EVENEMENT – De zevende (en zeer geslaagde) editie van GrafischGolfen 2017 kende 90 deelnemers. Dat was op 30 juni. Printmedianieuws had daar nog in hetzelfde weekeinde een verslag van. En bijna veertien dagen later komt er krant uit over GG 2017 met als titel: ‘SLA DIE HOLE IN ONE’.
GrafischGolfen2017 op 30 juni werd georganiseerd door een hele reeks sponsoren onder leiding van hubergroup Benelux directeur Jörgen Rietveld, die voor de gelegenheid de functie van ‘greenkeeper’ had aangenomen. ‘Er zijn mooie prijzen te winnen, al gaat het natuurlijk om de naam op de cup, de eeuwige roem, en de paginagrote foto in de speciale GG-krant die we zullen uitgeven na het toernooi samen met onze mediapartner Rodi Media.’ Een krant over GrafischGolfen 2017? Dat is een leuk idee. Voor krantendrukker Rodi (en mediapartner van GG 2017) is zo’n uitgave gesneden koek, want gewend te werken met dagbladen, zoals het Financieele Dagblad en het Nederlands Dagblad, dus actualiteit zit bij de drukkerij in Diemen in de genen, zou je denken.
Actualiteit
Maar een krant kan alleen maar actueel zijn, als de redactie van zo’n krant tempo maakt. En wat blijkt? Pas op donderdag 13 juli komt de waterloze Cortina krantenpers van Rodi eindelijk op stoom om de GG–krant 2017 te drukken. Bijna veertien dagen later. Dat is voor een actueel medium als een krant wel heel erg aan de late kant. Printmedianieuws had nog hetzelfde weekeind een verslag van GrafischGolfen2017, met mooie foto’s van Giuseppe Toppers. Dan komt GG 2017 zelf bijna twee weken later alsnog met een krant, met als titel SLA DIE HOLE IN ONE’. En waarom een krant: met een digitale pers is die oplage voor de 90 deelnemers in no time gedrukt (‘geprint’) en verspreid. Nu is zelfs de papierinschiet van de GG-krant in oplage hoger dan het aantal deelnemers van GG 2017, ook in de wetenschap dat de waterloze KBA Cortinapers toch al weinig papierinschiet kent vergeleken met andere krantenpersen, ook nu deze krant wordt gedrukt op de drukinkt van ‘greenkeeper’ en directeur van hubergroup Benelux Jörgen Rietveld.
Beeld
Indachtig het adagium van Peter Zwetsloot, die de GG-krant samen met fotograaf Giuseppe Toppers in elkaar heeft gezet, plaatst Printmedianieuws enkele foto’s tijdens het productieproces van de GG-krant 2017. ‘Het plaatje gaat vóór het praatje’, zegt Zwetsloot altijd. En deze foto’s publiceren we nog eerder dan het moment waarop de 90 deelnemers de GG-krant thuis hebben ontvangen. Voor actualiteit moet je bij Printmedianieuws zijn, zo blijkt maar weer. En de foto’s zijn van Giuseppe Toppers.
Op de kopfoto: Peter Zwetsloot, Dick Ranzijn jr. (Rodi) en Jörgen Rietveld
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.