BRANCHE - Vanmiddag zijn de onderhandelingen voor een nieuwe Grafimedia cao afgebroken. De vakbonden hielden vast aan hun oorspronkelijk looneis, terwijl landelijk al duidelijk is geworden dat de vakbonden in vele branches deze eis hebben losgelaten.
Op 19 juni hebben de vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers tot na middernacht vergaderd over de haalbaarheid van een nieuwe gezamenlijke cao. Partijen leken elkaar op vele punten te kunnen vinden, maar besloten het 'finale akkoord' pas na een nachtje rust te ondertekenen. Vandaag zaten de partijen weer bij elkaar. Wat er precies gebeurd is, werd niet 100% duidelijk uit het persbericht van het KVGO. Wel duidelijk is dat het loonhuis vandaag dus uiteindelijk het breekpunt vormde.
Na middernacht
Het lijkt erop alsof de vakbonden zelf in de nacht onderling overleg hebben gehad en tot verbazing van de werkgevers vandaag dus toch de oorspronkelijke 3,5% (6% in 2 jaar met een minimum van 1000 euro) als harde eis (wederom) inbrachten. Het persbericht spreekt over het afwijzen van het werkgeversbod door de vakbonden. Of dat het landelijke bod van 2,41% was of minder, werd niet duidelijk gemaakt. Ook andere financiële details werden niet bekend gemaakt.
Onbegrijpelijk
Binnen het 'spel' reageerde Richard van den Berg natuurlijk met termen als 'onbegrijpelijk, onfatsoenlijk en schofferend'. Behoorlijk zware taal vanuit werkgeverszijde. Van den Berg begrijpt niet dat de bonden na 5 rondes nu ineens terugkomen op eisen die al vanaf het begin door de werkgeversdelegatie niet werden geaccepteerd. Hij vermoedt dat de top van de vakbonden de touwtjes in handen hebben en per branche het krachtenspel bepalen.
Brink zegt
Dat de goede jaren voorbij zijn weten we allemaal. Dat gezeur als “onbegrijpelijk” ook wel. Gewoon eerlijk tegen mensen zijn en zeggen dat ze beter in een andere branche hun toekomst kunnen zoeken.. Zelf gedeeltelijk de branche om zeep geholpen door “prijsstunters” hun werk te laten doen.. Hoe kun je de grafische industrie in godsnaam nog aantrekkelijk maken voor jongeren? Succes ermee..
Peter Luit zegt
@brink: dank voor je reactie. Het is inderdaad een flinke uitdaging jongeren enthousiast te krijgen voor de branche. Ik zie jongeren namelijk nog wel terecht komen bij de ‘hippe’ online bedrijven, waar ze het gevoel hebben meer in een ICT omgeving te werken dan binnen een drukkerij. Maar de roep om vakmanschap in het ‘gewone’ offline segment is er niet minder om. Brancheorganisaties, bonden en opleidingsbedrijven maken zich al langere tijd zorgen over de te geringe instroom.