BRANCHE - De bonden via een zeer globaal rapport van ABN-AMRO attenderen op de situatie binnen de branche, is een zwaktebod. Het KVGO zet daarmee geen krachtig signaal neer om in september verder te praten.
In een artikel op de website van het KVGO verwijst de organisatie naar een rapport met als (eigen bedachte) titel 'Analyse ABN Amro Grafimediabranche'. Wie het rapport (PDF) bekijkt, loopt op de cover tegen de term TMT aan (zie ook kopbeeld). Dat staat voor Technologie, Media en Telecom, bepaalt geen aanvang van een rapport over de grafimediabranche. De banken besteden al jaren slechts enkele 'bijzinnen' aan de grafische industrie in zijn algemeenheid en drukkerijen in het bijzonder. Ze publiceren doorgaans de al jaren bekende boodschappen rondom innovatie, digitalisering, kansen en bedreigen en meer van dat soort algemene one-liners. Ook in dit rapport is dat het geval, je moet zelfs je best doen om iets over de branche terug te vinden.
Bonden vast niet onder indruk
Het KVGO heeft het rapport doorgestuurd naar de bonden. Het vermoeden bestaat dat dit 'zomer-charme-offensief' vooral op de lachspieren zal werken. En dat is terecht, de brief zal de positie van de werkgevers om de 3,5% van tafel te krijgen, nou niet bepaald versterken. Dat de bank voorspelt dat de omzet van de branche in de komende jaren - net zoals in voorgaande jaren - zal dalen, is natuurlijk ook voor de bonden geen nieuws.
18 september
Op 18 september houdt het KVGO een besloten extra ledenraadsvergadering. Daar zal deze 'lijmpoging' zonder meer aan de orde komen. De bonden kunnen voorlopig achterover leunen. Het is niet te verwachten dat de onderhandelingen snel in een werkbare cao zullen resulteren.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.