EVENEMENT - Op uitnodiging van het VIGC mocht de redactie een bijdage leveren aan het congres programma van het VIGC tijdens de eerste beursdag van Sign&Print Expo 2019 in Gorinchem. Een korte samenvatting.
Als opdracht werd de titel 'Nieuwe Innovaties in de Grafische Markt' gegeven. Wel iets om over na te denken, vooral 'nieuwe innovaties' heeft iets dubbels in zich. Bij innovatie neig je al snel te denken aan technologie.
ICT bepalend
Natuurlijk is ICT inmiddels de meest bepalende factor, niet alleen in productietechnologie, maar ook in workflow, standaarden en distributie. De bedrijfstak is een echte industrie geworden, waarbinnen traditioneel vakmanschap is geïntegreerd in intelligente systemen en automatisering. Vakmensen zijn operators geworden die processen sturen en controleren, maar niet meer zelf bepalend zijn voor de kwalitatieve details in een productieproces. Vanaf creatie, via (wat we voor het gemak nog maar even prepress noemen) tot druk/print en distributie zijn inmiddels componenten van een sterk geautomatiseerd proces, zoals we dat vooral tegenkomen bij online aanbieders, die kwalitatieve producten leveren met een orderomvang van soms 1000 orders per dag of zelfs meer. Sceptici kunnen dan misschien zeggen dat het allemaal standaard producten zijn, maar de omvang van juist die producten is enorm en rendabel genoeg om een portfolio aan te bieden waar de grote meerderheid van de klanten juist wel om vraagt. Het exclusieve kunstboek is daarmee niet verdwenen, en ook niet de oplage van wekelijke tijdschriften van 100.000 of meer en dus ook niet de kranten die dagelijks landelijke en regionaal worden gedrukt en verspreid. Maar ook daar speelt automatisering een grote rol. Meer productie met minder mensen, een geheel normale industriële evolutie, waar elke branche misschien wel wat krampachtig mee omgaat vanwege het eigen belang. Maar uiteindelijk onvermijdelijk en tot slot gewoon.
Marketing
Terwijl veel bedrijven zich verkeken op ICT en automatisering werd maar al te vaak een nog belangrijker aspect vergeten binnen de ondernemings taken: marketing. Een decennia lang verwaarloosd verschijnsel binnen de branche. Ook hier maken de online bedrijven het onderscheid, waar erg veel van te leren is. In ons recent opgestarte serie laten de meeste online bedrijven een 'kijkje in de keuken' zien omtrent hetgeen zij op het gebied van marketing doen. Zowel in print als online. De komende weken zullen nog veel partijen hun visies delen met de abonnees van printmedianieuws. Opvallend is de openheid waarmee juist deze bedrijven hun kennis en kunde delen. Zij zijn he gesloten karakter van de branche allang al voorbij.
Meten is weten
In 'oude tijden' was je management informatie systeem het hulpmiddel om uren te registreren en te factureren. Tegenwoordig is meten een optelsom van alle mogelijke on-line bewegingen rondom je eigen merk. Bestaande klanten, mogelijke nieuwe klanten en concurrenten bewegen zich op talloze online kanalen, zoekend naar de juiste producten voor hun marketing-communicatie doelstellingen. Ook weer weer weten de online bedrijven proces wat er gebeurt. Google Analytics op de webshop, Facebook campagnes, resultaten uit A/B testing door middel e-mail marketing en ook uit geprinte direct mail acties. Alles wordt gemeten, welke producten leveren we voor welke klanten, met welke producten kunnen we stoppen, welke nieuwe producten moet we ontwikkelen? Dus niet meer maken wat je zelf kunt met je eigen technologie, maar weten wat de vraag is naar welke producten in welke markten,
Print herleeft
We leven in spannende tijden waar het aantal online prikkels om aandacht te krijgen langzaam maar zeker een grens heeft bereikt. Nee, print zal daardoor niet zomaar tientallen procenten groeien, maar wel in belang toenemen op basis van de juiste metingen naar de behoeften vanaf zender tot en met ontvanger. Die positieve ontwikkeling is zichtbaar, ook in het aantal vacatures in de branche, al is het 'spel' tussen vraag en aanbod van personeel zeer gefragmenteerd en spelen de van oorsprong traditionele grafische scholen niet meer in op de vraag naar vakmanschap, ingegeven door ICT en vooral een crossmediale insteek. het onderwijs is net zo versnipperd als de branche zelf.
Eigen verantwoordelijkheid voor innovatie
'Innovatie ben je zelf'. Je kunt je niet meer verschuilen achter technologie van je toeleverancier. Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Neem je die niet, dan word je geconfronteerd met opdrachtgevers die door je eigen leverancier worden benaderd om print in hun eigen productieproces te integreren. We zien dat vak in de zo aantrekkelijke sign- en verpakkingssegmenten. Print is niet meer uniek, is dus toegankelijk voor iedereen. Dus maak het verschil in duidelijke services, toegevoegde waarde, klantkennis, marketing en - soms - technologie. En zet - als de klant daarom vraagt - je productiemiddelen in op lokatie van de klant.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.