MARKETING - Directeur Jan Ceelen maakt er geen geheim van dat het Japanse Horizon ruim 10 jaar voorloopt op alle mogelijke ontwikkelingen in het geautomatiseerde nabewerkingstraject in de printmedia keten. Een bezoek aan het bedrijf in Amstelveen is meteen overtuigend. Zien is geloven.
Horizon is al sinds 1994 actief met automatisering in het nabewerkingstraject. De Japanse fabrikant lijkt zich in Europa (te?) bescheiden te gedragen. Ceelen: 'Dat is de aard van de Japanner, maar als vertegenwoordiger van dit merk kan ik me best druk maken om de ingetogen bescheidenheid van de Japanners. Wat zij hebben ontwikkeld past vooral goed in de huidige tijdgeest van kostenbesparing, personaliseren en alle mogelijke on-demand producties van uiteenlopende grafische producten.' Amstel Graphics vertegenwoordigt Horizon in Nederland en via een dealernetwerk in België, Luxemburg, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije en Roemenië.
Horizon
Het Japanse bedrijf Horizon bestaat al 69 jaar en biedt werk aan 650 medewerkers en werkt geheel via officiële gecertificeerde ISO 9001 en 14001 normen. Het bedrijf richt zich op de volledige automatisering van vouwen, snijden, nieten, binden. Ceelen: 'Op zichzelf lijkt dat allemaal niet zo heel bijzonder. Maar Horizon heeft zich in de afgelopen 10 jaar vooral onderscheiden in de volledige integratie van JDF binnen personaliseren en on-demand producties. Boeken in extreem lage oplage aantallen moeten nu eenmaal kostengunstig geproduceerd kunnen worden. Een fraaie printstraat met daarachter veel handmatig werk maakt de productie te duur. Horizon is gericht op het verhogen van de efficiency en kan ook op kleinere oppervlakten bijzonder effectieve afwerkingsmogelijkheden herbergen.'
Verschuivingen
Ceelen ziet al jaren de opkomst van in-house afterpress. Veel drukkerijen deden het er vaak 'een beetje bij'. Net zoals zij na de DTP revolutie in de 80'er jaren prepress naar zich toe hebben getrokken. Ceelen: 'Dat proces is nu wel in orde, prepress bestaat nauwelijks nog als zelfstandige bedrijfsactiviteit. Binnen afterpress zie ik nog talloze stukjes ineffectief gerommel. Bedrijven die wel PDF/JDF workflows hebben ingericht vanaf offerte-intake, via prepress tot en met facturatie, maar nog steeds met een flink aantal mensen de afwerking en logistiek handmatig verrichten. Dat is met het moderne Horizon Px-net niet meer nodig.'
Demo maakt het duidelijk
Een demonstratie van zijn overtuigende woorden doen zijn verhaal meteen geloven. In Amstelveen staat een groot deel van het Horizon leveringsprogramma opgesteld en een demo laat zien, dat je met weinig 'mankracht' de meest fantastische nabewerkingen kunt laten uitvoeren. Met name het omstellen van de verschillende apparaten is indrukwekkend. Ooit gehoord van een on-demand vouwmachine? De demo laat op volle snelheid vanaf een ingevoerde stapel A3 bedrukte vellen diverse vouwvarianten zien, waarbij vooral de eenvoudige bediening opvalt. 'Nauwelijks opleiding nodig, op basis van verschillende vouwgegevens voer je een aantal begrijpelijke parameters in en de productie kan beginnen. Ik kan het ook', zegt hij lachend.
Omsteltijden indrukwekkend laag en geautomatiseerd door vooraf ingestelde JDF workflows
Maar ook voor on-demand boek-, brochures-, folder-, poster- en kaartproducties heeft Horizon een flinke hoeveelheid oplossingsmogelijkheden. Ceelen: 'Wij kunnen in één run verschillende boeken met meerdere afwerkspecificaties, formaten en oplagen in-line afwerken.'
Op de kopfoto: Jan Ceelen, Sean Ceelen en Ian Ceelen
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.