BRANCHE - Het zat eraan te komen, het einde van de titel Graficus, maar zeker geen einde voor het brengen van nieuws uit de grafische branche. Uitgever Management Media gooit het roer om en laat de titel Graficus opgaan in PrintMatters.
Graficus kan met recht trots zijn op een lange historie. Volgens de hoofdredacteur Gerard Molenaar van Management Media is het één van de oudste vakbladen van ons land, inmiddels meer dan 100 jaar oud. Molenaar zei vorig jaar in zijn column bij het Nederlands Media Netwerk dat de 100 jarige leeftijd vooral vraagt om een stukje bezinning op de toekomst. Graficus overleefde diverse andere grafische vakbladen, waaronder Grafisch Weekblad, Compres en Pers. Achteraf gezien natuurlijk een opmerkelijke situatie om in een land als Nederland maar liefst vier vakbladen uit te geven rondom printmedia. Maar in die tijd vond iedereen het kennelijk normaal.
Veranderd
Terecht stelde Molenaar dat er in de afgelopen 20 jaar enorm veel is veranderd. Niemand behoeft enige toelichting over de ontwikkelingen in de afgelopen twee decennia. Maar over het algemeen wordt de krimp van een branche uitgelegd als een negatief verschijnsel. Ook Molenaar zette de krimp neer in termen van bedrijfssluitingen en banenverlies. De 'gevolgen voelen van digitalisering' wordt ook in onze branche echter te vaak te negatief uitgelegd. In de tijd dat Graficus, Grafisch Weekblad, Compres en Pers naast elkaar bestonden leek het soms een wedstrijd (vooral tussen Graficus en Grafisch Weekblad) om reorganisaties, faillissementen en fusies zo sterk mogelijk onder de aandacht van de lezers te brengen. En op de 'pagina ernaast' - bijna lachwekkend - de bonte verzameling van persberichten van 'leverancier A installeert apparaat B bij grafisch bedrijf C'.
PrintMatters
Vanuit de visie die Molenaar vorig jaar optekende bij het Nederlands Media Netwerk, is te concluderen dat uitgever Management Media niet over één nacht ijs is gegaan rondom de nu ingezette herpositionering van de verdwijnende titel Graficus. Het merk PrintMatters bestond al veel langer en leek met de ondertitel 'voor printbuyers en marketeers' het niet te redden ten opzichte van titels als Adformatie en Marketing Tribune, die veel meer met hun roots in deze markten vertegenwoordigd waren en hun formules nog veel breder hebben gemaakt dan print alleen. Maar de naam is sterk en maakt (waarschijnlijk onbedoeld) wel een knipoogje naar het KVGO project PrintPakt. Of de titel PrintMatters ook zal betekenen dat de uitgever zich met de redactionele formule meer gaat positioneren richting de gebruiker van print producten (zoals de huidige ondertitel doet vermoeden), is nog niet bekend. Gerard Molenaar stelde deze week in een tweet dat Graficus 'opgaat' in PrintMatters. Overigens is de naam niet uniek. Google laat talloze verwijzingen zien naar een bonte verzamelijk van internationale websites, die dezelfde naam gebruiken, al dan niet rechtstreeks verwijzend naar de relevantie van het medium print.
Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de totale crossmediale look&feel voor PrintMatters
Meer dan alleen vakblad en website
Met de titel PrintMatters doet de uitgever vooral recht aan de crossmediale opzet van de formule. Vooral met de Vakdag Print & Sign op 6 februari 2019. Dat event laat al een aantal jaren vooral 'beleving' zien rondom print. Geen traditionele vakbeurs, maar een netwerkevent van overzichtelijke omvang, een breed seminar programma en meer dan voldoende mogelijkheden om ontspannen te netwerken. Een dergelijk event zou onder de vlag 'Powered by PrintMatters' een extra impuls kunnen krijgen in een wat bredere marketing positionering in plaats van alleen producenten van printmedia.
Kruisbestuiving met andere titels bij de uitgever
De uitgever achter PrintMatters doet veel meer dan alleen de nu ingezette transformatie van Graficus naar PrintMatters. Met een team van ca. 18 vaste medewerkers en een aantal freelancers is de uitgever actief in meerdere branches, waaronder creativiteit, horeca en verpakkingen. Een deel van het segment 'verpakkingen' zou - als het om grafische productie gaat - prima passen binnen PrintMatters en ook de titel Publish (met een op dit moment passieve website) zou prima passen in een mogelijke bredere opzet van PrintMatters. Of dat allemaal in herkenbare mate gaat gebeuren, moeten lezers, abonnees en adverteerders nog gewoon even afwachten.
Rien Berends zegt
Na 13 jaar Graficus en 18 jaar Grafisch Weekblad doet het verdwijnen van de 101 jaar oude titel mij wel iets. Ik denk met een goed gevoel terug aan de ruim 30 jarige hoofdredactionele samenwerking met Cees Pfeiffer. De keuze van Mike Velleman zal vanuit uitgeversoptiek logisch zijn. Aan alles komt een einde. Jammer, maar het is helaas niet anders. Alle oud redactie en verkoopcollega’s in de grafische branche. Dank voor de bijzondere tijd. Groet Rien Berends