EVENEMENT - Het VIGC houdt op 21 juni het congres onder bovenstaande titel bij Canon in Diegem (B). Diverse (inter)nationale sprekers laten hun licht schijnen over het belang van online in de printmediabranche. Bent u er al klaar voor?
Het wordt vaak gezegd: 'Je website moet wel in orde zijn, anders wordt het niets'. Een makkelijke uitspraak die menig ondernemers zuchtend naast zich neer zal leggen. Opboxen tegen de internetdrukkers met gelikte webshop en goed geregelde logistiek zit er voor velen gewoon niet in. De cijfers bewijzen dat de groei in print vooral groei vertonen bij bedrijven die hun zaakjes online goed op orde hebben. Een aantal Europese landen, waaronder ook Nederland en België laten forse groeicijfers zien bij bedrijven die hun zaakjes online op orde hebben.
Inspirerend VIGC event met diverse sprekers 'in en out-of-the box'
Hans Scheffer van Helloprint is één van de sprekers op het congres en laat indrukwekkende cijfers zien. Zijn bedrijf startte 3 jaar geleden op en realiseert nu een omzet - puur uit online - van maar liefst 30 miljoen euro. In zijn presentatie zal hij vooral ingaan op de wijze waarop hij de 'booking.com' van de printmediabranche is geworden. Het bedrijf biedt online maar liefst 5000 producten aan, duizenden gratis ontwerpen en gratis verzending.
Helloprint is niet het enige voorbeeld, ons land kent talloze succesvolle online printmediabedrijven. Voor menig 'gewone' printmedia ondernemer zijn de omzetcijfers van die bedrijven een droom op afstand. Online is de presentatie vaak zeer beperkt. Er is te weinig interesse voor het belang van online. In onze eigen analyses hebben we in de afgelopen twee jaar helaas vele matige voorbeelden moeten tonen van websites van printmediabedrijven uit de door het KVGO opgetekende segmenten klein, midden en groot. Er bestaat echter een misvatting dat je het online alleen maar goed kunt doen als je een webshop hebt. Het gaat vooral om de logische presentatie van je productportfolio, de onderlinge combinaties en aansprekende voorbeelden. Veel websites tonen het machinepark, een saai contactformulier, de routebeschrijving en de formaten waarop gedrukt of geprint wordt. Daarmee haal je dus geen nieuwe opdrachten mee binnen.
Investering, geen kosten
Investeren doen printmedia ondernemers in ijzer, de rest valt onder kosten. Die perceptie weerhoudt de innovatie in de online slagkracht. Een goed ingerichte website is een effectief marketing- en verkoopkanaal. Uit ons onderzoek bleek al dat menig bedrijf zich 'een hoedje schrikt' als voor een basis website 5000 euro betaald moet worden. De bekende neefjes op de zolderkamer doen het voor nog geen tiende van de prijs. Een website is een investering, die ook als zodanig over meerdere jaren behandeld moet worden, net zoals bij de aanschaf van een drukpers of een digitale printstraat. De website van een bedrijf dient een centrale sleutelrol te vervullen in de communicatie met de doelgroep. En dat vergt dus wel heel wat meer dan een website(je) gemaakt door het neefje op de zolderkamer. Een goed vooronderzoek naar de huidige marketing inspanningen, de product- en dienstenportfolio en de logistiek zijn op zichzelf al een flinke investering om door de bril van anderen op deskundige wijze naar je bedrijf te laten kijken vanuit een online perspectief. Niet schrikken als zo een onderzoek minimaal een paar duizend euro investering vraagt.
De moeite waard
Ook Bernd Zipper, CEO Zipcon consulting GmbH, zal als één van de internationale sprekers zijn licht laten schijnen op het belang van online. Deze bekende duitse printmediaconsultant heeft een indrukwekkende staat van dienst en adviseert vele printmediabedrijven op het gebied van zowel in- als externe printmediaworkflows met de focus op online. Een topspreker die je eigenlijk niet mag missen, ook al moet je er een ritje naar Canon in Diegem in België voor over hebben. Inschrijven kan via de website van het VIGC.
kopfoto: Canon België
Henk Gianotten zegt
Ik ben het helemaal eens dat een ritje naar VIGC/Canon beslist de moeite waard is. Berndt Zipper is een gedreven en zeer praktische strateeg die je mee moet maken om je vertrouwen in W2P te vergroten. Het recente – door hem en de BVDM georganiseerde Duitse congres was weer zeer sterk. Het valt op dat de Duitsers niet alleen een zeer belangrijk marktaandeel hebben in de DACH-markten (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) maar ook in andere Europese landen. Schaalgrootte is natuurlijk een belangrijk item bij standaardproducten voor algemene markten. Dan kun je de kosten van een gelikte webportal terugverdienen met honderdduizenden orders zoals bv Flyeralarm en Saxoprint. Het Belgische programma is veel beperkter dan het Duitse maar kost minder tijd en minder duiten. De Belgische drukkers mogen trots zijn dat ze een organisatie hebben die deze technische ontwikkelingen volgt en haar leden daarover uitvoerig informeert.