ALGEMEEN - We sluiten het jaar af met het jaaroverzicht van de meest gelezen artikelen vanaf onze website. Dit keer maken we een overzicht per kwartaal. Wat boeide het meest?
• Leestijd ca. 3 minuten
januari • februari • maart
Het artikel 'Op rolletjes bij Koninklijke Drukkerij Em. de Jong' scoorde het hoogste cijfer in de maand januari, gevolgd door 'TMG van de beurs, Mediahuis op eigen kracht verder'.
In februari kwamen de meeste lezers op af twee verhalen van toeleveranciers, 'Igepa gaat drukinkten hubergroup verkopen' scoorde de meeste lezers, gevolgd door 'Fujifilm wordt baas van Xerox: 10.000 banen weg'.
Later dit jaar werd de overname op opmerkelijke wijze afgeblazen. Maart begon met 'CirclePrinters neem Corelio Printing over' en op twee staat het 'evenement' artikel 'Prindustry klantevenement: Nieuw backend webshop'.
In het eerste kwartaal trokken vooral grote bedrijven en toeleveranciers de meeste lezers
april • mei • juni
In april trok het artikel 'Papiertekort De Persgroep nu een feit' de meeste aandacht. Intussen liep de bestaande cao af op 31 maart, maar in het artikel 'Cao onderhandelingen over 1 april heen' werd meteen duidelijk dat ook dit keer een langdurig onderhandelingsproces voor de deur zou staan. Dat artikel scoorde ook fors hoog in de maand mei. Maar in die maand ging de meeste aandacht uit naar 'NDC verliest grote drukorder van TMG.
Pas op 21 juni verscheen het artikel 'Onderhandelingen Grafimedia cao afgebroken', maar scoorde in het totaaloverzicht in juni toch de meeste lezers. Onze Belgische partner VIGC scoorde flink met het artikel 'Benelux Online Print Event: online groei en stenen'.
In het tweede kwartaal tekende zich een duidelijke belangstelling af voor de cao onderhandelingen
juli • augustus • september
In juli ook ruimte voor wat gepaste humor met het artikel 'Het niet ‘complete’ praatje van Peter Zwetsloot', aan de hand van het evenement GrafischGolfen 2018. Op de tweede plaats behoorde het artikel 'Cao onderhandelingen over 1 april heen' (van eind juni) wederom tot de best gelezen artikelen in juli. In augustus was het artikel 'Onverwachte ‘perswissel’ bij Verhaag in Oldenzaal' de 'eindronde' van nogal wat juridisch gedoe rondom een plotseling defect geraakte fonkelnieuwe pers. En voor de derde keer op rij bleek het afbreken van de cao onderhandelingen nog steeds veel lezers te trekken. En dat was zelfs tot in september het geval.
Het vertrek van Richard van den Berg stond die maand op twee: 'Richard van den Berg legt KVGO-functies neer'.
Branchebrede artikelen werden in het derde kwartaal het meest gelezen
oktober • november • december
Het laatste kwartaal startte in oktober met 'Prindustry toont positieve blik op innovatieve branche', een leuk event van onze partner Prindustry. Op de tweede plaats gevolgd door ‘Het Verslag’ van ‘Het Congres’ van partner VIGC. Het derde kwartaal van het jaar is doorgaans kenmerkend voor evenementen en congressen. Eind november nog geen 'witte rook' rondom de cao, maar wel 'Miguel Delcour nieuwe directeur van het KVGO'. De redactie hoopt Delcour het komende kwartaal te kunnen interviewen.
In november bezochten we het groots verzorgde partnerevent van Drukwerkdeal en deden verslag in het artikel 'Groots event voor partners/resellers Drukwerkdeal.nl'. In december dan toch nog plotseling de tot stand gekomen cao: 'Nieuwe cao: loonsverhoging 2,57% per jaar'. Ook proberen we werkgevers onderhandelaar Frans Beun in januari te spreken, nadat hij 'zijn' resultaat bij de volgende Ledenraad gaat heeft verdedigd. De 'top-2' van deze maand werd afgelosten door de verkoop van het pand van GOC in Veenendaal, met daarin een 'grap' van de lokale media, die door directeur Marcel Lamain werd rechtgezet: 'GOC verkoopt opleidingslokatie in Veenendaal'.
Evenementen bepaalden in hoofdzaak de interesse van de meeste lezers in het vierde kwartaal
Meest gelezen achter het 'slotje' in 2018
Achter de betaalmuur waren het toch vooral de artikelen over de vele bedrijven en mensen door Hans Baljet. Gevolgd door de diepgang in technologie door Jan Vroegop en natuurlijk de sociaal/juridische artikelen van Margreeth Colenbrander. Daarnaast deden ook de 'series' het goed. Met name de online- en offline businessmodellen en print en onze recent afgesloten serie high-end printerfabrikanten 2018.
Artikelen zonder betaalmuur populair, artikelen achter de betaalmuur het langst gelezen
In 2019 zetten we die lijn uiteraard voort, want bedrijven en de daar werkende mensen maken uiteindelijk de verhalen die het lezen waard zijn. En dat geldt ook zeker voor alle bijdragen van onze partners onder het 'kopje' marketing. Stuk voor stuk lezenswaardige verhalen.
De redactie wenst u een prettige jaarwisseling en een gezond en inspirerend 2019!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.