TOELEVERANCIERS - In 2015 startten we met de serie 'Top-5 high-end printerfabrikanten'. Een goed gelezen serie door zowel de fabrikanten zelf als door de (potentiële) eindgebruikers. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen, welke gebruikers applicaties vallen op en met welke technologie is het meeste geld te verdienen? Zijn alle vragen te beantwoorden?
• Leestijd ca. 2 minuten
Eén ding is wel zeker, een 100% objectief antwoord op de Top-5 posities wordt moeilijker dan ooit. Onderzoekbureaus Smithers PIRA, IDG en InfoTrends (tegenwoordig KeypointIntelligence) tonen al een paar jaar geen openbare cijfers meer vanuit hun wereldwijde (doorgaans kostbare) onderzoeken. De afzonderlijke fabrikanten claimen onderling hoge posities in het Top-5 rijtje, maar onderbouwen dat niet met cijfers, die objectief met elkaar te vergelijken zijn. Uiteraard spelen beurs- en concurrentiegevoeligheden daarbinnen een belangrijke rol.
Waar gaan we naar kijken?
Er zijn diverse ontwikkelingen in vellen- en rollenmachines, maar ook in inkjet en toner. Uiteraard besteden we aandacht aan al deze ontwikkelingen. We zullen echter extra aandacht besteden aan inline afwerk mogelijkheden. De kracht van deze ontwikkeling om een compleet gereed product te kunnen produceren, neemt fors toe. De variaties in mogelijkheden is een aandachtspunt bij de meeste fabrikanten in alle segmenten.
Daarnaast spelen de te bedrukken substraten en de daaraan gekoppelde toners en inkten een steeds grotere rol. Dat wordt vooral veroorzaakt door het bredere toepassingen pallet van digitaal. In feite speelt 'groot formaat print' daarbinnen een nog grotere rol. De term high-end productie printers 'beperkt' zich tot de in de afgelopen 4 jaar onder de loep genomen fabrikanten. Maar het speelveld in digitaal printen verbreedt zich fors onder invloed van zowel verpakkingen- als groot formaat toepassingen. We zullen de serie dan ook 'opknippen' in meerdere blokken.
Ook milieu aspecten gaan een steeds belangrijker rol spelen. Hoe om te gaan met recycling in dit segment?
Toepassingen
Het zal niemand meer verbazen dat marktgerichte toepassingen het marketing instrument is van vrijwel alle fabrikanten. Technologie wordt - ondanks indrukwekkende innovaties - duidelijk minder op de voorgrond gezet. Snelheid, resolutie, substraten, formaten, het zijn allemaal belangrijke gegevens, maar de toepassingen - vaak ook buiten het traditionele grafische denken - zetten tegenwoordig meer aan tot het prikkelen van de fantasie en dus ook de verkoopresultaten.
Welke spelers nemen we onder de loep?
In basis alles vanaf Canon tot en met Xerox. In de voorgaande jaren waren dat (in alfabetische volgorde): Canon/Océ, Epson, Fuji, Heidelberg, HP Indigo, Kodak, Konica Minolta, Landa, Ricoh, Screen, Sharp, Xeikon en Xerox. We maken daarbinnen onderscheid in rollen- en vellenmachines, toner en inkjet en de front-end technologie. Ook dit jaar hopen we weer op de medewerking van alle fabrikanten. Daar waar geen medewerking wordt verleend, vermelden we uitdrukkelijk dat het artikel puur op basis van eigen onderzoek is samengesteld.
Oproep klantcases
Waar mogelijk zullen we aansprekende klantcases publiceren. Maak gebruik van onderstaand formulier indien u wilt meewerken aan het onderzoek door middel van uw aansprekende klantcase(s). De serie gaat eind september van start.
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.