MARKETING - XpressionLabs biedt met haar web-to-print oplossing XpressionManager 24/7 het gemak van centraal opmaken, beheren en bestellen van communicatiemiddelen aan meer dan 4000 organisaties. Belangrijk hierbij is dat het eindproduct voldoet aan de standaarden die de huisstijl van de organisatie voorschrijft.
Deze zogeheten brandportals worden direct of via klanten van XpressionLabs ingezet. Van oorsprong waren dit veelal grafische bedrijven met een eigen productie in huis, echter zien steeds meer bedrijven zonder eigen productie de toegevoegde waarde van XpressionManager. Zo ook Graficonnect, gevestigd in Son en Breugel (Eindhoven).
Aan het woord is Michiel Entrop, DGA van Graficonnect BV en Yellow Cubes BV. Graficonnect bestaat in 2018, 25 jaar. Yellow Cubes BV is vorig jaar opgericht.
Graficonnect ondersteunt marketing en communicatie professionals van middelgrote en grote organisaties bij de uitvoering van sales, marketing en communicatie. Dit doen wij middels productie van on- en offline uitingen. Om dit proces zo optimaal mogelijk te laten verlopen en zoveel mogelijk toegevoegde waarde aan onze klanten te bieden, zetten wij diverse workflow optimalisatie software in waaronder XpressionManager. Verschillende individuele softwaretools brengen wij samen op een dashboard, hiermee bieden wij de klant een totaaloplossing. Om dit onafhankelijk van Graficonnect op te zetten is vorig jaar het bedrijf Yellow Cubes opgericht. Yellow Cubes ondersteunt bureaus bij het versterken en verder uitbouwen van hun klantenrelaties door het adviseren en inzetten van de juiste workflow optimalisatie software op het modulaire dashboard van Yellow Cubes.
Ontstaan van de samenwerking tussen Graficonnect en XpressionLabs
We trappen af met de businesscase. Entrop: 'Graficonnect is in 1999 begonnen met het inzetten van Brandstores voor haar klanten. Destijds in een eigen ontwikkelde e-commerce omgeving op basis van Oscommerce en later Magento. In de loop van de jaren veranderde de behoefte van klanten en wilde men meer functionaliteit toevoegen, zoals online opmaak, maar ook digital asset management enz. In eerste instantie hebben wij dit steeds toegevoegd in de bestaande brandstores. Maar naarmate er meer functies beschikbaar kwamen, werd het verschil in behoefte van de diverse klanten ook steeds groter. Kortom er ontstonden veel verschillende maatwerk omgevingen en dit resulteerde uiteindelijk in een onbeheersbaar geheel. Wij hebben toen besloten om een modulair platform te ontwikkelen waarop verschillende software applicaties kunnen worden gekoppeld. Iedere applicatie heeft zijn eigen functie en er worden geen functies toegevoegd aan applicatie, maar ze worden naast elkaar op het dashboard van Yellow Cubes geplaatst en waar nodig met elkaar gekoppeld, zodat er logische werkwijzen ontstaan.'
Welke behoeftes waren er?
'Met onze nieuwe werkwijze ontstond er ook behoefte aan een gebruiksvriendelijke brandstore waarin online opmaak zonder een kostbare InDesign Server licentie geïntegreerd is. Wij hebben gemerkt dat XpressionManager hier op een efficiënte manier van toegevoegde waarde is. Afhankelijk van de businesscase kijken we of deze in te vullen is met XpressionManager, voordat wij een maatwerktraject met een ander systeem adviseren.'
Hoe is het contact met XpressionLabs ontstaan?
