EVENEMENT - Sign en Print kunnen dicht bij elkaar staan, maar ook mijlen ver uiteen. Dat bleek uit de veelheid producten, toepassingen en diensten die tijdens Sign&Print Expo 2019 werden getoond.
• Leestijd ca. 3 minuten
• Update maandag 1 april: totaal aantal bezoekers 9045
Vanuit de printwereld kan - oppervlakkig bezien - sign worden gezien als een vorm van printen in grootformaat. Dat is echter een enge definitie van een branche die in alles gericht is op marketing van merken in alle mogelijke en doorgaans zeer opvallende verschijningsvormen. Sign kent geen einde bij het afleveren van een stapel groot formaat posters. Vooral de gehele afhandeling en veelal handmatige bewerkingen om sign producten ter plekke in een toonbaar marketing middel te realiseren is voor de 'gewone' printbedrijven een vrijwel onontgonnen terrein. De nieuwe opzet van Sign&Print Expo 2019 liet zien dat deze twee werelden prima met en naast elkaar in één beursformat passen. De redactie sprak met marketing manager Rowdy van Nieuwenhuizen aan het einde van het driedaagse event, waarbij de teller van het aantal bezoekers op het moment van dit interview nog volop liep.
Ook digital signage volop in de belangstelling
Geslaagde bijeenkomst
In gesprek met Rowdy van Nieuwenhuizen: 'We hebben een dynamisch event neergezet, exposanten en bezoekers zijn tevreden. Meer beleving, bezoekers blijven langer. We hebben positieve veel positieve feedback gekregen en vergeet niet dat we in deze opzet met een compleet nieuwe team - met relatief weinig ervaring in deze branche - keihard hebben gewerkt en samengewerkt met de exposanten om dit event tot een succes te maken.'
Nieuwenhuizen: 'In de eerste twee dagen trokken we 2800 resp. 3800 bezoekers'
'De aantallen bezoekers liggen in lijn met onze verwachtingen, we dachten dat we wel iets lager zouden uitkomen, vanwege de veranderde focus op de kwaliteit van het totale programma en dus niet zozeer op kwantiteit, maar meer beleving en vooral ook meer kennis en kunde. Dat trekt een beter publiek voor de standhouders, maar zou ten koste kunnen gaan van de hoeveelheid. Dat blijkt dus niet het geval te zijn en dat stemt ons zeer positief.'
Bezoekersgroepen
Standhouders waren blij met de mix van creatieven, vormgevers, marketeers en brandowners in de mix van sign en print. Van Nieuwenhuizen: 'De op print gerichte bedrijven voelen zich echt niet bedolven onder de grote diversiteit van sign producten. Sommigen moesten even wennen, maar anderen zagen juist weer kansen tot samenwerking.'
Visitor experience
Alle paviljoens hebben het goed gedaan, zowel het lezingen programma in het Theater, Carrièreplein, de Innovatie Award, het thema 'street art' en alle andere extra's die deze beurs tot een ware beleving maakte. Van Nieuwenhuizen: 'Je zag ook dat de exposanten dat thema duidelijk in hun standbouw hadden opgepakt, het geheel werd daardoor kleurrijk en geeft de kracht aan van visuele communicatie. Natuurlijk moet je zo een thema in juiste proporties communiceren, een overkill zou het geheel te schreeuwerig kunnen maken. Nu was het precies in de balans zoals wij die voor ogen hadden.'
Vakjury Award gewonnen door Xerox voor de innovatieve tonermachine Iridesse, de publieksprijs ging naar DataLine voor de MultiPress Montage App
Sign&Print Festival in 2020
Op woensdag werd de 'festival' opzet voor 2020 geïntroduceerd. Van Nieuwenhuizen: 'Het wordt dus een druk jaar met Drupa, Fespa, Vakdag. We gaan verder met vooral de creatieve opzet, de term festival heeft een creatieve mindset. We hopen daarmee ca. 3000 bezoekers te trekken in de twee dagen die we daarvoor hebben gepland. We gaan vier thema's opzetten, waarbij we per thema verschillende content programma's zullen opzetten. daar zijn we nog mee bezig. De belevingscomponent zal in 2020 nog meer centraal komen te staan. Dus minder gericht op grote stands met veel apparatuur.'
Studentendag
Donderdag was ook de studentendag een succes, de organisatie had er alles aan gedaan het onderwijs aan te schrijven en die opzet was gelukt. Van Nieuwenhuizen: 'We moeten er voor blijven zorgen dat jongeren zien dat er genoeg innovatieve beroepen te kiezen zijn binnen de combinatie sign en print, mede daardoor had het Carrièreplein een informatieve rol voor juist deze groep. De branche is springlevend, dat zichtbaar maken wekt interesse op, maar vooral ook vertrouwen in de toekomst van print en sign.'
Op blokboek.com staan diverse foto impressies
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.