ALGEMEEN - Natuurlijk meten wij alle bewegingen op onze website en aan het einde van het jaar delen wij graag een aantal resultaten. Met stip op één staat het persbericht 'Circle Printers koopt Roto Smeets Group' van half februari van dit jaar. Opvallend is ook het aantal artikelen uit voorgaande jaren, die in de 'overall' Top-10 van 2017 staan.
Natuurlijk was de overname van Roto Smeets al langere tijd een onderwerp, omgeven met de nodige speculaties, maar half februari maakte CEO Joost de Haas de overname bekend. CirclePrinters Holding met 1500 werknemers nam in dit jaar de Roto Smeets Group over met 1000 werknemers. Naar schatting maakt de gezamenlijke onderneming een omzet van 600 miljoen euro.
Op nummer 2 staat het persberichtenoverzicht van 22 mei van dit jaar met als kop 'GrafiServices failliet, was ooit grootste vellendrukker'. Nog maar drie jaar geleden was dit bedrijf, toen nog onderdeel van de Roto Smeets Groep, de grootste commerciële vellendrukker van ons land.
Artikelen over bedrijven, mensen en financiën worden het meest gelezen
'Bedrijven- en mensennieuws' vormen samen de meest gelezen rubrieken op printmedianieuws. Het derde artikel uit de 2017 Top-10 heeft als titel 'MullerVisual en Boom + Verweij gaan samenwerken'. Een half later resulteerde de samenwerking in een overname.
Branche
De aankondiging en het inschrijvingsformulier van ons eigen event onder de titel 'Business & Technology update 2018' scoorde de vierde plaats. Het in een talkshow opgezette event zorgde voor een speelse middag met vele uiteenlopende meningen over de business- en technologie uitdagingen waar de branche in het komende jaar voor komt te staan.
Er wordt ook nog gelachen in de branche en dus is er ook ruimte voor feestjes, waarover geschreven werd, zoals de zevende editie van 'Grafisch Golfen'. Ex-redacteur Erik van Erp tekende zijn verslag op en deed zelf ook mee. Het artikel staat op nummer 5.
Nieuws van onze partners
Onze partners dragen jaarlijks bij aan de reeks marketing artikelen bij printmedianieuws. Dat deze artikelen ook goed worden gelezen, is het bewijs dat deze formule goed werkt bij zowel partners als lezers. In een persbericht werd de aankondiging gedaan dat AtéCé een Komori pers verkocht, maar het was ten tijde van de publicatie nog niet bekend wie de koper was. We daagden de lezers uit het ons te melden in ruil voor een gratis jaarabonnement. Het persbericht was goed voor een zesde plaats. Op nummer 7 het interview met printmedianieuws partner GWS. Commercieel directeur Eric van Kessel tekende zijn ervaringen op, welke het internationaal opererende bedrijf heeft in diverse rotatie segmenten van de markt. Het bedrijf koopt rotatiepersen op, renoveert deze en verkoopt en installeert deze weer in landen waar ze een tweede leven krijgen.
Erwin Versteeg van 'De Goedkoopste' is altijd wel in voor het geven van reacties op ontwikkelingen in de markt van 'web-to-print'. In zijn partner artikel ging hij in op de Vistaprint drukwerkwinkel en vooral op de reactie daarop van Annette Dales van MultiCopy. Goed voor een achtste plaats in de Top-10.
Marketing artikelen met een 'personal touch' trekken de aandacht
De nummers negen en tien
Nummer 9 was goed voor de bevestiging in april van de overname van Roto Smeet Group door Circle Printers. En nummer 10 stond in het teken van de zo vaak besproken overcapaciteit in de branche. Een artikel dat in samenwerking met het KVGO werd gepubliceerd.
Artikelen uit voorgaande jaren die in 2017 ook nog goed werden gelezen
In vier jaar tijd is een aardig archief opgebouwd met een nogal wat recente historie uit de branche. Dat dat archief geraadpleegd wordt blijkt uit de 'overall Top-10' met artikelen vanaf 2013. Opvallend veel werd het artikel 'Forse verschuivingen in grafische Top 10' uit 2013 gelezen. Gevolgd door een artikel uit 2014 dat Hans Scheffer de grens over gaat met Helloprint. Paperlinx was een veel 'beproken onderwerp' bij printmedianieuws. In 2015 verliet het bedrijf de Europese markt, het artikel werd in 2017 nog vaak gelezen. Een tweede bedrijf met Europese ambities was in 2014 de combinatie Wilco en Ten Brink. Directeur/eigenaar Robert Jan de Rooij zei het destijds zo: ‘Met een goede kostprijs en korte levertijden kunnen we groeien in Europa.’
Dat papier het lekkerst leest willen grafici maar al te graag lezen, al is het bij printmedianieuws alleen vanaf een scherm te lezen. Maar het artikel uit 2014 deed het ook dit jaar nog goed.
Geschiedenis wordt nog vaak geraadpleegd
Financiën
Naast artikelen over bedrijven en mensen doen termen als 'rode cijfers, groei, meer omzet, gestaag en volgende fase' het altijd goed in de kop van menig artikel. Het artikel uit november 2016 over de rode cijfers van Cimpress was dit jaar een veel gelezen kop uit de persberichten van 7 november van vorig jaar. Erik van Erp tekende jaarlijks onder andere de Top-5 op van de grootste vellendrukkerijen. Zijn artikel over Drukkerij de Groot scoort nog steeds goed. Eind 2013 ook al volop belangstelling voorhet fenomeen 'internet drukkers'. Het artikel van december 2013 ging vooral op de vraag waar de nieuwkomers hun via internet verkregen orders lieten produderen. Leuk om de resultaten van destijds eens te vergelijken met de mark anno nu. Tot slot aandacht voor de groei van de SMG groep (2014) en de groei van Probo.
Redactie
De redactie bestond het afgelopen jaar uit Erik van Erp (hoofd- en eindredactie), Hans Baljet, Margreeth Colenbrander, Jan van Holten, Alex Kunst, Albert Noppen, Jan Vroegop en Peter Luit. Erik van Erp nam eind september na 4 jaar afscheid, Peter Luit nam zijn taken over. Van de hand van Erik verschenen dit jaar veel artikelen uit de Top-10.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.