MARKETING - Met indrukwekkende cijfers is een start gemaakt met de 'aanbouw' van een 25.000 vierkante meter grote bedrijfshal, die met drie grote doorgangen wordt verbonden aan het bestaande bedrijfspand. In gesprek met de interne projectleider Johan Wiersema.
Wiersema begint zijn verhaal met een inmiddels bekend stukje historie van met name het merk Reclameland. De verhuizing vanuit Roden, waar het bedrijf het met 2.000 vierkante meter moest zien te bolwerken naar de huidige lokatie in Westerbroek, waar de oppervlakte van 10.000 vierkante nu volledig benut is. De vraag naar vergroting van de capaciteit komt vooral uit de markt van ca. 80% zakelijke klanten in combinatie met een consumentenmarkt van 20%. Wie denkt dat alles bij Simian 'digitaal' is vergist zich. Er wordt op twee achtkleuren Komori's ook 'gewoon' in offset gedrukt. Die capaciteit is in een paar jaar tijd verviervoudigd. Uiteraard daarnaast talloze groot formaat oplossingen voor posters, banners en andere toepassingen. En dat inmiddels in ploegendienst, grotendeels 24/7 voor zowel Reclameland, maar ook voor Drukland en Flyerzone.'
Hoe komt het dat jullie zo enorm snel groeien?
Wiersema: 'Het is een combinatie van enerzijds automatisering, zowel in bestel- als in productie proces, maar daarnaast een enorme één-op-één klantgerichtheid. Onze klanten willen snel en makkelijk kunnen bestellen, maar bij vragen ook meteen iemand aan de telefoon kunnen krijgen. Dat zie je ook als je bij ons op kantoor komt, mensen zitten als het ware als piloot achter hun schermen om alle klantprocessen gericht te begeleiden.'
Snel bestellen, snelle levering in hoge kwaliteit maar geen concessies in klantcontact
'We groeien in vrijwel alle segmenten en we kijken uiteraard ook naar nieuwe producten. Zo zijn we onlangs zelf met de productie van vlaggen begonnen. Best wel even een 'dingetje' hoor, zeker in de afwerking tot en met gereed product. We onderzoeken nieuwe markten heel goed voordat we eraan beginnen. Zo kijken we natuurlijk ook naar de groei in markten zoals verpakkingen, labels/etiketten (waar we onlangs ook fors in hebben geïnvesteerd), uitbreiding op het gebied van personaliseren en meer segmenten. In de nieuwe hal breiden we vooral uit op de bestaande vraag. met onze uitgebreide data analyses weten we precies hoe we de toekomst tegemoet kunnen treden.'
Hoe ontwikkelen jullie kennis en kunde om het vakmanschap bij te houden?
'We leiden zelf op, de onderwijsmarkt levert geen voldoende vakmensen meer. Zelf ben ik 48 en dus 'lid' van de 'oude garde'. Samen met een aantal collega's leiden we nieuwkomers op tot vakman, zowel in de productie als de mensen die dagelijks in het klantcontact functioneren. De opleidingen doen we samen met leveranciers zoals HP, maar ook met GOC en HBO opleider Windesheim. We investeren momenteel veel in opleidingen voor diverse aspecten in het grafische vak, dus ook zeker in after-press, maar ook voor bijvoorbeeld het jonge management.'
Hoe ben jij als grafisch vakman 'bouwbegeleider' geworden?
Lachend: 'Ja, daar ben ik zo ingerold. Ik vind het leuk en heb er ook zeker gevoel bij. Natuurlijk zijn we omringd door echte bouw professionals, maar vanuit een bedrijf met onze omvang is interne begeleiding een minimale vereiste.'
Inmiddels is het terrein opgehoogd. Er kwam voor die 25.000 vierkant meter 2 meter zand bovenop de bestaande grond om op gelijke hoogte te komen met het bestaande pand. Zo een 2.000 vrachtwagens zorgden de afgelopen weken samen voor maar liefst 50.000 kubieke meter zand. Begin maart gaan er 350 palen de grond in, waarbij vanwege mogelijke trillingen is gekozen voor boren in plaats van heien. De palen hebben een lengte van 22 meter om 'vaste grond' onder de voet te bereiken.
Wiersema: 'En dan hopen we snel de hal te kunnen gaan bouwen, de planning is dat het geheel eind dit jaar klaar is. Maar voordat dat het geval is, is er wel 750 ton staal 'doorheen' gegaan en 4.000 kubieke meter beton.'
Hoe gaan jullie de hal vullen?
Alsof het antwoord 'gewoon' het meest voor de hand liggend is, zegt Wiersema: 'Ja, net zoals in onze vorige hal bouwen we gewoon door totdat ook deze hal weer vol is. We gaan dus geen tijdelijke wandjes neerzetten en dus steeds weer aanpassingen doen en verplaatsen. We bouwen alles op een zodanig wijze dat vooral de logistieke automatisering en dus de goederen transporten optimaal kunnen worden. Dat is een belangrijk onderscheid in snelheid, in de logistiek laten we niets aan het toeval over. Dat kan ook niet met onze scherpe levertijden.'
'Zwembad'
Bij de afronding van het gesprek steekt Wiersema nog even zijn vinger op. 'O ja, bijna vergeten. We laten een flinke sprinkler installatie aanbrengen die 24/7 zorgt voor de brandveiligheid. Voor de totale bedrijfsruimte betekent dit dat wij een 'opslag' moeten hebben in de vorm van een basin van 12 meter doorsnede en 7 meter hoogte. Misschien dat we er zomers in kunnen zwemmen tijdens de pauze. Maar belangrijker is dat we begin 2020 onze volgende stap kunnen zetten in het verder uitbouwen van onze online print activiteiten.'
kopfoto: impressie nieuwbouw
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.