(PERS)BERICHTEN - Ons wekelijkse overzicht van (pers)berichten. Het KVGO schrijft verkiezingen uit voor de ledenraad. Agfa stopt met online publishing platform Eversify. Google wordt wat vriendelijker voor uitgevers. GOC biedt nieuwe reeks trainingen en IPEX vernieuwt met gratis seminarprogramma.
Ook IPEX moet met haar tijd mee en biedt tijdens de komende vakbeurs van 31 oktober tot en met 3 november een 'volledig' gratis seminarprogramma aan voor al haar bezoekers. Denk niet meteen dat er een groots congres wordt georganiseerd. Het aanbod is vrij beperkt, maar wel interessant. De HP gebruikersgroep DSCOOP lijkt centraal te staan in het programma.
Nieuwe KVGO Ledenraad
Voor de vijfde keer sinds de invoering in 2003 wordt door de leden van het KVGO in oktober de Ledenraad gekozen. Om te kunnen kiezen, roept het bestuur van het KVGO kandidaten op om zich hiervoor verkiesbaar te stellen. De Ledenraad is de gekozen ‘algemene vergadering’ van de vereniging KVGO en beoordeelt het beleid van het bestuur. De Ledenraad is nauw betrokken bij strategie, beleid en de toekomst van de het KVGO en beslist op een transparante en democratische wijze. Wilt u zich nu al kandidaat stellen, dan bent u van harte welkom.
Top 5 grafische bedrijven per segment
Deze weken brengt printmedianieuws de grootste grafische bedrijven van ons land in kaart. Daarbij zijn de bedrijven onderverdeeld in vijf verschillende segmenten, telkens als een top 5 overzicht: commerciële vellendrukkerijen, krantendrukkers, online drukkers, grafische handelshuizen en als laatste een overzicht van de vijf grootste grafische bedrijven van Nederland, op 26 september. De eerste top 5 was op 29 augustus, met de vijf grootste online drukkers. Op 5 september volgen de vijf grootste krantendrukkers.
Agfa stopt met Eversify
Agfa Graphics stopt met de verdere ontwikkeling en distributie van Eversify (het mobiele publishing platform van Agfa). De beslissing werd genomen omdat de interesse in mobiele publishing projecten niet de door Agfa gewenste verkopen opleverde. Ook de ontwikkeling van nieuwe Eversify-functies en ondersteuning voor ePaper tot de ontwikkeling van een zuivere HTML App/Web hebben niet geleid tot betere resultaten. Een intensief wereldwijd marktonderzoek door Agfa bracht bovendien aan het licht dat maar weinig bedrijven het thema digitalisering van publicaties consequent ter harte nemen en bereid zijn in technologie daarvoor te willen investeren.
Vanaf vandaag IFA in Berlijn
Vandaag gaan in Berlijn de deuren open voor de internationale vak- en consumentenbeurs IFA (vroeger vertaald als Internationale Funk Austellung). Naast de vele gadgets, zoals smartphones, games en tablets, staan ook beeldschermen centraal tijdens de beurs. En juist dat segment is interessant voor het sign segment binnen de printmediabranche. De heftige concurrentie in OLED schermen voor retailtoepassingen is in volle gang. Alle bekende merken zullen daar hun laatste modellen tonen. En dan gaat het tegenwoordig om zo groot mogelijk, zo dun mogelijke, de hoogte resoluties en liefst ook nog dubbelzijdig. En met een kleuropbrengst waar je met papier nog maar net in de buurt kunt komen.
Google sluit akkoord met dagbladuitgevers
Wie via Google zoekt naar artikelen van grote kranten als The Financial Times en The New York Times, stuit binnenkort na drie gratis artikelen op een betaalmuur. Tot nu toe was zoeken via Google naar een artikel een beproefde methode om betaalmuren van nieuwswebsites te omzeilen. Kranten die Google-bezoekers de toegang ontzegden, werden bovendien lager in de zoekresultaten geplaatst. Verschillende uitgevers kozen er dan toch voor om de betaalmuur deels open te zetten. Eindelijk hebben een aantal uitgevers op dit punt overeenstemming bereikt: betaalmuren mogen voortaan ook worden opgetrokken voor mensen die via de zoekmachine langskomen. Wel zijn hierover specifieke afspraken gemaakt: zo is de eerste klik gratis en bieden dagbladen hun inhoud voortaan aan in de vorm van Accelerated Mobile Pages. Niet toevallig een eigen systeem van Google. Wanneer het systeem ook voor Nederlandse uitgevers gaat gelden, is niet bekend.
Nieuw aanbod GOC opleidingen
De grafimediabranche is continue in beweging. Wij zien naast de technologische ontwikkelingen een toenemende vraag naar nieuw talent dat geschikt is voor een gezonde toekomst van de branche. Dit vraagt van de bedrijven permanent bijsturen en investeren in mensen en processen. GOC vindt dat de aandacht voor de ontwikkeling van de medewerkers niet meer weg te denken is. Geschoold personeel is in staat snel te reageren op veranderende omstandigheden en het proces te optimaliseren. Als opleidingspartner helpt GOC graag mee aan het toekomstbestendig houden van bedrijven en de talenten die er werken. Binnenkort start weer een diversiteit aan cursussen. Bekijk het volledige aanbod.
Slimme bezorging IKEA catalogus
IKEA heeft in samenwerking met PostNL en Cendris Dataconsulting b.v. al het gedoe rondom alle mogelijke deurstickers weten te omzeilen. In een artikel in het NRC zegt het bedrijf zich er bewust van te zijn dat de 'geadresseerde' catalogus ('Aan de bewoner(s) van') irritatie kan opwekken. Mensen kunnen zich afmelden via de klantenservice van IKEA of via postfilter.nl. In totaal zijn in de afgelopen twee weken 5,7 miljoen catalogi verspreid.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.