MARKETING - In gesprek met Eric van Kessel - commercieel directeur bij GWS - valt vooral zijn passie op voor vele wereldwijde ontwikkelingen binnen kranten, boeken, retail en tijdschriften ontwikkelen. Zijn captains view is een overdenking waard.
Van Kessel begint meteen met het wegnemen van de gedachte dat persen die ons land (of zelfs de EU) verlaten alleen meer terecht komen in zielige en vooral arme derdewereldlanden. Van Kessel: 'Wij bouwen overal ter wereld nieuwe omgevingen, waar mensen trots zijn op de producten die zij met onze gereviseerde systemen kunnen produceren.' Volgens hem is er nog wel wat te leren van 'ver weg'. De toon voor een inspirerend interview is gezet.
Kranten
We beginnen met het segment kranten. 'Natuurlijk is er de laatste jaren nogal wat ijzer weggedragen en natuurlijk is het allemaal begrijpelijk dat uitgeven en drukken van elkaar zijn losgeknipt. En natuurlijk is het ook begrijpelijk dat je geen pers van 70 miljoen neerzet voor een paar uurtjes productie in de nacht. Het business model klopte van geen kanten, maar uitgevers verdienden 'destijds' goed geld en keken nauwelijks naar kostenverslindende productieketens, waarbij het ondenkbaar was dat 'linkse' en 'rechtse' kranten op één en dezelfde pers zouden worden gedrukt.'
De onafhankelijk kranten drukfabriek met onafhankelijke service & support is de enige manier om te overleven
In Europa zal de krant veel sneller een andere - meer digitale - rol krijgen in vergelijking tot de rest van de wereld. Van Kessel is optimistisch over de vele prachtige krantendrukkerijen wereldwijd. 'Ik denk dat we in Afrika, Zuid Amerika, Azië nog minstens 10-15 jaar volop 'in de weer' zullen zijn met dagelijks op papier gedrukt nieuws.'
Van Kessel over de situatie in ons land: 'Erg dat TMG zo traag en versnipperd heeft gereageerd op allang bekende ontwikkelingen. Natuurlijk verdienen wij geld aan het 'afbouwen' van de twee TMG persen in Alkmaar, maar het doet me pijn, ik vind het jammer dat er uiteindelijk vanuit België een oplossing moest komen. Maar ze kunnen het wel, dat bewijs hebben we gezien met een gepassioneerde krantenman als van Thillo.'
Retail
De retailmarkt is volgens van Kessel een prachtig voorbeeld van een enorm gestroomlijnde productie van folders, met sommen tot op tienden van centen per bedrukt vel papier. Hij noemt de Jong in Baerle Nassau als voorbeeld. 'Zo zijn er nog een paar spelers in Europa, die markt is consistent en stabiel, ze weten wat ze doen, de retailers kunnen er van op aan. Nieuwe jonge persen en ver doorgevoerde automatisering kenmerken dit segment, daar waar ook hier vroeger sprake was van versnippering. Wij halen de nog oude bestaande persen weg die niet meer passen in moderne automatiseringstrajecten, bouwen ze om voor andere segmenten en verschepen ze wereldwijd.'
Boeken
De meeste passie in het interview ontstond bij het segment boeken. Van Kessel ging bijna op de politieke tour om voldoende duidelijk te maken hoe belangrijk het is om in Afrika het land ter plekke op te bouwen op het gebied van bijvoorbeeld het onderwijs, met alles erop en eraan. Dus ook schoolboeken. 'Met USAid en Unicef bouwen we complete boekdrukkerijen op, waardoor we een bijdrage leveren aan de opbouw van een stabiele economie in landen in Afrika. Ik ben daar zelf vaak geweest en heb de ontwikkelingen met eigen ogen gezien en maak me hard voor die opbouw.' Hij verzet zich tegen de 'chinese methode', waarbij boeken uit dat land werden verscheept naar Afrika met een 'zoek het verder maar uit' mentaliteit. 'De mensen lokaal helpen door zelf te kunnen produceren is de enige methode die werkelijk kan bijdragen aan een gezonde opbouw van landen in dat continent.' GWS doet dat onder andere door oudere krantenpersen om te bouwen tot boekenpersen. 'We hebben op dat gebied veel geleerd van projecten in Egypte en hebben dat deel van de ontwikkelingen goed onder de knie.'
Tijdschriften
'Dat is een veel moeilijker segment, internet snoept daar daadwerkelijk veel capaciteit weg, natuurlijk zijn er uitzonderlingen, zoals het blad LINDA, maar over het algemeen krimpt dat segment flink. Niet alleen in ons land en binnen de EU, maar ook daarbuiten, dat is onomkeerbaar.' De persen die in dat segment wegvallen worden door GWS omgebouwd voor andere marktsegmenten.
De branche
Natuurlijk praat van Kessel vooral over de branche waarin de grote rotatiepersen een rol spelen. 'Dat is een heel specifiek speelveld, verdeeld over de markten die ik noemde. Maar het is er spannend genoeg. De verschuivingen binnen de segmenten wereldwijd houdt ons scherp op het gebied van service & support, bundeling van krachten in de markt en verschuivingen bij de core van de fabrikaten in het rotatie segment.' Hij noemt als voorbeeld het 'maar even opschuiven' naar verpakkingen, omdat daar nog groei te halen is. 'Ik geloof dat allemaal niet zo, de grote spelers hebben hun keuzes gemaakt en vaak voor langere tijd, nieuwe spelers die hun geluk daar beproeven moeten van wel heel goede huize komen. Het wordt zwaar onderschat om daar zomaar even mee te gaan doen.' Op de slotvraag of hij verwacht of er in de rotatiemarkt nog wat te fuseren valt, antwoordt hij lachend: 'Ach wie weet kruipt Goss richting nog wel eens richting KBA of Manroland, maar daar durf ik geen tijdlabel aan te hangen.'
Kopfoto: demontage KBA Comet in Scandinavië
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.