EVENEMENT - Het was het complete plaatje, de stad Mechelen, het Congres- en Erfgoedcentrum Lamot, de uitstekende VIGC organisatie, het gevarieerde programma, en de bijna 300 aanwezigen, die 'Het Congres' tot 'Het Succes' maakte.
• Leestijd ca. 4 minuten
VIGC vierde met deze vierde editie haar 20 jarig bestaan en pakte flink uit om dat feit te vieren. Het team van beperkte omvang staat maar liefst 7 keer per jaar klaar om events van diverse inhoud en omvang te organiseren met 22 strategische partners, talloze netwerkpartners voor haar ca. 170 leden. Daarnaast een volle trainingsagenda (welke binnenkort ook in ons land van start gaat), incompany trainingen en een unieke hoeveelheid consultancy opdrachten op zowel technisch als zakelijk gebied. Onder de dankwoorden voor alle betrokkene door VIGC voorzitter Johan Jaubin werd de aftrap gegeven voor een inspirerende middag.
Storytelling
De inhoud van de middag voelde als een helikopterview vol met relevante adviezen, soms bijna filosofisch met links en rechts het sluimerende gevaar bijna niet meer relevant te zijn, zoals de slot keynote over het analyseren van ons eigen DNA, een verhaal van Lieven Scheire met wel heel veel humor, maar net iets te lang duurde om de aandacht voortdurend vast te houden.
Leerzaam was ‘The Adventures on Print Island’ door Richard Askam, die zich als 'International Public Speaker' flink had verdiept in de wijze waarop de grafische branche zich profileert. Natuurlijk een open deur, maar anno 2018 nog steeds actueel, concludeerde hij dat de branche nog steeds erg veel tegen zichzelf praat. Natuurlijk kennen we allemaal de term 'storytelling', maar de uiteenzetting van Askam was een goede marketing les in het begrijpen van emoties door met gedrukte media belevingen over te kunnen brengen.
Richard Askam: 'Don’t be afraid to be wrong, but don’t change the tools. Change your behaviour and your story'
Cases
De verschillende getoonde cases lieten zien dat we anno 2018 (dus ruim na de crisis) weer mooie en luxe producten durven te maken. Onder invloed van milieu wetgeving, luxe papiersoorten en digitale print technieken worden steeds vaker producten gemaakt die qua beleving inderdaad een bijdrage leven aan de emotie rondom een aangeboden product of dienst. De beweringen van Askam werden ook daadwerkelijk waargemaakt door vooral Peter Désilets, General manager PACOON, Alex Joos, CEO en eigenaar Group Joos en in iets mindere mate door Christophe Balaresque, Marketing Director Arjowiggins Creative Papers.
Alex Joos: 'Wij willen The Channel King worden'
Natuurlijk liggen talloze 'randvoorwaarden' onder de basis van het succes van deze en talloze andere cases. De bedijfscultuur, de mensen, de technologie, de markt en de financiële middelen moeten samen wel één compleet geheel vormen om deze stappen te kunnen zetten. En dat is dus niet zomaar voor iedereen weggelegd.
Christophe Balaresque: 'Universe of luxury paper is changing….. a new demand'
360º interviews
In deze reeks programmaonderdelen viel vooral het interview op met Febelgra voorzitter Denis Geers, in het dagelijks leven CEO van de Graphius Group. Een leuk en vooral positief, maar ook realistisch verhaal van een voorzitter die zelf nog in het dagelijkse vak de veranderingen van zeer dichtbij meemaakt. Misschien een extra puntje in de profielschets van de opvolger van onze huidige voorzitter van het KVGO: 'Kandidaat moet nog volop in de dagelijkse praktijk werkzaam zijn'.
Iets minder doortastend en/of aansprekend waren de verhalen van Patrick Poitevin, Principal Scientist bij RDQI Mondelēz International en Stefaan Vanhooren, Corporate President Agfa Graphics. Alhoewel Vanhooren wel heel duidelijk de herpositionering van de Agfa strategie neerzette, komend vanuit een historisch totaal andere positie, maar wel duidelijk meebuigt en meegroeit met de veranderingen in de huidige markt. Poitevin draaide maar een beetje om de vragen heen - alsof hij niet altijd echt op de hoogte was, maar dat was slechts schijn - maar had met wat humor toch de nodige lachers op zijn hand.
'Het Slotoordeel'
De dag werd fantastisch aan elkaar gepraat door Francesca Vanthielen. Een goede dagvoorzitter, op de hoogte van het speelveld, de nodige humor en oog voor het in de hand houden van het strakke tijdschema. Ondertussen waren o.a. Ed Boogaard, Alex Kunst en Stef Verhoeven druk bezig met de speciale 'live dagkrant', met optekeningen van belevenissen van de aanwezigen. Strategisch partner Canon zorgde voor de print productie, die de aanwezigen aan het einde van de avond kregen uitgereikt.
Na de slot- en dankwoorden door Lode Vlayen, directeur VIGC, kon de VIGC organisatie zelf ook ontspannen gaan genieten van de netwerkborrel en aansluitend diner. De aanwezigen kregen een goed gevulde 'goodies bag' mee, samen met een fles wijn naar keuze en een paraplu. Maar die laatste was op deze heerlijke zonnige dag in Mechelen niet nodig, een bijkomend 'extraatje', wat het plezier aan deze dag nog extra vergrootte.
Patrick Poitevin zegt
Het verbaast me Peter wat je schrijft over mijn bijdrage aan het congress. De reactie, de feedback en de positieve commentaar die ik achteraf kreeg van de deelnemers, klonk allemaal positief. De meesten vonden het interesssant ook de brand owner aan het word te horen en wat de gedachte gangen waren van de vooruitgang en wat te verwachten. Zoals ik vermelde kon ik geen confidentiele details vrij geven. Misschien dat je achteraan niet goed horde toen er technische (microfoon) problemen waren …
Peter Luit zegt
@Patrick: Vat het alstublieft niet al te zwaar op. Het is slechts een mening zoals ik dat zelf als schrijver van dit artikel heb ervaren. Goed dat je nuanceert dat je niet alles kon zeggen wat je mogelijk zou hebben gewild.