EVENEMENT - Met zo een 400 bezoekers verdubbelde Prindustry het aantal bezoekers ten opzichte van vorig jaar. Een bijzondere formule, lekker losjes en informeel opgebouwd, maar gelijktijdig informatief en duidelijk het toonbeeld van de innovatieve slagkracht van online grafisch Nederland.
• Leestijd ca. 2 minuten
Het Prindustry team onder leiding van Ramon van Wingerden heeft met communicatie- en marketing manager Jolanda van Drie inmiddels de juiste mix van ervaringen in huis om zo een event tot een succes te maken. Een compact lezingen programma, vooral gericht op het effectief gebruik van data, dus alles wat vooraf gaat aan alle mogelijke producties, gaf genoeg 'stof tot nadenken' mee.
De aftrap van het dagprogramma door Ramon (kopfoto door Marco den Engelsman) bood een overzicht van de huidige actuele situatie in het online deel van de branche. Hij schetste het terechte beeld dat de nieuwe spelers meer en meer elkaars partners worden in een 'connected netwerk' van vraag en aanbod. Dat de route naar die relatie soms grillig is, ondervindt het bedrijf ook zelf, dat met gerichte stapjes - soms klein, soms groot - de ontwikkelingen in de markt volgt en met hun software inspeelt op de vragen bij hun klanten.
Stappenplan
Prindustry houdt van een gedegen aanpak, dus bieden zij hun klanten een duidelijke roadmap hoe zij hun workflow qua online benadering van klanten, online administratie en productie kunnen inrichten in de verschillende varianten van de Prindustry software, waaronder de whitelabel webshop, die bij veel online print aanbieders in ons land in gebruik is. Toch zegt van Wingerden dat de verrommeling van productspecificaties nog een flinke uitdaging is. Wat voor de één een logische omschrijving van een aanvraag in een paar muisklikken is, werpt bij de andere juist de nodige vragen op. Standaardiseren van de vraag- en aanbod specificaties is één van de speerpunten in het beleid voor 2019 van Prindustry.
Kijkje in de keuken van Drukwerkdeal
Vervolgens kwamen meerdere sprekers gedurende de dag aan het woord. De keuze viel op de lezing van Drukwerkdeal. Zij gaven een 'kijkje in de keuken' van het bedrijf op het gebied van e-mail marketing. De 'lessons learned' door Lourens Scholing en Lonieke Schepers mocht je op deze dag eigenlijk niet missen. Zij lieten zien hoe zij een succes maakten van de e-mail marketing campagne 'FreebieFriyay'. Met de juiste gerichte content en elke vrijdag een 'online cadeautje' deed het verkeer naar de website enorm toenemen. Met natuurlijk het vasthouden van bestaande contacten, nieuwe contacten aantrekken en uiteindelijk het pad naar conversie weten te bewandelen. De juiste balans tussen doelgroep, content en tijdstip. Drukwerkdeal koos de vrijdag - niet voor de hand liggend - maar juist daardoor zeer succesvol.
Beursvloer
Op de beursvloer was vooral goed te zien hoe breed de Prindustry applicaties kunnen worden ingezet bij zeer uiteenlopende bedrijven met eveneens een zeer uiteenlopend productaanbod. En dat maakte de beursvloer uniek, gericht en bood de bezoekers een kijkje in het online segment van de branche, waar vakmanschap, innovaties en online marketing hand in hand gaan. En dat lijken de verschillende online spelers in ons land goed te begrijpen. Steeds vaker presenteren online spelers zich door middel van 'case-gerichte-klant-events'. Die behoefte blijkt dus duidelijk te bestaan naast de meer generieke landelijke netwerk events in ons land, die overigens ook een duidelijk, maar wel ander bestaansrecht hebben. Vandaag stond de inhoud centraal. En dat werd volop gewaardeerd.
Fotoimpressie door Marco den Engelsman
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.