EVENEMENT - Exacte cijfers zullen door de uitgever van PRINTmatters zondermeer vol trots deze week nog worden gepresenteerd, maar vast staat wel al dat de 2019 editie meer bezoekers trok dan ooit tevoren. Een zeer geslaagd evenement met de juiste balans tussen netwerken en kennisoverdracht.
• Leestijd ca. 2 minuten
's Morgens om 11 uur was het parkeerterrein al behoorlijk vol, maar de beursorganisator zorgde met 'golfkarretjes' en gratis paraplu's voor verzachting van het 'regenleed'. Het 'netwerkplein' is het centrale punt waar de meeste bezoekers hun bezoek begonnen met overheerlijke koffie en indien gewenst al een vroege lunch met heerlijke broodjes. De sfeer voelde goed en ademde net zoals vorig jaar een duidelijk gevoel van vertrouwen uit in de branche.
Marc Lammers 'verraadt' businessmodel online printbedrijven
Zonder dat hij er erg in gehad zal hebben, vertelde Lammers fijntje hoe het businessmodel van online printbedrijven in elkaar zit. Het was voor velen waarschijnlijk nieuw dat zijn dames hockeyteam tijdens een wedstrijd volledig 'aan de monitor' hangen. Hartslag, bloeddruk, snelheid, aantal slagen en talloze andere parameters waren de stuur elementen waarmee Lammers vanaf een grote iPad vanaf de zijlijn zijn team in de gaten hield. Scores namen toe, blessures namen af, het nieuwe motiveren kreeg een impuls en het team won talloze wedstrijden, de concurrentie had het nakijken.
De online printbedrijven doen het in feite op dezelfde manier, meten is weten, bijsturen, motiveren, stimuleren en goed contact houden met de 'hartslag' van de doelgroepen, en dat alles 24/7 online. Een verhaal wat door Lammers met gemak in drie kwartier aan elkaar werd gepraat.
Hij sloot af met: 'Data make things visible, technology makes things possible, people make things happen...... Impossible is Nothing'.
De netwerkvloer
Net zoals vorig jaar was het vooral een 'feest van menselijke ontmoetingen'. Lachen, handen schudden, praten, koffie drinken, een broodje kroket. Voor velen heerlijk een dagje offline, even weg van de dagelijkse drukte. En die indrukken weerspiegelen de positieve ontwikkelingen in de branche. Wat dat betreft is deze dag een duidelijk meetpunt van de positieve sfeer bij zowel leveranciers, fabrikanten, dealers als bezoekers.
'Nieuwkomer' Marco Aarnink
Print.com was één van de weinige nieuwkomers op de Vakdag Print & Sign, zowel op de 'beursvloer' als in het sprekersprogramma. Aarnink trok als het ware de beursvloer leeg. Iedereen leek bij voorbaat nieuwsgierig. Aarnink trad al meermalen in het land op en zei nu met zo een grote opkomst toch wel zenuwachtig te zijn. Zijn verhaal had een geregisseerde opbouw, tot en met de climax van de overname van twee bedrijven. De geruchten bestonden al langere tijd, maar Aarnink wist de verrassingen goed geheim te houden en het was het echte grote nieuws op de Vakdag. Print.com maakt een vliegende start, misschien wel gesymboliseerd door de geheel in print vervaardigde businessclass stoel. De toehoorders werden getrakteerd op een 'frequent flyer boarding pass', die met QR code de reis in Aarninks 'printreis' mogelijk maakte.
Geslaagde dag
Mike Velleman en zijn team kunnen terugkijken op een zeer geslaagde dag. Hoofdredacteur Robbert Delfos was helaas geveld door griep. Dat zal deze dag extra pijn hebben gedaan voor de altijd zo gepassioneerde journalist die met zijn team de afgelopen maanden flinke prestaties heeft neergezet om PRINTmatters als nieuwe titel te positioneren. Hopelijk kan hij met plezier toch een beetje nagenieten van alle online aandacht die het evenement verdiend heeft gekregen.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.