MARKETING - Printmediahub kent haar oorsprong vanuit het bedrijf Insad, met als bekend MIS product Drumis sinds 1987. Gerard van Helsdingen zag de markt veranderen en zag daarbinnen een rol voor een genetwerkt intermediairpakket om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.
In het gesprek met Gerard wordt eigenlijk meteen duidelijk dat zijn verhaal prima past in de huidige serie artikelen over online businessmodellen, die door de gangbare web-to-print aanbieders worden gehanteerd. Printmediahub brengt vraag en aanbod bij elkaar, maar is geen web-to-print productieportal. Van Helsdingen: 'De combinatie van Drumis en Printmediahub is destijds opgestart in samenwerking met de Media Alliantie. Deze hadden in het buitenland de zogenaamde 'business hub' ontwikkeld, maar het vermarkten van dat product verliep moeizaam. Ik had toen het idee dit initiatief op te nemen in Drumis, omdat vele gebruikers van Drumis zelf minder gingen produceren en meer werk gingen uitbesteden. Uiteindelijk is Printmediahub een volledig web based stand-alone applicatie geworden; met nog altijd de mogelijkheid te koppelen met Drumis, daar waar men dat wil.'
Lancering op Vakdag Print & Sign
Eigenlijk wilde van Helsdingen de Printmediahub lanceren op de Grafische Vakbeurs te Gorinchem in maart 2017, maar dat lukte op het laatste moment niet. 'Nu is het product marktrijp met vele aanbiedende productsoorten en inmiddels 50 inkopende gebruikers. Uiteraard breiden we, in hoog tempo, het aantal aanbiedende producenten uit om de prijsvergelijkingen nog scherper te maken. Eind volgende maand verwachten we 10 producenten te hebben 'aangesloten'.' De marktbewerking om Printmediahub effectief te maken moet dus van twee kanten komen: voldoende aanbieders, maar ook voldoende gebruikers.
Werking
Om relevant te zijn met een online offertesysteem moet de werking eenvoudig zijn en vooral doeltreffend. In vier logische stappen wordt het proces doorlopen: aanvraag, offertes vanuit het systeem binnen 1 minuut, het vergelijkingsproces en de daaraan gekoppelde keuze. Tot slot bepalen waar men de order wenst te plaatsen. De eindgebruiker krijgt een overzicht van de prijs gekoppeld aan de producent. De producent krijgt echter niet meteen te zien wie de aanvraag doet. Printmediahub verzorgt na de uiteindelijke keuze de 'connectie’ tussen aanvrager en aanbieder. Het systeem verzorgt tevens de upload en het doorsturen van de benodigde productiedocumenten. Van Helsdingen: 'Daarna kan het contact verder direct plaatsvinden tussen aanvrager en aanbieder.
Businessmodel
Van Helsdingen heeft zijn businessmodel opgebouwd rondom inkomsten via zowel aanvrager als aanbieder. Aanvragers betalen € 39,95 per maand, een bedrag dat naar zijn zeggen al heel makkelijk terugverdiend kan worden met één enkele order. De aanbieders betalen enkele procenten van hun omzetmarge per productieorder aan Printmediahub. 'Een transparant model: alle spelers weten precies waar ze aan toe zijn.'
Van Helsdingen: 'Een eenmaal afgesloten deal wordt gewoon achteraf betaald. We hanteren geen betalingsmethoden met vooraf betalen via bijvoorbeeld iDEAL'
Toekomst
Van Helsdingen heeft voor dit jaar en volgend jaar het doel Printmediahub vooral te vullen met voldoende aanbieders en aanvragers vanuit diverse segmenten. Hij gaat daarin mee met de ontwikkelingen in de branche, waar positieve signalen in de markt vraag en aanbod versterken, zoals labels, sign en verpakkingen. Wie het eens wil proberen kan 14 dagen een gratis proefaccount nemen. Van Helsdingen is overtuigd van het spel van vraag en aanbod via zijn portal. 'Tijdens de Vakdag Print & Sign werd ik meermalen geconfronteerd met de positieve uitwerking van het prijzenspel. Aanvragers waren keer op keer verbaasd dat er nog zoveel ruimte zit in een markt, waarin iedereen dacht dat de bodem qua prijzen wel bereikt zou zijn. De verschillen voor gelijke producten zijn nog steeds heel groot, daar kan de aanvrager van profiteren via Printmediahub.'
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.