BRANCHE - Slim opleiden is niet beperkt tot één bedrijf. Ook wanneer concurrenten de krachten op opleidingsgebied bundelen kunnen grote voordelen worden behaald. Het GOC initieerde een uniek opleidingstraject voor 5 bedrijven in Noord Nederland.
Onder andere Royal Jongbloed in Heerenveen nam deel aan een uniek incompany trainingsprogramma, opgezet door GOC. Olaf Geerse, accountmanager: 'Regelmatig kloppen grafimedia bedrijven bij ons aan. De vraag is doorgaans altijd gericht op bij- en/of omscholen in situaties van krimp, groei of technologische - en/of markt innovaties. GOC koos de vijf bedrijven voor het leertraject voor procesoperators afterpress en press. Door de gelijktijdigheid hebben we een uniek concept neergelegd bij de vijf bedrijven. Per toerbeurt zouden de deelnemers bij elkaar op bezoek komen voor de invulling van een kennisdelend traject'.
Samenwerken in opleiden stimuleert de duurzame inzetbaarheid van vakmensen
Geerse: 'Juist de kennis vanuit de praktijk stuurt als het ware langs natuurlijke weg het gehele leertraject. De deelnemers stimuleren elkaar, door juist bij elkaar in de keuken te kijken, zonder dat concurrentie op welke gebied dan ook een rol speelt'. Cor Henzen (trainingsspecialist), zegt daarover: 'De deelnemers zijn allemaal vakspecialisten. Wij helpen ze om hun kennis in theorie en praktijk te verdiepen, beschikbare tijd zo efficiënt mogelijk te benutten en problemen op de juiste wijze in te schatten en op te lossen. Dat je dat in de praktijk doet, leert van de expertise van andere grafici en training volgt bij andere bedrijven, is absoluut van toegevoegde waarde'.
Royal Jongbloed: Sneller, efficiënter en beter
Marcel Boot, hoofd productie van de Heerenveense producent/uitgever Royal Jongbloed zegt in de afgelopen jaren natuurlijk ook de gevolgen van de crisis te hebben ervaren. 'Ondanks ons unieke product, bijbels in alle soorten en maten, vooral in zogenoemde 'dundruk', moet alles sneller, efficiënter en beter. Dat kan alleen met gerichte her- en bijscholing. En dan niet eenmalig maar in feite gedurende hun gehele loopbaan'. De binderijafdeling is in de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd en veel meer een geautomatiseerde proces gestuurde afdeling geworden. Het bedienen van een machine is veranderd naar het bedienen van processen.
Graphic Packaging International: Van foefjes naar de bron
Ook Annet de Groot, hrm-manager bij Graphic Packaging stimuleert het onderling delen van kennis uit de praktijkervaring van vakmensen. Graphic Packaging is vooral gericht op drank-, voedsel- en consumentenverpakkingen. Daar spelen natuurlijk andere aspecten dan bij de productie van bijbels. Maar juist door die verschillen vragen deelnemers vaak naar voor de hand liggende productie vraagstukken, die dan gezamenlijk resulteren in soms zeer verrassende oplossingen. 'Wat me aansprak in deze training, is dat je in de keuken kijkt bij andere bedrijven en dat de focus ligt op afstand nemen van het proces om verbeter mogelijkheden te signaleren'.
Marco Jellema één van de deelnemers: 'Door een stapje terug te doen, ga je verbanden zien'
Marco Jellema en Nico Adema maakten beiden tijdens hun eindopdracht een paar concrete proces verbeter voorstellen, welke nu in het bedrijf zijn doorgevoerd. 'Dat stimuleert enorm', aldus Nico Adema.
Kennis delen met elkaar
Alle eindopdrachten gaan met elkaar gedeeld worden en ook dat is uniek. De leidinggevenden zullen met de deelnemers samen aan de slag gaan om te bekijken welke aanbevelingen al dan niet in aangepaste vorm in de bedrijven kunnen worden toegepast.
De kopfoto: Instructeur Cor Henzen met de cursisten van de deelnemende bedrijven
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.