterhoek) het argument de naam te veranderen in Weevers Print&Packaging. Directeur Rob van Dijk zei dat het initiatief vanaf de werkvloer gestalte heeft gekregen omdat het bedrijf vroeger vaker verpakkingen maakte: ‘De concurrentie aangaan met de grotere web to print bedrijven zit er met onze omvang (30 FTE) gewoon niet in. We specialiseren ons in kleinere oplagen voor verpakkingen voor marketing doeleinden op 50x70 formaat. Ons tweede nieuwe merk heet Reble. Een puur onlinebureau (3 fte), welke zich ook gaat inzetten om een tool vorm te geven voor web-to-pack toepassingen voor Weevers Print&Packaging.’
Folder mag niet in huis aan huisblad
Het Barneveldse BDU-media mag bij haar huis-aan-huisbladen geen reclamefolders stoppen in brievenbussen met een ja/nee sticker. Dat heeft het college van beroep van de stichting reclamecodebepaald na een klacht van een inwoner van Veenendaal. Hij stapte naar de commissie omdat hij, ondanks toezeggingen, nog reclame kreeg. Aldus de Amersfoortse Courant.
KBA vellenpers bij Drukkerij De Groot: ‘grootsgedrukt.nl’
Eind januari heeft Drukkerij De Groot een nieuwe vellenpers in gebruik genomen (KBA Rapida 106). Tevens is de naam van de drukkerij gewijzigd in grootsgedrukt.nl. De Groot is een van de grootste commerciële drukkerijen van ons land, met een omzet van 23 miljoen en ongeveer 150 medewerkers, exclusief de eigen uitgeverij van nieuwsbladen.
Leerlingen Grafisch Lyceum Rotterdam openen webshop
Op vrijdag 10 februari lanceren de vmbo-leerlingen van het Grafisch Lyceum Rotterdam officieel hun eigen webwinkel Printy. De Schoolwebwinkel is een praktijk- en leerproject waarbij de leerlingen zelf een webwinkel opzetten, starten en beheren. De helft van de opbrengsten doneren de leerlingen aan een goed doel. Het Grafisch Lyceum Rotterdam is het grootste gespecialiseerde onderwijsinstituut voor de wereld van media, design en technologie in Nederland en ver daarbuiten.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.