ALGEMEEN - We weten dat u als lezer onze series hoog waardeert. Dat blijkt jaarlijks uit onze statistieken. Alle 'Top 5' series doen het goed. Met onderwerpen als high-end printerfabrikanten, de beste grafische websites, het Top 5 overzicht van de vellen bedrijven, de belangrijkste toeleveranciers/handelshuizen, de digitale bedrijven, de on- en offline businessmodellen en nog veel meer. Wat zijn onze plannen voor dit najaar?
• Leestijd ca. 4 minuten
Begin dit jaar hebben we de rubrieken 'verpakkingsmedia' en 'signprint' geïntroduceerd, verzorgd door Jan Vroegop. Artikelen met een gecombineerde insteek van technologische ontwikkelingen en zakelijke toepassingen. Deze artikelen zullen we ook in het najaar voortzetten, aangevuld met de bedrijfsbezoeken door Hans Baljet.
Financieel
Op de jaarverslagen van de grote bedrijven na, is er in ons land relatief weinig bekend over de omzetverdeling binnen de verschillende printmedia segmenten. In dit najaar proberen we één en ander beter in kaart te brengen. We zijn daarbij natuurlijk erg afhankelijk van de bedrijven zelf. Het is in onze serie 'online businessmodellen in print' gebleken dat met name online bedrijven geen enkele moeite hebben met het noemen van hun omzetcijfers, bedrijfsomvang en groeicijfers. In de offline bedrijven is die openheid wat minder, maar we gaan de uitdaging aan. In de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) is het vooral de bekende consultant Bernd Zipper aan wie de cijfers vanuit verschillende segmenten worden toevertrouwd, waardoor juist daar een beter zicht bestaat in de financiële ontwikkelingen van de verschillende marktsegmenten. In het najaar en ook in 2019 gaan wij in de Benelux meer aandacht besteden aan de economische ontwikkelingen binnen de verschillende deelsegmenten.
In o.a. Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland meer aandacht voor financieel economische gegevens, verdeeld over verschillende printmedia sectoren
Personeel
Het tekort aan vakmensen speelt al langere tijd een belangrijke rol binnen de branche, ook hier weer verdeeld over de verschillende segmenten. Het onderwerp 'PERSONEEL' willen we enerzijds gaan invullen met een eigen rubriek, maar anderzijds zoeken we ook de samenwerking met verschillende bureaus op, om op het gebied van personeelswerving een extra meerwaarde te kunnen bieden. Dat doen we dan tevens in samenwerking met Blokboek.
In samenwerking met het Dienstencentrum blijven we aandacht geven aan de juiste mix van sociaal/juridische zaken
Partners
Zonder onze groep partners zouden we niet kunnen bestaan. Samen met onze abonnees vormen zij de basis van ons voortbestaan. De marketing artikelen die de redactie samen met de partners maken, geven een goed beeld van de talrijke ontwikkelingen waarin zij samen met hun opdrachtgevers actief zijn. Die inhoud delen met u als abonnee (onder een duidelijk herkenbaar kopje 'MARKETING') biedt de juiste balans tussen het adverteerders- en lezersbelang.
Series als whitepapers
De vraag naar gebundelde PDF's van series neemt toe. Het blijkt dat een serie met een langere blijvende waarde door u als lezer vaker in de vorm van een PDF wordt gewenst. In de afgelopen jaren hebben we een paar keer geëxperimenteerd met het maken van een PDF rondom de serie 'high-end printerfabrikanten'. Dat gaan we dit najaar weer doen en binnenkort bundelen we de series 'on- en offline businessmodellen in print'.
Eerstvolgende whitepaper in dit najaar over online/offline businessmodellen in print
Milieu
Ontegenzeggelijk spelen milieu aspecten een grote rol in een bewust(er) industrie beleid. Op dit gebied is nog heel veel te winnen. We hebben dan ook met de artikelen van Laurel Brunner (van het Verdigris project) een stap gezet in de noodzakelijke aandacht voor dit onderwerp.
Samenwerking
Naast de bestaande samenwerking met CMBO en VIGC hebben we dit jaar ook al flinke stappen gezet in de samenwerking met Blokboek.com. Deze samenwerking bouwen we dit najaar verder uit. Vooral op 'partner' gebied, maar ook redactioneel, daar waar het kan en voor beide titels toegevoegde waarde biedt. De onlangs overeengekomen samenwerking met Jumpline moet resulteren in meer artikelen over de 'voorkant' van publicatieprocessen. Design en prepress zijn daarbij de sleutelwoorden. In de komende maanden zullen we samen met Stef Verhoeven bekijken in hoeverre we ook daarbinnen een aansprekende serie kunnen ontwikkelen.
Rubriek 'KORT NIEUWS'
Onze vrijdagrubriek blijkt onverminderd populair te blijven. Lezers waarderen de 'in-één-oogopslag' benadering aan het einde van de week. De onderwerpen worden wekelijks gekozen en - indien van toepassing- voorzien van redactionele commentaren. Suggesties? Mail de redactie.
Papier
Met de redactionele ondersteuning van Erik Timmermans (directeur van Informatiecentrum Papier en Karton (IPK)) hebben we naast de zakelijke inzichten van o.a. Vincent König (Paper2Day) en Piet Jorritsma (PaperChainManagement) invulling gegeven aan de behoefte meer informatie te delen rondom de (inter)nationale ontwikkelingen in de papiermarkt, met daarnaast uiteraard aandacht voor inkten (in alle varianten), toners en andere verbruiksmaterialen, zoals CPT consumables.
Business & Technology Update 2019
Tot slot hebben we in samenspraak met CMBO besloten onze jaarlijkse gemeenschappelijke najaarsbijeenkomst een vast titel te geven: 'Business & Technology Update' gevolgd door het komende jaar. Vorige jaar hebben we deze titel gelanceerd en het format bleek succesvol. In november zal de tweede editie plaatsvinden in Haarlem, in zakencentrum 'De Plek'. Vlak na de zomer zal het programma worden bekend gemaakt.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.