EVENEMENT - Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven werd duidelijk dat niet het drukken of printen het belangrijkste onderscheid bepaalt voor succesvolle druk- en print bedrijven, maar ontvangst, verwerking en beheer van data van de opdrachtgevers. Maar dan wel in al zijn hoedanigheden.
• Leestijd ca. 3 minuten
Dat werd al meteen duidelijk door de lezing van Gerwin Verdonk van Simian. De enorme fabriekshal, nu nog 10000 vierkante meter, groeiend eind 2019 naar 35000 vierkante meter, mag misschien dan nog wel op een drukkerij lijken, maar in feite is het aaneenschakeling van geautomatiseerde reeks deelprocessen voor de verwerking van maar liefst 1500 orders per dag, te 'verdelen' over maar liefst 100 productie 'apparaten'. Voor het beheer van al die stapjes heb je data nodig, veel data. Verdonk maakte duidelijk dat alle stukjes data gezamenlijk zorgen voor de juiste beslissingen rondom administratie, procesbeheer, maar ook de investeringen die voor volgend jaar op het programma staan. Verdonk: 'Met al die data rekenen we als het ware uit, waarin we moeten investeren.' Niet alleen in machines, maar door middel van hele reeksen testen ook in het productaanbod, de website en de wijze waarop klanten worden benaderd. En hoe zien ze de toekomst van online drukwerk bestellen? Door vooral te kijken naar o.a. Amazon, Coolblue en H&M. Verdonk is van mening dat de echt grote veranderingen van buiten de grafische branche zullen komen.
De nieuwe DTP'er bij SintLucas
De toon voor een positieve ochtend is gezet. PrintPakt heeft er goed aan gedaan Simian als keynote te positioneren. Er zijn meer van dit soort succesverhalen, bedrijven die ver verwijderd staan van de traditionele grafische brancheorganisaties, hun eigen weg kiezen, zeer succesvol zijn en vaak met double digit groeicijfers jaar-in-jaar-uit mooie resultaten boeken.
Dat doet ook het SintLucas, maar past wel op dat de grafische vakmanschap component de rode draad blijft vormen in het aanbod aan opleidingen. Alex Kunst vroeg hem naar de toekomst van zowel de DTP'er als het SintLucas. Ronald den Bekker erkent dat het aanbod aan opleidingen in ons land steeds verder afstaat van 'traditionele DTP'. Bekker heeft daar met zijn collega's de juiste mix van opleidingscomponenten voor gevonden. Het vormgeven en produceren van een verpakking mag dan misschien saai lijken, samen met de 3D presentatie en animatie van de verpakking, compleet met filmpje als basis voor een commercial, maken van de 'ouderwetse' DTP operator een 'alleskunner', die veel breder inzetbaar is. Bekker: 'Wij leiden in alle aspecten op, waar beelden en teksten samengebracht moeten worden tot een effectief communicatieproduct.'
LinkedIn als social sales tool
Perry van Beek zette de lijn in het gebruik van data nog even voort door het publiek wakker te schudden en werk te maken van een up to date LinkedIn orofiel, er elke dag een half uurtje aan te besteden, nauwkeurig te zijn in het 'connecten' met nieuwe contacten, vooral te bellen en steeds weer opnieuw op basis van gegevens nieuwe relaties te converteren in terugkomende klanten. 'De tijd van koude acquisitie op basis van de Gouden Gids op de passagiersstoel van de leaseauto van de verkoper ligt echt al jaren achter ons.' Van beek is specialist op het gebied van 'social selling' en schreef het boek 'LinkedIn Sales Navigator' for dummies, een premium service van LinkedIn, die zijn 60 euro per maand meer dan het proberen waard is volgens van Beek. 'Je kunt het een maand lang gratis proberen, maar doe het dan ook. Komt er helemaal niets uit, stop dan na een maand, maar zie je de potentie, steek die 120 euro erin en meet je beter wordende resultaten.' LinkedIn is naar zijn mening met 7 miljoen profielen het beste sociale netwerk voor het leggen van zakelijke connectie. Maar je moet er wel wat voor doen.
Sneak preview
De Sneak preview liet feitelijk de werkelijkheid van vandaag zien, maar dan wel een werkelijkheid die van buitenaf zijn invloed heeft op de branche. De positieve energie die we sinds kort weer een beetje gaan ervaren is mooi, maar anno 2018 moeten we met nieuwe methoden vrijwel overal het roer omgooien. Een meer flexibele arbeidsmarkt, optimaal gebruik maken van data en van daaruit processen automatiseren en investeren en tevens middels data onze commerciële netwerken verbreden en verdiepen. Natuurlijk is dat voor de één een open deur, maar voor de ander morgen misschien wel een nieuw begin.
Voorzitter Cees Verweij van het KVGO vatte deze 'flow' aan positieve boodschappen kort samen. Buiten het gebouw van SintLucas was de dynamiek van de Dutch Design Week goed voelbaar rondom het gebied 'Strijp-S' in Eindhoven. Dat print door middel van het KVGO project PrintPakt nu voor de derde keer deelneemt, is het bewijs dat het medium papier springlevend is binnen alle mogelijke andere media uitingen in zowel 'harde- als zachte vormen'.
Kopbeeld: DDW duidelijk stukje city marketing voor gebied 'Strijp-S' in Eindhoven, hierboven een filmimpressie van het gebied, samen met de voorbereidingen van PrintPakt
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.