KORT NIEUWS - ANWB stopt met twee tijdschriften. Impact staking bij Corelio Printing in België. De Top-10 reclamefolders. New York Times groeit fors in digitaal bereik. Cijfers Heidelberg en Agfa. Onze wekelijkse selectie van actualiteiten, kort nieuws en verwijzingen.
Maak vandaag eenmalig gratis kennis met onze rubriek 'KORT NIEUWS', neem voor volgende week een voordelig abonnement en krijg toegang tot relevant nieuws en achtergronden bij het nieuws uit de printmedia branche
Weer winst bij Heidelberg
Kodak reorganiseert na fors verlies in derde kwartaal
FINANCIEEL - Na een verlies van 46 miljoen dollar in het derde kwartaal zegt Jeff Clarke meteen maatregelen te gaan nemen met het ontslag van 425 medewerkers. Vorig jaar schreef het bedrijf in het derde kwartaal nog een winst van 12 miljoen dollar. Van de 425 banen gaan er 100 verloren op het hoofdkantoor in Rochester. Clarke zegt dat vooral de markt op het gebied van commercial print stagneert. Bron: Printweek.
Oplage 18.000 te laag
BEDRIJVEN - ANWB stopt met Reizen Magazine en met Op Pad. Beide bladen schommelden rond een oplage van 18.000, niet meer rendabel binnen een strek veranderend mediagedrag van de abonnees op dit gebied. Het eerste blad bestond al sinds 1936 en was daarmee één van de oudste bladen binnen de uitgeef tak van de ANWB. De vereniging heeft al meerdere ingegrepen in de uitgeef tak en heeft al aangegeven hiermee op termijn volledig te willen stoppen. Hoe de overige wel succesvolle print uitgaven zich dan verder gaan ontwikkelen, is vooralsnog niet duidelijk.
InPrint van 14 - 16 november
EVENEMENT - De beurs voor industrieel printen groeit en wordt dit jaar van 14 - 16 november gehouden in München. InPrint richt zich specifiek op de ontwikkelingen en toepassingen in functioneel en decoratief printen. Focus ligt op het printen op verschillende materialen, zoals hout, laminaat, kunststof, glas en metaal. Er zijn zeefdruk en inkjet print technieken te zien voor verschillende toepassingen. Naast de beurs is er een seminar programma, waarin vooral technologie leveranciers de mogelijkheden van nieuwe technieken en toepassingen presenteren.
Business & Technology Update 2018
EVENEMENT - Praat mee bij de derde editie van het Printmedianieuws/CMBO event. In twee talk show sessies kijken we naar 2018, de economie, de technologie, kortom de toekomst van onze branche. Kom op 23 november naar de inspirerende lokatie van Prindustry in Haarlem.
Wel of geen impact stakingen in België?
BEDRIJVEN - Bij Corelio Printing is afgelopen vrijdag door een kleine ploeg van 30 werknemers gestaakt. De overige 120 werknemers deden niet mee aan de staking. De 30 stakende werknemers hadden volgens de werkgever slechts een beperkte invloed op de voortgang van de productie van het bedrijf. De nationale staking in de drukkerijen komt er uit onvrede met de onderhandelingen over een nieuw sociaal akkoord, dat onder meer voorziet in een bevriezing van de nachtpremies op het huidige niveau. Dat is nodig om te kunnen concurreren met de buitenlandse drukkerijen, waar die premies lager liggen, menen de werkgevers. De vakbonden spraken van een groot succes en noemden de impact op de productie bij Corelio Printing juist wel groot.
