BRANCHE - Dat de JAJA soap nog wel even zou doorgaan, was te verwachten. De gemeente Amsterdam gaat nu keihard handhaven, verspreiders riskeren een boete van 500 euro wanneer deze het 'niet zo nauw' nemen met de JAJA sticker.
Alleen huizen met een JAJA stickers mogen worden voorzien van reclamefolders. Is er geen stickers aanwezig, dan mag de bezorger niet ongevraagd reclame afleveren. Amsterdam zegt volgens het bureau Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) dat slechts 19% een JAJA sticker heeft. De folderbranche zelf zegt 23% te hebben geteld. Hoe dan ook, alle emoties hebben wel effect gehad. Voor de invoering ontving 49% van de huishoudens ongevraagd reclamedrukwerk.
Melden
De inwoners worden sinds kort aangemoedigd 'misbruik' te melden bij de gemeente. Volgen de gemeente gebeurde dat afgelopen jaar 2000 keer, eigenlijk betrekkelijk weinig op het totale inwonersaantal van de stad. Op basis van het getalletje 2000 gaat de gemeente nu handhavers inzetten. De kosten van die handhavers zouden moeten worden betaald door de verspreiders. Al zegt wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid, GroenLinks) in het Parool wat anders: 'Als bij wijze van spreken Blokker de folder heeft laten drukken, moet Blokker betalen.'
Procedure
Inmiddels heeft de branche het nakijken. Digitale folders, het huis-aan-huis-blad City Amsterdam en een handjevol initiatieven met gepersonaliseerde papieren folders beginnen langzaam maar zeker het 'reclame speelveld' in Amsterdam in te vullen. De komende hoger beroep procedure maakt weinig kans van slagen in deze inmiddels ingezette marktwerking. Van de rechter zal een uitspraak worden verlangd, maar de kans wordt steeds kleiner dat de JAJA stickers door de 'aanval' van de huidige belanghebbenden zal gaan verdwijnen.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.