PERSBERICHTEN – Papierproducent Idem is failliet, met als gevolg dat er krapte ontstaat op de markt van hoge kwaliteit zelfkopiërend papier. Proctor & Gamble schrijft een wedstrijd uit hoe het reclamebudget beter kan worden gebruikt. Iets voor PrintPakt? En meer deze week.
Het Belgische IdemPapers zat sinds december in een procedure van gerechtelijke reorganisatie. Die was meermaals verlengd in de hoop een overnemer te vinden. Maar de laatste kandidaat, het Amerikaanse Avery, gooide eerder deze week de handdoek in de ring. Daarmee was het faillissement onafwendbaar geworden. Er werkten nog 380 mensen op de site van het bedrijf in het Belgische Virginal. Wie verkoopt er nu nog zelfkopierend papier?
Geen reclame internet, maar wat dan wel? Print?
Recent besloot Proctor & Gamble deels te stoppen met adverteren via internet wegens een te mager resultaat. Maar hoe moet P&G haar grote reclamebudget dan wel besteden? Er wordt door het bedrijf een wedstrijd uitgeschreven om effectiever om te gaan met reclamegeld. Is dat iets voor PrintPakt, de marketing actie van het KVGO? De winnaar krijgt 20.000 euro.
Top 5 grafische bedrijven per segment
De komende weken gaat printmedianieuws de grootste grafische bedrijven van ons land in kaart brengen. Daarbij worden de bedrijven onderverdeeld in vijf verschillende segmenten, telkens als een top 5 overzicht: commerciële vellendrukkerijen, krantendrukkers, online drukkers, grafische handelshuizen en als laatste een overzicht van de vijf grootste grafische bedrijven van Nederland. De eerste top 5 publiceren we op 29 augustus, de laatste op 26 september, elke week op dinsdag.
IKEA en print
In een oplage van maar liefst 203 miljoen exemplaren (voor 52 landen in 35 talen) krijgen ook miljoenen Nederlandse huishoudens de IKEA catalogus weer door de brievenbus. Ook is weer teruggekeerd naar het 'oude' formaat. 328 pagina's vol met inspiratie, oplossingen, inspelend op de dagelijkse drukte van gezinnen, die hun huis graag leuk en voordelig op orde willen brengen en/of houden. Dat IKEA print serieus neemt blijkt uit het zogenaamde 'catalogus pop-up' principe. Door het hele land staan teams klaar om de catalogus uit te delen, vooral op plekken waar de catalogus niet per post wordt verspreid. De aftrap is op Texel. De catalogus voor 2018 is volledig op FSC Mix Credit papier gedrukt. Bij de catalogus hoort natuurlijk ook de Ikea catalogus app als digitaal verlengstuk met veel beeld- en videomateriaal.
IKEA catalogus ’s werelds grootste periodieke publicatie
Kodak succesvol met Sonoraplaten
Met een daling van de omzet met tien procent in het tweede kwartaal van dit jaar lijkt Kodak niet op de goede weg te zijn. Maar dat blijkt niet te kloppen, aldus topman Jeff Clarke tegen Printweek. ‘De daling van de omzet was volgens verwachting, en het tweede half jaar verwachten we een hogere omzet.’ Ook de winst daalde in Q2. De daling was vooral het gevolg van de lagere omzet van de ‘Prosper'-divisie, waar de digitale activiteiten van Kodak zijn ondergebracht. Groei komt vooral van de Sonora-drukplaten, met een stijging van de omzet met maar liefst 18 procent.
Marktplaatsdag van Prindustry
Op vrijdag 22 september houdt Prindustry haar tweede fysieke marktplaatsdag. Het evenement is een laagdrempelige beurs in Haarlem waar circa 20 leveranciers zichzelf voorstellen via hun stand en met interessante workshops. Welke leveranciers komen er al? Drukwerkdeal, Probo, Control Media, Dortland en van Beem, MullerVisual, EPS Amsterdam, HDprint.nl, Eurovlag, EasyPrint, Oblé, Zolemba, Drukkerij Deniz, Gozi.nl, Krekels en er volgen er nog meer. Prindustry bestaat uit een enthousiast team van 8 personen. We zijn elke dag bezig met de doorontwikkeling van ons platform en de aangesloten WhiteLabelShops, aldus Prindustry.
Grote order EAE/QIPC voor Indiase pers
De grootste krant van India is The Times of India met een oplage van 3 miljoen exemplaren. Met opgeteld dertien verschillende krantendrukkerijen verspreid over het grote land. Een van die krantenpersen staat in de buurt van de hoofdstad Delhi. Op deze krantenpers gaat het Nederlandse QIPC/EAE de persbesturing vernieuwen. De retrofit wordt uitgevoerd in het voorjaar van 2018.
Drukkerij Wedding is zelfsturend
Volgens het blad Management Team is drukkerij Wedding een ‘zelfsturend bedrijf’. Directeur Carin Wormsbecher heeft de managementlaag in de drukkerij verwijderd en laat het hele proces over aan de vijftien medewerkers. ‘Er zijn altijd minimaal twee mensen die een bepaalde taak kunnen uitvoeren, in verband met vakanties of als iemand weggaat. Juist omdat werknemers zelf totaal mogen bepalen hoe en wanneer ze werken, zijn ze erg gelukkig en loyaal aan het bedrijf.’ Van de vijftien medewerkers die het bedrijf nu telt, heeft ongeveer 20 procent een arbeidsbeperking. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en sociaal ondernemerschap staan hoog in het vaandel bij Wormsbecher.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.