Principe akkoord CAO nieuwsmedia en uitgeverijen
BRANCHE - Vakbonden NVJ, FNV, CNV en De Unie hebben een principeakkoord bereikt met werkgevers over een nieuwe cao voor de nieuwsmedia en uitgeverijen. De nieuwe cao loopt van 1 maart 2017 tot 1 juni 2019. De lonen gaan in twee stappen van 1,5 procent omhoog. Ook is er een eenmalige uitkering afgesproken. Omdat de afgelopen jaren veel vaste banen zijn verdwenen en het werk door freelancers en zzp’ers is overgenomen, hebben de partijen besloten de positie van die losse medewerkers te gaan onderzoeken. De druk op de tarieven en de moeite die ze hebben om zich voor hun pensioen en tegen arbeidsongeschiktheid te verzekeren zullen onder meer aan bod komen. De cao moet zowel aan werknemers- als werkgeverszijde nog aan de leden ter goedkeuring worden voorgelegd. Bron: INCT
Probo wint Zilveren FD Gazellen Award
BEDRIJVEN - Probo heeft de zilveren FD Gazellen Award 2017 gewonnen in de categorie ‘groot’. Op 7 november werd deze award tijdens een bijeenkomst in Hoogeveen uitgereikt voor de regio Noord. Probo heeft dit jaar haar omzetgroei van meer dan 20% weten vast te houden. Dat resultaat wordt steeds gemeten over drie boekjaren. Een mooi symbool voor een succesvolle en gezonde organisatie. Om deze reden werd Probo eerder al voor de vierde keer op rij een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland genoemd.
Agfa groeit in inkjet, prijzen platen iets omhoog
FINANCIEEL - Agfa zet in het afgelopen kwartaal een winst neer van 14 miljoen euro. De grafische divisie doet het relatief goed, al was de omzet van 284 miljoen euro 7,8% lager dan in dezelfde periode van 2016. Vooral inkjet producten doen het goed, daar worden dubbele groeicijfers genoteerd in zowel groot formaat toepassingen als industriële systemen. Agfa kondigde afgelopen week een aantal prijsverhogingen aan voor haar CTP plaatproducten.
Kranten groeien allemaal in digitaal
BRANCHE - Dat de omvang van print daalt in vrijwel alle krantensegmenten en daarbij horende titels, is al jaren een bekend verschijnsel. Dalingen van 10% of meer in het afgelopen half jaar ten opzichte van dezelfde periode in 2016 zijn geen uitzondering meer. De titels Telegraaf, AD, Volkskrant, NRC, Trouw, FD Reformatorisch Dagblad, Parool en het Nederlands Dagblad noteerden allemaal verliezen, bij FD en NRC waren de afnames het kleinst. Wel noteerden alle titels groeicijfers in het digitale domein. De berekeningen van de toegevoegde waarde binnen digitaal ligt anders dan bij print vanwege andere productie- en distributie kanalen- en kosten. Wanneer het kantelpunt in het verlies in print naar winst in digitaal is bereikt, is voorlopig nog voor elke uitgever 'koffiedik' kijken.
New York Times in 2020 naar 800 miljoen dollar in digitaal
BUITENLAND - In de Verenigde Staten zegt New York Times in 2020 800 miljoen dollar te willen halen uit digitaal. Afgelopen jaar steeg de omzet al met 30% tegen 16% in voorgaande jaren. Dit jaar zal de totale digitale omzet (abonnementen en advertenties) uitkomen op 579 miljoen dollar. De uitgever heeft in totaal 2,5 miljoen digitale abonnees. De digitale advertentie inkomsten waren het afgelopen kwartaal 49 miljoen dollar (11% toename t.o.v. Q3 in 2016), digitale abonnees waren goed voor 86 miljoen dollar (46% toename t.o.v. Q3 in 2016). In print kreeg de uitgever 20% verlies in advertenties voor haar kiezen, nu nog slechts goed voor 9% van de totale omzet.
Reclamefolders grootste printmarkt in Nederland
BRANCHE - In 2016 werden in ons land bijna 10 miljard huis-aan-huis reclamefolders verspreid. En volgens de meeste marketeers van de grote merken, is de folder nog steeds uitermate effectief, ondanks de bewegingen tussen de JA-JA en de NEE-NEE sticker. Het Top-10 rijtje begint met Lidl, gevolgd door Kruidvat, MediaMarkt, Aldi, Seats en Sofa's, Gamma, Albert Heijn, Etos, Paris en Karwei. IKEA viel met een bereik van 2,7 miljoen huishoudens net buiten de Top-10.
En verder in het nieuws
- Ghent PDF Workgroup webinars over diverse PDF ontwikkelingen
- IPEX 'goed genoeg voor 2-jarige frequentie
- Succesvolle ISI Campus “GDPR in relatie tot web-to-print”
- LaserTryk onderdeel van de Onlineprinters-groep
- Sprekers congres inct•spiratie op een 'rij'
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.