BRANCHE - Wat afgelopen week nog onzeker leek te zijn, is nu een feit. Diverse retail bedrijven hebben de handen in één gestoken om samen met het bedrijf Trusted Media een wekelijkse huis-aan-huis krant uit te gaan geven in een oplage van royaal meer dan 318.000 exemplaren. De JA/JA aanhangers hebben het nakijken.
Het blad komt onder de naam 'City' en verschijnt in zeven stadsdelen van Amsterdam. Trusted Media is oprecht trots op het initiatief. De drukorder gaat naar Em. de Jong, onder regie van uitgever H.A.H. Retail. Het blad krijgt een magazine achtige opzet, met weliswaar grotendeels advertenties van o.a. Kruidvat, Blokker, Dirk van den Broek en Seats and Sofas. Half juni verschijnt de eerste City op A3-formaat, gedrukt op 100% recycled papier in heatset.
Trusted Media Publishers, onderdeel van Paradijs&Emmer Trusted Media, produceert populaire magazines als DenD (Ditjes en Datjes), Oranje Boven met oplages van 650.000, kranten en digitale newsrooms
Geen concurrentie met bestaand aanbod huis-aan-huis
Op BNR verklaarde Jan-Kees Emmer laat in de middag dat het blad redactioneel zijn eigen toegevoegde waarde gaat krijgen en dus geen bedreiging vormt voor andere huis-aan-huis bladen in de hoofdstad. Wel is het zo dat de verhouding advertenties-redactioneel net voldoet aan de gestelde normen om aan een huis-aan-huis blad te kunnen voldoen, 6 pagina's redactioneel en 48 pagina's maximaal aan advertenties. Emmer zei dat de retailers tot deze keuze waren gekomen na de invoering van de JA/JA stickers. Ze wilden kennelijk niet wachten op het juridische eindresultaat, ondanks het beperkte 'winstje' van afgelopen week op het gebied van het aantal al dan niet gebruikte bomen voor folders in de hoofdstad.
Art-director Frederiek Zabel tekende voor het ontwerp, dat afwijkt van andere huis-aan-huisbladen. De redactie maakt vier edities, die alle stadsdelen van Amsterdam bestrijken
In het persbericht over de lancering van City staat dat de ambitie bestaat om met City ook in andere steden te verschijnen.
Henk Gianotten zegt
Een duidelijke en begrijpelijke reactie van de retailers om de Amsterdamse consument via de brievenbus te kunnen blijven bereiken. Em. de Jong compenseert daarmee waarschijnlijk een deel van de verminderde distributie als gevolg van de Ja/Ja-stickeractie. Een deel van de folders komt echter van andere rotatiedrukkers dus het verschuift – vermoed ik – voorlopig uitsluitend richting Baarle Nassau. Een deel van de Mokumse besparingen waar de Ja/Ja-voorstanders mee schermen vervalt hier ook door. Indien H.A.H. Retail en Trusted Media ook in andere steden met een “City” van start gaan zou de Ja/Ja-sticker in die centra hoogstwaarschijnlijk een snellere verspreiding krijgen. Interessante ontwikkeling die grote gevolgen kan hebben voor de in die verspreidingsgebieden gevestigde MKB-bedrijven en de drukkers die voor hen werken.
W. Arondeus zegt
Belachelijk initiatief; duidelijk een verkapte manier om toch ongevraagd advertenties bij mensen door de strot te douwen. Iedereen die hier aan mee werkt zou zich kapot moeten schamen.
Peter Luit zegt
We kregen ook nog een reactie binnen van een mevrouw die naar alle waarschijnlijkheid dacht dat wij de uitgever waren:
Ik vindt het heel vervelend en oneerlijk dat ik nu toch weer via een achterdeur geconfronteerd wordt met een reclame troep waarvan ik duidelijk door geen sticker te plakken heb aangegeven dat ik dit niet wil Amsterdam the city is geen blad want er staan geen artikelen alleen diezelfde reclamefolders die ik absoluut niet wil
Zou ik aub deze krant niet meer bezorgd kunnen krijgen? Ik merk dat ik ook echt boos ben op deze gang van zaken en heb nu het gevoel dat ik via een achterdeur deze reclames alsnog door mijn strot geduwd krijg, sorry maar wordt hier echt boos over wat moet ik doen om dit niet meer bezorgd te krijgen?
We hebben haar gebeld en gezegd dat een NEE/NEE sticker een mogelijkheid is. Dat wilde ze niet, want ze wil wel echte gratis weekbladen blijven ontvangen.
Peter Luit zegt
We kregen nog een reactie uit Amsterdam:
‘Ik het kader van duurzaamheid heb ik een nee-nee sticker. Nu krijg ik de City Amsterdam, primair reclame. Ik wil mij hiervoor afmelden. Ik wil deze krant niet ontvangen. Kunt u er voor worden dat ik deze niet meer krijg?’
Uiteraard hebben we ook deze reactie netjes beantwoord, dat wij als redactie van Printmedianieuws niets te maken hebben met de uitgave van bovengenoemde krant.