PRODUCTIE INNOVATIE - Albert Noppen heeft in de afgelopen maanden een interessante reeks artikelen gepubliceerd rondom diverse ontwikkelingen buiten de reguliere printmedia ontwikkelingen. De verbinding is in de meeste gevallen print gecombineerd met slimme elektronika. Een kansenkanon van innovatieve toepassingen.
Creatieve combinatie van print en online moet je soms ver buiten je eigen klantenkring zoeken en vallen daardoor ook niet zo vaak op. Noppen is onlangs met een serie van dergelijke toepassingen begonnen. Samenvattingen vanuit een aantal artikelen.
Grammofoonplaat
Kontor Records is een muzieklabel uit Duitsland dat zich richt op Dance muziek. Zij bedachten samen met reclamebureau Ogilvy een advertentie campagne waarin een vinyl plaat via eeen smartphone app beluisterd kon worden. De mailing naar creatieve bureaus omvatte een totaal van 900 exemplaren van een vinyl plaat verpakt in een grote envelop en een bedrukt stuk karton, met daarop een platenspeler afgebeeld. Door het scannen van een QR code wordt een app geopend die de 'pick-up' arm weergeeft en in een interactieve applicatie de gebruiker de mogelijkheid biedt om de pick-up naald te verschuiven. Door op de app de 'pick-up' naald te verschuiven kunnen de tracks beluisterd worden. Het succes van de campagne was als volgt. 71% van de 900 mailings werden via de QR code geactiveerd. 42% van de gemailde personen of bedrijven bezochten de webshop van Kontor Records. In de onderstaande video is de succesvolle campagne te zien. Lees het hele verhaal en bekijk de video bij smartprintingsolutions.nl.
Ford
Hoe presenteer je als automerk belangrijke 'features' van een nieuwe model in een print advertentie. Augmented reality biedt daarvoor voldoende mogelijkheden, die ook relatief goedkoop zijn te realiseren. Een nieuw Ford model SUV werd begin dit jaar in Israël gepromoot, door de belangrijkste features in augmented reality te zetten. Het betrof het automatisch inparkeren, afstand houden tot een auto die voor je rijdt in cruise control en het creëren van bagageruimte in de auto. Het reclamebureau Saatchi & Saatchi ontwikkelde daarvoor drie printadvertenties met drie korte eenvoudige augmented reality toepassingen. Het opnemen van de online toepassing gaat eenvoudig via een QR code.
Productinformatie
Smartrac introduceert een nieuwe oplossing die bedoeld is om consumenten via een smartphone te voorzien van betrouwbare informatie over producten. De NFC tag (een soort kortafstands communicatyie technologie) geïntegreerd in een geprinte verpakking kan meer data bevatten dan gangbaar en biedt een hoog niveau aan data encryptie en authenticatie van de smartphone gekoppeld aan een beheersysteem voor digitale identiteit.
De NFC tag leest vanaf de verpakking de authenticatie code en vertaalt dit naar een unieke digitale identiteit van een product. Merkeigenaren kunnen zodoende aan elk fysiek product een specifieke digitale identiteit toekennen, die niet gewijzigd kan worden. Op deze wijze kunnen merkeigenaren real-time inzicht houden op het product en consumenten gedrag volgen inzake het opvragen van productinformatie. De informatie opgeslagen in de NFC tag kan niet worden gewijzigd of gekopieerd. De NFC tag wordt in een verpakking, of label of anderszins aan een fysiek product gekoppeld. Zie kopafbeelding.
Nivea
Nivea experimenteert regelmatig met nieuwe advertentie concepten. Deze is alweer van een paar jaar terug, maar heeft diverse prijzen gewonnen. De advertentie appelleert aan een bekende angst bij ouders op het strand, hoe houd ik zicht op waar mijn kind op het strand is. Voorbeeld van een succesvolle print-online gecombineerde campagne.
Vanuit deze 'angst' bedacht een reclamebureau een print magazine advertentie met daarin een verstevigd polsbandje, met daarop een chip die de positie van het kind en de afstand tot de smartphone aangeeft. Het polsbandje is via een duidelijk aangegeven perforatierand af te scheuren en met een platte verbinding om de pols van het kind te plaatsen. De aangebrachte chip is een bluetooth 4.0 chip waarmee de GPS positie wordt doorgegeven. Op je smartphone installeer je een standaard app, waarmee je de gps positie kan uitlezen. Met deze bluetooth 4.0 versie kon max 30 meter overbrugd worden, bij einde bereik gaf de smartphone een signaal door dat het kind met het polsbandje zich buiten de 30 meter gaat begeven.
Inmiddels is de bluetooth technologie (versie 5) weer verder ontwikkelt en zijn er ook low energy varianten ontstaan, zodat er grotere afstanden en vooral een langere levensduur van de chip mogelijk is. In de video op smartprintingsolutions.nl wordt een kort overzicht gegeven van deze succesvolle campagne.
In de komende maanden zullen we regelmatig innovatieve voorbeelden samenvatten en de links verschaffen naar de achterliggende (gratis te lezen) artikelen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.