OPINIE - Het economisch optimisme is over het algemeen wel weer voelbaar in ons land. Op bedrijfstak niveau speelt meer dan alleen het macro economische 'plaatje' van Rutte III. En nog steeds verkeren veel bedrijven in onzekerheid op het gebied van markt, mensen, middelen en methoden. Onze vooruitblik naar het jaar 2018.
De bedrijfstak verandert in hoog tempo qua samenstelling. Raar is dat allerminst. Op vrijwel alle ondernemers gebieden zijn veranderingen gaande die niet alleen toe te schrijven zijn aan de algemene economische ontwikkelingen en daaraan verbonden cijfers. De markt van gedrukte- en geprinte media is nog steeds volop in beweging, al verschuiven steeds meer toepassingen van traditionele printmedia bedrijven naar bedrijven buiten de directe bedrijfstak. Heel veel makkelijk te automatiseren en dus te produceren printmedia uitingen vragen niet meer de individuele aandacht vanuit een lang bestaand ambacht. De bedrijfstak is er in de afgelopen decennia samen met haar toeleveranciers enorm goed in geslaagd de bedrijfstak (maar ook daarbuiten) in hoge mate te moderniseren en te professionaliseren. Dit gaat ten koste van bedrijven, ondernemers, werkgevers en werknemers die hun focus niet tijdig verleggen willen of kunnen vanwege financiële-, markt-, technologische en/of kennis omstandigheden. Het is een verschijnsel van alle tijden. Bedrijven komen en bedrijven gaan. En ondanks het feit dat meer bedrijven gaan, blijkt print in al zijn verschijningsvormen binnen en buiten de branche nog steeds springlevend binnen de gehele crossmediale mix aan mogelijkheden.
Print is prachtig medium bekeken vanuit het perspectief van de eindgebruiker, onafhankelijk waar het gemaakt wordt
Internet
De onstuimige ontwikkelingen rondom internet hebben de afgelopen decennia disruptief gewerkt in tal van sectoren. Ook de printmedia branche ontkwam niet aan de komst van nieuwe bedrijven vol met ICT'ers, media- en marketing specialisten, hoog volume print oplossingen en vooral geen grafisch traditionele deskundigheid. Het blijkt te lukken, honderden, zo niet duizenden producten, aangeleverd als een 'simpele' PDF kunnen feilloos geautomatiseerd door workflows worden geleid, met allerhande controle- en correctiemogelijkheden, alvorens een perfect op maat geproduceerd eindproduct ook nog eens op dezelfde dag wordt afgeleverd bij de eindgebruiker. Zo goed hebben nieuwe spelers hun zaakjes geregeld.
Branche is veel groter dan we binnen de traditionele kaders willen toegeven
Specialist
Daar waar standaard producten nog nauwelijks aandacht vragen, ligt dat op korte termijn genuanceerd anders bij maatwerk printmedia producties. Want die markt bestaat nog steeds. Sterker nog, juist die markt wordt door het onderscheidend vermogen steeds beter zichtbaar. Garanties voor het voortbestaan van de specialist zijn er echter niet. Ook die bedrijven die het op dit gebied goed doen in segmenten als boeken, verpakkingen, labels en talloze decoratieve- en industriële print toepassingen, moeten goed blijven kijken naar de voortgang van de automatiseringsmogelijkheden. Ook op dit gebied worden flinke stappen gezet. Het online ontwerpproces biedt steeds vaker kunstmatige intelligentie om ontwerpers met minder eigen deskundigheid online te ontzorgen. 3D animaties voor verpakkingen waren voorheen slechts beschikbaar bij gespecialiseerde bedrijven, anno 2018 zijn dergelijke gereedschappen 'gewoon' online beschikbaar voor maatwerk- en gepersonaliseerde uitingen, met een minimale 'oplage' van één stuks, tegen voorspelbare kosten.
Steeds meer complexe producten geschikt voor online opmaak, eventueel met hulp van 'online chat coach'
Segmenten
Natuurlijk staan er segmenten onder druk. Kranten en tijdschriften zijn twee voorbeelden waarbij het grote publiek een beeld zou krijgen van het naderende einde van papier. Lokale dagbladen zijn al meer en meer regionaal gebundeld, aangevuld met een klein lokaal katern. Grotere landelijke dagbladen krimpen, maar vinden eindelijk nieuwe verdienmodellen in digitaal en richten zich met print op meer leestijd in het weekend met speciale themanummers, waarmee ze zich begeven op het segment van de tijdschriften. En ook in dat segment zijn de verschuivingen van alle tijden. Weekbladen worden maandbladen, titels verdwijnen, nieuwe niche titels verschijnen. Natuurlijk allemaal aangevuld met diverse digitale kanalen, andere business- en abonnementsmodellen en verhoudingen in het dynamische spel met adverteerders.
Naar de kansen kijken van print vanuit puur kranten en tijdschriften verschaft een zeer beperkte focus
Verandering is constante
De intensiteit van veranderingen wordt door de mensheid over het algemeen niet voortdurend als positief ervaren. De mens is nu eenmaal traag in het adopteren van veranderingen waarop hij of zij geen directe invloed kan uitoefenen. Ook dat is een gegeven vanuit de historie. Slechts enkelen spelen de voortrekkersrol, veelal al ver voor de troepen uit. Zeker geen garantie tot succes bij elke stap, maar wel uitdagend om naar te kijken, innovaties te volgen, zelf te experimenteren, steeds weer opnieuw met vallen en opstaan. Een gelijktijdig focus houden op de bestaande dagelijkse praktijk, de geldstromen in de gaten houdend, de ambities en leergierigheid stimuleren. En dat allemaal binnen een macro economisch perspectief van een land, binnen een werelddeel met nogal wat uitdagingen. Binnen al die parameters zoekt iedereen haar of zijn weg richting 2018. De redactie van printmedianieuws wens u prettige Kerstdagen en een gezond, gelukkig en goed 2018.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.