BRANCHE - Het E-novate programma van het A&O fonds grafimediabranche prikkelt de samenwerking en innovatie binnen de gehele keten binnen de uitgeef- en grafimediabranche. Maar het ontbreekt nog wel aan branchebrede zichtbaarheid van onderzoeksresultaten.
• Leestijd ca. 3 minuten
Samenwerking tussen branche, bedrijfsleven en onderwijs komt in vrijwel alle sectoren voor. Ook in de grafimediabranche. Toch bereiken de resultaten slechts een selecte groep insiders en zo nu en dan een meewerkend bedrijf. Een ander verschijnsel is dat het onderwijs veelal initiatiefnemer is richting het bedrijfsleven, maar omgekeerd neemt datzelfde bedrijfsleven te weinig initiatieven om bij branche en onderwijsinstellingen duidelijke korte- en lange termijn behoeftes aan te geven.
Print/Press
Print/Press is een voorbeeld van een e-novate project, waarbinnen KVGO, Hogeschool van Amsterdam en een aantal bedrijven uit de branche hebben samengewerkt om met name de samenwerking tussen het creatieve- en het technische proces te stimuleren. Als onderzoeksonderwerp werd variabele dataprinting gekozen, daar met name dit onderwerp qua kennis in het creatieve deel van de keten (te) weinig aandacht krijgt. Het zijn veelal de grotere merken die deze technieken toepassen, terwijl talloze (kleinere) projecten minstens net zo interessant en kostengunstig uitgevoerd zouden kunnen worden. Het project resulteerde in een kalender met de focus op gepersonaliseerde informatie en (creatief) materiaalgebruik. De website moest duidelijkheid geven over het doorlopen onderzoekstraject, samen met de creatie- en productietechnieken die per kalendermaand zijn gebruikt.
Onderzoek Print/Press goed voorbeeld wat navolging verdient, vooral op het gebied van aandacht
Te weinig bekendheid
Een prachtig project met potentie voor de gehele branche, maar bij vrijwel niemand bekend. Het project werd ook nog eens engelstalig uitgevoerd vanwege het vermeende internationale onderzoeksbelang vanuit het PublishingLab van de Hogeschool van Amsterdam. De driedeling branche, HvA en twee deelnemende bedrijven hadden eigenlijk een vierde partij nodig die de marketing zou hebben moeten doen voor de resultaten van het project. Dat had bijvoorbeeld PrintPakt kunnen zijn (notabene een project van het KVGO).
Amsterdam Creative Industries Network en Digital Society School nauwelijks bekend bij grafische bedrijfsleven
Noodzaak blijft
De noodzaak om meer samen te werken wordt er echter niet minder om. En juist in een tijd waarin het onderwijs op zowel MBO als HBO niveau grip verliest op hetgeen werkelijk in de branche gebeurt. De onderwijsinstellingen 'schieten met hagel' daar waar het gaat om scoren van voldoende aantallen studenten om vanuit het rijk over voldoende financiële middelen te kunnen beschikken. Het pallet aan hypermoderne media opleidingen spat van de websites en brochures af. Oog voor de ca. 500 vacatures in de 'gewone' grafische branche is er nauwelijks nog. Creatieve opleidingen dwalen steeds verder af van de mogelijkheden van print als primair communicatie medium. Studenten weten nauwelijks nog iets van grafische technieken, materialen, afterpress technologie, all-in-one digital printing en dus ook database printing.
Het bedrijfsleven klopt te weinig bij het onderwijs aan om 'dagelijkse' behoeften te verduidelijken
Van alle tijden
De onderlinge afstand tussen spelers in de keten is echter van alle tijden. De ontwerper wil absoluut geen DTP'er genoemd worden. En de webdesigner wil niets van 'dode bomen' weten. Misschien is en blijft dit wel een 'natuurlijk' verschijnsel. Maar de basis voor 'all-round' denken zou vanuit het bedrijfsleven wel bij het onderwijs onder de aandacht gebracht kunnen worden om de gaten tussen kennisgebieden beheersbaar te houden. En vanuit de branche zouden resultaten van onderzoeken en samenwerkingsprojecten duidelijker naar buiten moeten worden gebracht. De vakmedia zouden hierin voor het volledige speelveld een actieve rol kunnen vervullen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.