MARKETING - Erwin Versteeg van De Goedkoopste Drukkerij reageerde op het artikel over de 'drukwerkwinkel' van Vistaprint en de reacties hierop door onder meer algemeen directeur Annette Dales van Multicopy.
Het artikel ‘Multicopy niet bezorgd over drukwerkwinkel’ op Printmedianieuws is de aanzet geweest tot dit artikel. In mijn ogen is het ‘nieuwe’ Multicopy zeker in staat geweest zich een veel moderner en efficiënter imago te geven als in het verleden. Dit geldt dan ook als echte totaalleverancier. In die zin eigenlijk geen wezenlijk verschil natuurlijk met degoedkoopstedrukkerij.nl (en andere ‘internetdrukkers’).
Bordje
Helemaal niet als wij bij onze partners ons bordje op de deur zouden schroeven. Het zouden dan met een aangepaste inrichting ook zomaar drukwerkwinkels kunnen zijn. Tenminste voor de buitenwereld. Ook veel Multicopy’s hebben nog een deel van de productie zelf in huis. Het grote verschil zit juist in het samenwerken zonder franchise contracten. Gewoon op basis van elke dag weer zodanig ons best doen en bewijzen dat wij de juiste partner zijn. Dit op zowel de persoonlijke omgang, de beschikbare eigen productie middelen, de meerwaarde ten aanzien aanleveren werk, de leadgeneratie en de productontwikkeling.
Dit allemaal ondersteund met een uitgekiende automatisering. Het is bij ons dan ook vanaf het begin erg belangrijk duidelijk de kaders aan te geven zodat de verwachtingen helder zijn. Daarbij korte lijnen naar onze partners en eigenlijk alle contacten afsluiten met een ‘deal’ cq ‘afspraak’. Gelieve geen open einde constructies.
Onderscheidend
Het artikel heeft ons dan ook aangezet om nog nauwkeuriger te kijken na onze relaties en orders. Het onderscheidend willen zijn door verrassende producten aan te bieden is een bewuste keuze geweest. Hierdoor wilden we bereiken, dat door slim om te gaan met SEO en e-marketing, er toch een bepaalde doelgroep werd bereikt. We werkten natuurlijk altijd al als zijnde de drukker om de hoek, maar dan met behulp van internet. Dat het om het persoonlijke gaat hebben we altijd gekoesterd en aangehouden. Daarom ook onze wijze van werven en werken met partners. Bewust partners waarbij we niet alleen werk halen. Ook laten we waar mogelijk werk maken bij onze partner. Je moet dan denken aan een nicheproducten, same-day deliveries, ontwerp of signproducten. Daarbij hebben we één exclusieve partner in een werkgebied.
Door de keuze om niet meer voor collega ‘internetdrukkers’ te werken hebben we daarbij voor onszelf op een bepaald moment extra productie middelen gecreëerd.
52 partners
Tijdens de nauwkeurige analyse konden we voor onszelf de conclusie trekken dat de weg die we in hebben geslagen een weg is die we aan kunnen houden. Op details weliswaar wat aangepast. Maar in de grote lijn doorgaan met werken met partners, verrassende producten en op persoonlijk ‘e-marketing’ niveau pro-actief advies over bijvoorbeeld toepassingen. Daardoor is er met de beschikbare personeelsleden ook meer tijd voor echt persoonlijk contact. Inmiddels hebben we 52 partners waarvan een 12 nu nog als potentieel partner. De partners hebben voordelen als leadgeneratie, coaching en scholing mogelijkheden, gratis marketing ondersteuning, betaling op rekening, extra marge etc. etc. Meer dan de helft van onze orders is daarbij maatwerk. Ruim 35% van de gehele omzet is inmiddels export. Met name dan België en Duitsland. De groei in 2017 t.o.v. van 2016 is daarbij met name te danken aan klanten met meerdere filialen. Hieronder onder meer hotelketens, kledingwinkels en musea.
Al met al is het mooi te zien hoe verschillende bedrijven op elk zijn eigen manier (of eigen wijze) kijkt naar de markt. Deze markt qua marketing benadert en probeert zijn ‘branding’ onderscheidend te laten zijn. In die zin kunnen we ook veel leren van elkaar. Dit allemaal nog los van de omzetcijfers. De marge bepaalt wat dat betreft het bestaansrecht. Net als vroeger trekt in die zin elke ‘verkoper’ zijn eigen klanten. Klanten die bij hem of haar passen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.