PERSBERICHTEN – Veel nieuws over de digitale wereld: papieren oplages dalen ten gunste van digitale abonnementen. Maar ook: digitale advertenties steeds minder effectief, dus kansen voor papier. En de grafische industrie boert beter dan ooit, zegt het Duitse KVGO. En meer persberichten deze week.
Procter & Gamble heeft het afgelopen kwartaal 100 miljoen dollar minder uitgegeven aan digital advertising. P&G’s totale advertentie-uitgaven in het laatste kwartaal in de VS bedroegen 2,45 miljard dollar. Het gaat hier dus om ongeveer 4 procent van de totale advertentie-uitgaven. P&G schrapte vooral advertentiegeld voor targeted ads die op sites terechtkwamen met veel nepverkeer, met ‘bots’, of sites met aanstootgevende content, waar de ‘producten van Procter & Gamble niet passen’, aldus finance chief Jon Moeller. Lees ook onze opinie.
‘Slimme calculator’ online drukker ZoGedrukt.nl
‘De PrintCalc berekent de exacte prijs direct. Je kunt het daarna direct bestellen zonder dat je hoeft te wachten op offertes en er handmatig nog een order moet worden aangemaakt.’, zegt Maikel Slot, eigenaar van ZoGedrukt.nl. ‘Kijk maar op www.printcalc.nl.’ Wie de website van ZoGedrukt.nl aanklikt, ziet een groot grafisch bedrijf, met drie Komori-persen en drie grote digitale printers, waaronder een HP 10.000 op B2 formaat. Maar die machines zijn niet van ZoGedrukt. ‘Dat zijn de persen van Drukkerij Verhaag, zegt Maikel Slot. ‘Daar werken we nauw mee samen.’ Verhaag is ook aandeelhouder, zo blijkt. Bij ZoGedrukt werken zes personen, zie de foto. Verhaag is ook een van de preferred suppliers van Drukwerkdeal. Bij Verhaag werken 60 personen.
‘Het gaat beter dan ooit’
Volgens de BVDM, zeg maar het Duitse KVGO, gaat het beter dan ooit in de Duitse grafische bedrijfstak. Iets preciezer geformuleerd: sinds 1991 is de stemming niet zo goed geweest bij de drukkerijen. Alle cijfers staan op groen, zo blijkt. Onderstaand de grafiek, die elk kwartaal wordt geactualiseerd door vakblad print.de.
Uitgever Relx/Elsevier: bijna geen papier meer
Relx Group, het voormalige Reed Elsevier, groeit in gestaag tempo door. Het concern dat informatie levert en data-analyses verzorgt voor professionals en wetenschappers verbeterde de omzet met 4%. Relx heeft de afgelopen jaren de omslag gemaakt van het leveren van papieren naar digitale informatie. Inmiddels is minder dan 10% van de inkomsten nog afkomstig uit papier, meldde cfo Nick Luff. 'De transformatie is daarmee compleet.' Bron: FD.
Contiweb met DG Press op Labelexpo
Voor wie het niet weet: ook in Nederland worden drukpersen gebouwd en wel door DG Press, in nauwe samenwerking met Contiweb, een dochterbedrijf van Goss. Contiweb maakt vooral rollenwisselaars voor rotatiepersen en droogovens. DG Press is met de Thallo-rotatiepers (foto) actief in de wereld van labels en verpakkingen. Deze pers wordt gedemonstreerd op de Labelexpo in Brussel vanaf 25 september 2017.
Oplages gaan óók omhoog
Het is weer oplageseizoen: papieren dagbladen krimpen in oplage met De Telegraaf als kampioen (van 408.191 naar 373.351 exemplaren), maar de digitale oplages stijgen als nooit tevoren, vooral bij De Volkskrant (van 78.294 naar 90.894 exemplaren) en NRC Handelsblad (van 49.082 naar 70.935 exemplaren). Ook opvallend is de stijging van de papieren oplage van twee van de opiniebladen:
Iets lagere winst vellenpersen manroland
Moederbedrijf Langley van vellenpersenfabrikant manroland deed het behoorlijk in het eerste half jaar van 2017: een iets hogere omzet en een beetje minder winst. Topman Tony Langley is iets minder tevreden over de vellendivisie, maar geeft geen cijfers: manroland loopt de eerste zes maanden iets achter op de begroting met iets minder orders, maar verwacht dit jaar toch dezelfde of iets hogere winstcijfers als vorig jaar.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.