MARKETING - Martijn Jansen, commercieel directeur bij Drukwerkdeal, ziet in de ontwikkeling voor de markt van promotionele artikelen veel parallellen met de ontwikkeling van de online printmarkt ruim 10 jaar geleden.
Het bedrijf zette al begin 2016 voorzichtige stapjes in die richting, welke tot nu toe - net zoals print destijds - vooral een gefragmenteerde offline markt laat zien. Jansen: 'Net zoals in print, zullen we ook met deze stap een stuk disruptie teweeg brengen, die geluiden komen ons al ter ore. Maar net zoals nu de offline drukkers en niet-drukkers bij ons veel goedkoper kunnen inkopen, zal dat ook kunnen gebeuren in de wereld van promotionele artikelen. Gemak, prijs, service en personaliseren zijn daarbij de sleutel voor het succes waarmee we deze ontwikkeling in de markt gaan zetten.'
Vistaprint
Moederbedrijf Vistaprint is al langer actief in dit segment en Jansen zegt daarmee zowel te concurreren als mee samen te werken. 'Dat is het mooi van onze open concern gedachte, gezamenlijk voordeel behalen uit de inkoop, maar op lokaal niveau onderscheidend te zijn. Dat kunnen wij doordat wij ons net iets anders positioneren en vooral net iets meer in het MKB. Vistaprint zit net iets meer bij de consument, de ZPP'er zit op ons beider snijvlak.' Ook nu kiest Drukwerkdeal zoveel mogelijk zelf te produceren, zelfs tot een minimum orderomvang van één exemplaar. Op steenworp afstand van het hoofdkantoor in Deventer worden de ingekochte promotionele artikelen geprint. In die in is het niets anders dan bij print. Ook daar wordt het basismateriaal papier ingekocht en vervolgens door hun zelf bedrukt of beprint. Vistaprint heeft in Venlo ook al een productie faciliteit op dit gebied en daar kan Drukwerkdeal gebruik van maken, indien die capaciteit nodig is. Jansen: 'Wij zijn een zelfstandige unit binnen de Cimpress groep, met eigen winst- en verliesrekening, met daarbinnen volledige inkoopvrijheid.'
Start met ruim 1000 artikelen in tientallen productgroepen, makkelijk en snel op maat te bestellen
Ontwerp aanleveren
Anders dan in het platte 2D vlak is de aanlevering van 'digitale ontwerpen' voor 3D voorwerpen, als o.a. pennen, bekers, zaklampen en koptelefoons. Jansen: 'We hebben een prachtig online ontwerptool beschikbaar, die op geheel interactieve wijze het 2D basisontwerp geschikt maakt voor alle mogelijke 3D vormen. In die zin bieden we een fullservice one-stop-shop concept aan.'
Disrupten
Met het openbreken van de markt voor promotionele artikelen begint een soortgelijke disruptie als bij print 10 jaar geleden. 'We zijn daar niet bang voor, ons merk staat als een huis, de groei in dat segment was in de afgelopen 4 jaar ca. 11%. Dat kan veel beter en dat gaan we gewoon doen. De angt bij de conventionele spelers is volkomen onterecht. Ze kunnen bij de printpartners van Drukwerkdeal zelf vragen welke voordelen wij te bieden hebben. In ons partnernetwerk, welke wij samen met Prindustry hebben opgezet, zien we alleen maar voordelen. Drukkerijen en/of printbedrijven, die nu bij ons inkopen ervaren zelf de voordelen, terwijl juist zij met hun expertise dicht bij hun markt zitten. Het is winst voor alle spelers, maar ook zeker voor de eindgebruiker. Dat 'platform' gaan wij ook bouwen in de wereld van promotionele artikelen.'
Jansen: 'Binnen een jaar bekendheid in dit marktsegment vertienvoudigen'
Marktplaatsdag
Jansen: 'Ook wij staan op de Marktplaatsdag van Prindustry. Juist die samenwerking maakt ons ls merk stukken sterker. Ook wij kunnen met de software van Prindustry ons eigen reseller kanaal opzetten voor onze professionele relaties, die dicht op de markt zitten. Dat zien we nu en zijn daar heel open over en dat gaan we straks ook zien met al onze promotionele producten.' Het one-stop-shopping concept werkt voor zo ontzettend veel producten dat het zeker interessant is na te gaan of er in de toekomt meer van Drukwerkdeal te verwachten is. Jansen: 'Wij zien heel veel in packaging in de breedste zin van het woord. We hebben ook dat segment goed bekeken en zullen tegen het einde van het jaar ook op dat gebied het nodige gaan doen.'
Maatwerk
Toch realiseert Jansen zich ook, dat lang niet alles zonder extra aandacht geproduceerd kan worden. 'Ik zie een markt voor professionele ondersteuning voor maatwerk, maar dan wel langs moderne online weg. Het regelen van 'custom orders' vergt echt wel wat meer menskracht, maar de klant is dan ook graag bereid daarvoor extra te betalen, zolang het gehele proces en de daarbij horende prijzen maar transparant zijn. En juist dat gaan we doen. Ontdoe alles van de hocus-pocus en met de economische wind mee, gaan we met z'n allen een toptoekomst tegemoet.'
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.