INNOVATIE - Deadlines en productietijden worden steeds strakker. Daarom heeft DM+ uit Zoetermeer een oplossing die het verschil maakt: van ‘net op tijd’ naar ‘ligt al klaar’. Printing Before Demand (PBD) is operationeel op 1 april 2017.
Een opdracht al uitvoeren als de klant het nog niet weet, dat is de kern van Printing Before Demand, oftewel PBD. Samen met een aantal klanten hebben de IT’ers van DM+ een Big Data-model ontwikkeld, waarmee ze een opdracht en de precieze inhoud ervan kunnen voorspellen, en vooruit kunnen produceren. DM+ staat niet alleen voor Direct Mail, maar ook Document Management en Digital Marketing. Met Printing Before Demand (PBD) kan DM+ de visitekaartjes printen van een sollicitant die nog zijn assessment moet doen. Of de e-mailuitnodiging klaarzetten voor een seminar dat nog niet is gepland. Zelfs een mailing produceren om klanten te informeren, kan nu al vóórdat de opdracht gegeven is.
Intensief
‘De samenwerking met onze klanten is heel intensief’, zegt Jeroen Balke, directeur van DM+. ‘We kennen niet alleen de huisstijl en schrijfstijl, we houden ook hun klantenbestand bij, of zijn rechtstreeks gekoppeld aan hun CRM.’ Balke kwam op het idee voor PBD toen hij op de radio hoorde dat een cao-onderhandeling was mislukt, en zijn bedrijf een paar uur later van de vakbond de opdracht kreeg om 50.000 brieven te produceren en versturen. Dat had hij kunnen weten: cao-onderhandelingen mislukken vaak. ‘Wij hebben alle beschikbare informatie gekoppeld: business intelligence zoals historische opdrachten, communicatiestijl ontwikkelingen en onze eigen CRM-data. Maar dat was niet voldoende, dus zijn we ook Big Data gaan analyseren als social media, vacaturewebsites, nieuwsfeeds en zelfs weervoorspelling, filemeldingen en voetbaluitslagen.’
Voorspellen
Het combineren van al deze gegevens bleek zulke gerichte informatie te geven dat DM+ nu kan voorspellen wat klanten gaan doen, nog voordat ze het zelf weten. DM+ gebruikte de data eerst om de eigen planning en productiebezetting te analyseren. ‘Maar we ontdekten al snel dat we verder konden gaan. Zo voegen we geen extra productiecapaciteit toe wanneer de klant met de opdracht komt, maar produceren we de opdracht vooruit, wanneer het in ons productieproces uitkomt.’ Balke vervolgt: ‘In plaats van te investeren in nog snellere machines, hebben we geïnvesteerd in luisteren naar onze klanten. Zo kunnen we de kosten drukken en zijn we voor onze klanten van nog meer waarde.’
Alleen bellen op 1 april
Voor meer informatie neemt u contact op met Jeroen Balke (06-10944702). Hij verwacht uw belletje waarschijnlijk al. Voor PBD is Jeroen Balke alleen te bereiken op 1 april 2017.
Henk Gianotten zegt
Ik neem aan dat de inkoopafdeling bij DM+ ook is vervallen omdat de toeleveranciers dezelfde faciliteiten bieden en het papier en de toner leveren vóór DM+ weet dat ze de orders zullen produceren. De hele keten kan zo profiteren van de machtige combinatie van CRM, MIS en Big Data. Wie weet wordt dit nog belangrijker dan JDF. Wel jammer dat het om zogenaamde “ééndagsvluchten” gaat.