'Omdat Graficonnect al vanaf 1999 bezig is met automatisering van MarComprocessen kennen we de markt goed. Er zijn meerdere aanbieders van brandstores een online opmaak software. Het principe is in de basis vergelijkbaar, maar het verschil zit in de details. Na meerdere applicaties te hebben vergeleken en ingezet, hebben wij een steeds beter beeld kunnen vormen waar een gebruiksvriendelijke brandstore aan moet voldoen. En met gebruiksvriendelijke brandstore bedoelen we zowel aan klant- als bureauzijde, dus naast intuïtief gebruik aan klantzijde is het zeker ook belangrijk dat onze studio de brandstore efficiënt kan inrichten. Wij hebben een aantal jaren geleden contact opgenomen met XpressionLabs, omdat wij bovenstaande zaken terugvonden in XpressionManager en tegenwoordig nog krachtiger in de nieuwste versie genaamd XpressionManager Reloaded.'
Binnen welke markt opereert Graficonnect?
Entrop: 'Met Graficonnect bedienen niet een specifieke markt. We werken voornamelijk voor B2B bedrijven, vaak met een behoorlijke omvang, dealernetwerken en/of meerdere vestigingen nationaal of internationaal. Wij werken samen met marketing en communicatie professionals en afdelingen van de brandowners. Yellow Cubes werkt uitsluitend voor bureaus en niet voor brandowners. Indien gewenst kunnen uitvoerende taken zoals het inrichten van een brandstore met templates of een DAM door Graficonnect voor het bureau en haar klant worden uitgevoerd.'
Hoe kijk je tegen deze markt aan?
Entrop: 'In algemene zin is het vakgebied marketing en communicatie sterk in beweging en zijn er de afgelopen jaren meer communicatiekanalen bij gekomen. Wij vinden dit een positieve ontwikkeling, met name omdat er steeds persoonlijker kan worden gecommuniceerd en er meer mogelijkheden zijn om je sales funnel efficiënt in te richten.'
Welke ontwikkelingen en kansen zie je rondom webtoprint/softwareoplossingen?
'De marketing en communicatie professional wil zoveel mogelijk bezig zijn met de inhoud van de boodschap en deze via de juiste kanalen communiceren. Dat betekent dat er behoefte is om zo efficiënt mogelijk met de tijd om te gaan en niet de vraagbaak te worden van de organisatie, als het gaat om bestaande content of een variant hiervan. Kortom bedrijven hebben steeds meer het besef dat workflow optimalisatie en ontzorging een goede investering is.'
Op welke manier draagt XpressionManager bij aan de bedrijfsdoelstellingen, missie, visie en/of strategie?
Entrop: 'XpressionManager (Reloaded) is een onderdeel van het Dashboard van Yellow Cubes. Graficonnect heeft voor meerdere klanten in verschillende samenstellingen het Dashboard ingericht. Hierbij wordt in veel gevallen gebruik gemaakt van XpressionManager als brandstore. We zien dat deze klanten veel toegevoegde waarde ervaren, zo worden hier (huisstijl)middelen beheert, opgemaakt en besteld. Dit resulteert in langdurige klantenrelaties die in de loop der tijd steeds verder uitgebouwd worden, omdat het handig is om alles in één omgeving (dashboard) bij elkaar te hebben.'
De software is erg intuïtief in gebruik, er wordt goed doorontwikkeld en mocht er iets niet goed gaan, dan is er een goede helpdesk, die snel zaken oppakt en oplost.
Waaraan kunnen andere bedrijven een voorbeeld aan nemen?
Aan de focus en de doorontwikkeling van de software applicatie, want stilstand is achteruitgang en in het geval van software applicaties gaat dit erg snel.
Succesvolle ontwikkelaars van software applicaties hebben een eigen roadmap en houden daar goed aan vast, zo ook XpressionLabs. Dit betekent diepgang in de functies, maar niet te veel verbreding. Met andere woorden, focus op het doel van de applicatie. Echter aan klantzijde zijn vaak meerdere functies gewenst. Ons doel is om met meerdere succesvolle software ontwikkelaars samen te werken (of een partnership te sluiten) en de applicaties in verschillende samenstellingen tot totaaloplossingen op ons dashboard aan te bieden aan de klanten. In deze situatie kan de software ontwikkelaar voorop blijven lopen in de markt, heeft de klant een totaaloplossing en vinden de partners verbreding door cross selling.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.