EVENEMENT – Met ongeveer 2000 bezoekers is de jaarlijkse Vakdag Print & Sign gisteren succesvol verlopen. ‘Het gaat vooral om netwerken’, aldus menig standhouder. Met een Komori-pers voor Marne Drukkers.
Dit jaar was anders dan andere jaren: naast ‘Print’ ook aandacht voor ‘Sign’, met voor elk een aparte hal in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. En een hele reeks sprekers, waarbij vakinhoud en entertainment elkaar afwisselden.
En dat allemaal gesponsord door een hele reeks partners, variërend van ‘Exclusief’ (zoals Canon), ‘Goud’ (zoals Amstel Graphics) en ‘Zilver’, (zoals Kodak). En hoe zuiverder het metaal, hoe hoger de financiële bijdrage van de sponsor. Dus de hoofdprijs voor Canon.
Komori-pers
Een van de hoogtepunten van de dag was de feestelijke viering van de aankoop van een Komori-pers door Marne Drukkers, uit het Groningse Leens, met ook vestigingen in Groningen en Delfzijl.
DGA Guus Sligter van de drukkerij was aanwezig op de Vakdag om samen met een aantal van zijn medewerkers de order te bevestigen met een glas champagne. Sligter is niet over een nacht ijs gegaan bij de keuze van een nieuwe drukpers ter vervanging van twee vellenpersen van Heidelberg (50/70, zonder lak). Hij had zich vooraf vier doelen gesteld bij de vraag van een andere drukpers, waaronder een havering van het aantal persen (van 2 naar 1), een halvering van de papierinschiet (‘dat moet nog blijken’, zei Sligter), en een halvering van de tijd van het wisselen van de drukplaten. Bij Marne Drukkers werken ongeveer 30 personen. Sinds vier jaar is het bedrijf ook actief in Sign.
Shortlist
Uiteindelijk kwamen er twee persen op de shortlist te staan, vertelt Sligter onder het genot van een glas champagne: Heidelberg en Komori. ‘Beide fabrikanten waren in staat om een acht kleuren vellenpers te leveren in het formaat 50/70, en voorzien van een keertrommel.’ Ook moest de pers in staat zijn met UV-lak te werken, een wens die later in het proces werd toegevoegd. ‘We zijn beide persen gaan testen om te zien welke pers het meest kon voldoen aan onze eisen.’ Dat werd uiteindelijk de Komori-pers (een Lithrone LS829P), mede omdat deze in staat bleek via LED UV te werken. Maar ook speelde mee, dat Atécé al jaren kind aan huis is in Leens. Handelshuis Atécé Graphic Products is de Nederlandse vertegenwoordiger van Komori.
Relatie marketing
Voor veel bezoekers van de Vakdag is ‘netwerken’ de belangrijkste activiteit. Als voorbeeld Multicopy, dat met een kleine stand aanwezig was, maar wel met het hele management: naast directeur Annette Dales ook haar beide mannelijke bazen. Op een banner stond aangegeven in welke provincies binnen Nederland nog een vestiging ontbrak van Multicopy. ‘In Zeeland zitten we nog helemaal niet’, aldus Gerard Slot. Een ander voorbeeld was Amstel Graphics, waar een trotse Ian Ceelen kon melden dat er meer dan 500 aanmeldingen waren voor een bezoek aan de Innovationsdays van Hunkeler. ‘Daar moet je echt naar toe als je op de hoogte wilt blijven van inkjet en rolfinishing.’
Beschuit met muisjes
Op de Vakdag werd de geboorte bekend gemaakt van een nieuwe combinatie: BrinkOmegaVanPoecke (‘Passion for paper finishing & DM’), en op de stand werd beschuit met muisjes uitgedeeld aan elke bezoeker: ook dat is relatie marketing. Ook aanwezig online drukker Drukzo, de grote concurrent van Drukwerkdeal, die er dit jaar niet bij was. Drukzo is de naam die in Nederland wordt gebruikt, terwijl elders in Europa wordt gewerkt met de naam Helloprint. ‘We zijn de nummer drie van ons land’, aldus Juriaan van Beelen van Drukzo, dus na Drukwerkdeal en Reclameland. Opmerkelijk genoeg noemde Van Beelen niet Vistaprint. ‘Daar hebben we geen last van.’
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.