ALGEMEEN - Deze maand bestaat printmedianieuws 5 jaar. Initiatiefnemers Erik van Erp en Peter Luit zagen voldoende mogelijkheden een titel met achtergronden uit de printmediawereld neer te zetten. Echter niet in print, maar volledig online. Precies 5 jaar geleden werd de website gelanceerd.
• Leestijd ca. 5 minuten
Het duurde nog wel even voordat de titel echte bekendheid kreeg in de branche. In het begin was de website nog een speeltuin vol met inhoudelijke- en technische experimenten. Pas bij het begin van het vierde kwartaal van 2013, maar vooral vanaf begin 2014 tekenden zich de eerste resultaten af. De toen nog beperkte redactie had zelf eigenlijk nog geen idee hoe het zou gaan lopen. Duidelijk was wel dat de artikelen grotendeels achter de betaalmuur toegankelijk gemaakt zouden worden. In die tijd zeker geen voor de hand liggend argument om grote successen mee op te kunnen bouwen. De verwachtingen waren in aanvang dan ook niet hoog gespannen. Met een krimpende branche was het maar de vraag wie er in die tijd 90 euro ex. BTW over zou hebben voor de achtergronden bij het nieuws uit de branche. De herstellende economie heeft vooral in de laatste twee jaar gezorgd voor aanzienlijk meer abonnees.
Begin januari van dit jaar verhuisde de redactie naar de Waarderpolder in Haarlem (zie kopfoto)
Adverteerders
Al snel kwamen er verzoeken voor het plaatsen van banners. Nee, daar was niet van tevoren over nagedacht. Het kwam 'zomaar uit de lucht' vallen en er was geen enkel businessmodel voor gemaakt. Dus ook bij printmedianieuws was het volop experimenteren met het aanbod, de prijs, het onderhouden van het contact en de wijze waarop adverteerders hun eigen promotionele artikelen konden publiceren, duidelijk herkenbaar voor lezer.
Adverteerders zijn meer en meer partners geworden waarvoor printmedianieuws meerwaarde biedt in het totale marketing beleid
Redactie groter
Vooral in de eerste maanden vanaf het begin van de zomer van 2013 was het nogal volop experimenteren met vooral het redactionele model. Jan van Holten en Peter Zwetsloot schreven zo heel af en toe al mee in het eerste jaar van het bestaan van printmedianieuws. Maar het was vooral Erik van Erp die zijn vlotte pen nauwelijks kon laten rusten. Hij had er heel veel lol in, schreef scherp gecombineerd met een dosis humor en zo nu en dan een 'prikkende speld' om uitspraken te ontlokken. Pas in 2015 deden we een paar (overigens kleine) structurele stapjes om de redactie wat meer te spreiden over verschillende vakgebieden. Jan Vroegop en Alex Kunst schoven aan, maar Erik van Erp en Peter Luit bleven de basis vormen van de dagelijkse gang van zaken op de redactie. Erik als hoofd- en eindredacteur en Peter Luit (toen meer op de achtergrond) voor artikelen over onder andere productie innovatie en multimedia. Met daarnaast taken voor het technische beheer van de website, administratie en social media. Vanuit het Dienstencentrum verschenen uit de handen van Linda Gorte, Marion de Ruiter en Margreeth Colenbrander vooral artikelen die gericht waren op sociale- en juridische aspecten. Moeilijke juridische taal werd begrijpelijk gemaakt en talloze cases maakten vanaf halverwege 2015 deel uit van de redactionele formule van de titel. Margreeth Colenbrander is nog steeds actief, periodiek publiceert zij aansprekende juridische cases. Hans Baljet kwam halverwege 2016 de redactie versterken. Erik van Erp ging op 1 oktober met 'pensioen'. Peter Luit doet tegenwoordig de hoofd- en eindredactie naast de reeds bestaande taken.
Inmiddels zijn ruim 2000 artikelen gepubliceerd en daarmee vormt printmedianieuws een fraai archief over de ontwikkelingen binnen de branche over de afgelopen 5 jaar. Met 400 artikelen per jaar, verdeeld over 52 weken, worden per week gemiddeld 7,7 artikelen geschreven.
Jaarlijkse 'Business & Technology' update in samenwerking met CMBO inspirerende afsluiter van het jaar, dit jaar in november in Haarlem
Series
Eén van de belangrijkste keuzes die Erik van Erp destijds maakte, was het publiceren van series. Van zijn hand verschenen talloze 'top 5 rijtjes' over o.a. de grootste vellenbedrijven, de grootste handelshuizen, de best presterende digitale drukkers. Die gedachtelijn werd doorgezet door Peter Luit met o.a. de top 5 beste en slechtste websites uit de branche, het jaarlijkse overzicht van high-end printerfabrikanten en onlangs de series over online- en offline businessmodellen in print.
In dit najaar volgt weer onze top 5 serie high-end printerfabrikanten
Papiernieuws en smartprintingsolutions
Minder succesvol was het initiatief om met de titels papiernieuws en smartprintingsolutions (mede opgezet door Albert Noppen) te starten. De eerste viste teveel in de bestaande vijver van printmedianieuws en de tweede had eigenlijk nauwelijks bestaansrecht omdat er in die tijd nog helemaal geen sprake was van een duidelijke keten. De werkdruk stond niet in verhouding tot de uitblijvende resultaten en uiteindelijk werd besloten om artikelen vanuit deze twee vakgebieden integraal binnen printmedianieuws aan te bieden. Samen met het eind vorig jaar genomen besluit om ook meer aandacht te besteden aan 'verpakkingsmedia' en 'signprint' is de redactionele formule completer dan ooit.
Ambities
Begin dit jaar is een start gemaakt met de samenwerking met Blokboek.com onder de gemeenschappelijke naam LooQup publishing.. Marco den Engelsman en Peter Luit spraken elkaar al regelmatig in 2017 om eens van gedachten te wisselen of en hoe beide titels elkaar zouden kunnen versterken. Die samenwerking heeft inmiddels al diverse keren geresulteerd in gezamenlijke promotionele activiteiten, waarvan de promotie van PureDigital slechts één voorbeeld was. Op redactioneel gebied snuffelen beide titels at aan elkaar, maar zij blijven elk afzonderlijk bestaan, met hun daaraan gekoppelde businessmodellen. Voor het komende najaar staan nog een aantal plannen op de rit, waarover de redactie in de komende tijd mededelingen zal gaan doen. Blijf ons dus volgen......
Leuk
Bij aanvang van printmedianieuws zei Erik van Erp: 'We moeten er vooral lol in hebben, als we er dan nog wat aan over houden is dat extra leuk.' Inmiddels zijn we nu met 5 jaar ervaring heel wijzer geworden en heeft de titel een blijvende online positie in de branche. Leuk is het nog altijd, met een enthousiast redactieteam hopen wij u, adverteerders en lezers, dagelijks van relevante content te mogen voorzien. Veel dank voor het vertrouwen en wij hopen samen met u de komende vijf jaar met vertrouwen tegemoet te mogen zien.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.