MARKETING - Het thema 'street art' moet naast producenten vooral ook de creatieve branche trekken naar een beurs waar het onderscheid tussen sign en print naadloos in elkaar overgaat. Rowdy van den Nieuwenhuizen hoopt op ca. 9500 bezoekers, die naast kennis vanuit de exposanten vooral verrast en vermaakt zullen worden. Het wordt door met name de toevoeging van de vele 'experiences' veel meer dan een 'gewone' beurs.
Van den Nieuwenhuizen: 'Er wordt ons vaak gevraagd naar de naamstelling van deze beurs en waarom juist sign als eerste term genoemd wordt. De naam is 'overgevlogen' uit Scandinavië, waar we namens Easyfairs al langer succesvol zijn met deze beurstitel. De keuze was voor ons hierdoor erg simpel. Maar neem van mij aan dat elke bezoeker zich in beide 'richtingen' voldoende kan herkennen. We hebben wel de spreekwoordelijke scheidingslijn tussen de twee inmiddels meer en meer in elkaar overlopende vakgebieden weggehaald. Op die manier zijn de twee vakbeurzen Vakbeurs SIGN en Grafische Vakbeurs als het ware ons nieuwe DNA geworden in de huidige beursnaam.'
Doelgroepen
'Natuurlijk blijven we de van oorsprong traditionele grafimedia doelgroepen bedienen, maar we leggen ook duidelijk accenten bij creatieve processen, waarmee we de klant van de klant willen triggeren om de beurs te bezoeken. Onze nieuwe koers is vooral ingegeven uit de evaluaties van vorige edities, die destijds een wat andere insteek hadden.' Volgens van den Nieuwenhuizen is de 'voorkant' van de keten onvoldoende op de hoogte van alle mogelijkheden in het speelveld binnen sign en print.
Visuele communicatie in printuitingen herleeft in al zijn vormen
Om die creatieve doelgroepen te bereiken heeft de organisatie besloten om een samenwerking aan te gaan met o.a. FONK media (design blad) en Graffitinetwerk. Graffitinetwerk zal het street art thema optimaal naar voren laten komen met live street art en een 3D street art visual én FONK media zal op donderdagmiddag invulling geven aan het conferentieprogramma. Hierbij zal de bezoeker geinspireerd worden en de beursvloer dus met nieuwe innovatieve ideeën verlaten. Naast FONK gaan ook VIGC (dinsdag) en GSOB (donderdag) een bijdrage leveren aan het kennistheater. Van den Nieuwenhuizen: 'Een speelse vorm van informatie- en kennisoverdracht op het gebied van creativiteit, productie, automatisering, innovatie en duurzaamheid.'
Substraten
Vooral binnen de nieuw creatieve doelgroep is er vaak geen idee welke printtechnieken en kunnen worden gecombineerd met welke substraten. Dit speelveld heeft in een paar jaar tijd enorme innovaties laten zien, die met veel meer aandacht gepresenteerd kunnen worden aan creatieven die dicht(er)bij de eindgebruikers in de keten hun diensten aanbieden. Van den Nieuwenhuizen benadrukt dat de beurs een event van beleving wordt. Een samenwerking met Materia is aangegaan om deze creatieve mogelijkheden onder de aandacht te brengen bij een heuse ‘Voelwand’. Substraten dragen samen met de visuele inhoud emotie uit en mensen willen zich daar dichtbij verbonden voelen.'
Betere balans en vooral ruimte voor challengers
De balans tussen standhouders, programma's, activiteiten en bezoekers was de belangrijkste focus voor de opzet van deze beurs. Het ging dus zeker niet om een 'cosmetische' naamsverandering, maar om een geheel nieuwe beursformule, met ook een compleet nieuw team vanuit organisator Easyfairs. Dit heeft geleidt tot nieuwe creatieve inzichten waar zowel de bezoeker als de exposant versteld van zullen staan. Inmiddels is zo een 90% van de beschikbare ruimte gevuld met een samenspel tussen alle mogelijke vakgebieden.
Maar er is zeker nog voldoende ruimte voor innovatieve 'start-ups' die met nieuwe ideeën de bezoekers kunnen 'challengen' en gezien kunnen worden als uitdagers van de huidige markt. Het zijn vaak kleine bedrijfjes die zelf nog niet de weg weten naar hun doelgroep. 'Juist die groep willen wij als nieuwe exposant aanboren en stimuleren deel te nemen. Van den Nieuwenhuizen: 'Dat is best een uitdaging, want je staat niet zomaar even in contact met een kleine innovator, die vanuit de zolderkamer een briljant idee heeft uitgewerkt, wat prima binnen onze beursformule zou passen. Maar we zitten er bovenop en we kunnen nu al zeggen dat we zeker een aantal verrassende innovaties een werkelijk vernieuwend gezicht zullen geven aan dit evenement.'
Kunst met een boodschap
De toekomst van grafimedia en visuele communicatie gaat hand in hand samen met 'street art - kunst met een boodschap'. Kleur, typografie, beeld, alles wat denkbaar is, kan met print gemaakt worden. Met impact voor de doelgroep, een boodschap die blijft hangen. Volgens Van Nieuwenhuizen herleeft de branche in nieuwe vormen, waarbij het hokjesdenken in de keten volledig is doorbroken. Mensen en bedrijven werken steeds beter samen om met print en visuele communicatie het verschil te maken. 'Met de 'Innovation Gallery' geven we 20 deelnemers aan de beurs gratis de kans mee te doen aan een jury vakprijs, waar ook jet publiek een stem in heeft. We gaan in alles voor kwaliteit, dus ook voor onze bezoekersdoelgroepen. De bezoekers waar we onze targets op richten zijn dan ook van echte waarde voor de exposanten.'
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.