PERSBERICHTEN - De zomer is volop gaande, de snelheid neemt misschien hier en daar wat af. Niet bij de redactie van printmedianieuws. Met ons 5 jarig bestaan zijn we volop in beweging om zowel onze partners als onze abonnees steeds beter te kunnen bedienen.
Vandaag kwamen we tot een akkoord met Stef Verhoeven van jumpline.eu, met wie we gaan samenwerken op het gebied van content en partners. Jumpline richt zich op ontwerpers, dus op het begin van het print publicatie traject. Jumpline is opgericht vanuit het bedrijf Argosgrafix. Stef Verhoeven, Stan Dresselaers en Jill Geens zorgen voor de redactionele inhoud.
Volgende stap
De website bestaat inmiddels 2,5 jaar en is toe aan een volgende stap. De artikelen worden - net zoals een aantal geselecteerde artikelen van printmedianieuws - gedeeld op het ledengedeelte van het VIGC. Printmedianieuws is blij met de komst van Stef. Peter Luit: 'Stef heeft veel inhoudelijke kennis van ontwerpprocessen, maar weet daarbinnen vooral de vertaalslag te maken naar de techniek.' Tegelijkertijd is Stef blij met de ondersteuning vanuit printmedianieuws. Stef Verhoeven: 'Wij kunnen goed gebruik maken van de kennis van printmedianieuws op het gebied van het werven van partners om onze website qua opbrengsten en kosten rendabel te laten presteren.'
Learning by doing
Online businessmodellen veranderen snel en adequaat reageren is dan ook van belang voor zowel adverteerders als abonnees. Samen met Marco dan Engelsman van Blokboek.com zetten we de nodige stappen om onder één gemeenschappelijke 'samenwerkingsparaplu' ons bereik te vergroten. Binnen printmedianieuws zijn de segmenten 'signprint' en 'verpakkingsmedia' volop in ontwikkeling, waarmee de redactie inspeelt op de trends in de markt.
Met Jumpline spelen we in op de vraag om meer aandacht te besteden aan - wat we vroeger - prepress noemden, echter wel in een nieuw jasje met een open oog voor het ontwerpproces en de technische aspecten waarmee ontwerpers te maken krijgen, bij het inspelen op de technische (on)mogelijkheden binnen verschillende print- en drukprocessen.
Peter Luit: 'We gaan de samenwerking aan op basis van 'Learning by doing', niets is tegenwoordig voor langere tijd in steen gebeiteld. Het moet vooral leuk zijn om samen te werken.'
Innovaties
Ooit van Affinity Publisher gehoord? Wij eerlijk gezegd niet, maar Stef Verhoeven heeft al een paar meningen op Jumpline gepubliceerd. We vroegen naar zij visie op een mogelijk serieus alternatief voor Adobe InDesign: 'Nou, we denken er sterk over om er zelf volop gebruik van te gaan maken. Een stuk goedkoper dan het 'bijna verplichte' Adobe Creative Cloud met maandelijkse abonnementskosten. Iets wat ze overigens vreselijk goed gedaan hebben, kijk maar naar de beursnotering van het bedrijf. Maar Affinity biedt inmiddels echt een heel goed alternatief. Die jongens hebben Mac OS X in hun genen, dus weten alles van user-experience. Zeker de moeite van het overwegen waard.' In december was Stef nog wat voorzichtig, maar die mening is nu - halverwege 2018 - flink aangepast. Dus als redactie kijken we zeker uit naar één van de eerste volledige reviews van deze applicatie. Stef voegt daaraan toe: 'We geven niet alleen de objectieve feiten weer, maar vooral ook onze eigen(zinnige) mening.' Dat past wel binnen de redactie van printmedianieuws. Afgelopen week schreef Stef een artikel over de Affinity Publisher versie op de iPad (pro).
Preview van Affinity Publisher (december 2017)
Stef Verhoeven: 'We kijken uit naar een samenwerking, waarmee we ons platform in België - maar ook Nederland - verder kunnen ontwikkelen.'
Partners
Na de zomer worden de verdere plannen uitgerold om ook meer in België samen te werken op partnergebied. Samen met Blokboek.com zullen de plannen meer concreet worden ingevuld. Blokboek.com en printmedianieuws hebben nu al het grootste bereik in de Nederlandse markt en met Jumpline zal dat bereik worden uitgebreid in Nederlandstalig België. O ja, en met plezier gaan we nog wat doen aan de look&feel van de Jumpline website.
Peter Luit zegt
Lees ook: https://www.jumpline.eu/printmedianieuws/