BRANCHE - Het besluit is genomen. Printmediabanen.nl gaat in de eerste beta-versie van start. Dus alles is nog zeker niet klaar, maar wel voldoende om de branche eraan te laten proeven. Het project is vooral bedoeld om het nu versnipperde aanbod aan vacatures centraal te bundelen, zodat een beter zicht op vraag en aanbod ontstaat.
• Leestijd ca. 3 minuten
'Het onderliggende businessmodel willen we op natuurlijke wijze laten ontstaan, er zijn talrijke opties, maar allereerst zijn de reacties vanuit de markt bepalend', zegt initiatiefnemer Peter Luit. 'Het is zeker niet de bedoeling op de stoel te gaan zitten van bestaande bureaus, we zijn al helemaal geen bureau voor bemiddeling van kandidaten bij bedrijven, die expertise zit nadrukkelijk bij anderen.'
Reacties vanuit grafische bedrijven positief
Volgens diverse bronnen varieert de vraag naar grafisch personeel tussen de 300-500 vacatures. Deze zijn - allemaal in betrekkelijk kleine (versnipperde) plukjes - terug te zijn bij de bekende bureaus, zoals Module en Werkdruk, maar ook bij C3 werkt! en bij GOC (stages). Daarnaast staan vele vacatures ook op de websites van de vele bedrijven binnen de branche en - last but not least - wordt het aanbod regelmatig 'doorgelinkt' naar de grotere landelijke vacature websites zoals bijvoorbeeld Indeed of Monsterboard. Creatieve- en marketing functies zijn veelal te vinden bij Emerce en/of Adformatie.
Centraal aangeboden vraag en aanbod
De website printmediabanen.nl heeft puur tot doel deze versnippering tegen te gaan en dus vraag en aanbod te centraliseren. Op zichzelf is dat een stimulans voor de branche, het wordt immers duidelijk dat bedrijven weer kunnen groeien. Ook het soort vacatures en de specifieke vraag naar bepaalde competenties laat in een centraal verband zien hoe de arbeidsmarkt aan het veranderen is. Dat kan alleen zichtbaar worden gemaakt binnen één gebundelde omgeving waarin zoveel mogelijk partijen met elkaar samenwerken.
Printmediabanen.nl positief signaal voor groei in de branche
Website in ontwikkeling
Luit: 'We starten met een eerste beta-versie, juist omdat we vanuit de markt willen ervaren welke eventuele extra behoeftes via de website kunnen worden ingevuld. We hebben dus zeker geen poging gedaan om nu al alles 100% dicht te timmeren. Er zullen dus zeker zaken voor verbetering vatbaar zijn en ook staan wij open voor uitbreidingen, mochten deze vanuit de markt gewenst worden.'
Moderna Printing, Dataline, Reclameland, Wihabo en Prindustry plaatsten hun eerste vacatures
De huidige functionaliteit is gericht op het plaatsen en doorzoeken van vacatures, aangevuld met kandidaat profielen, aangesloten bureaus, werkgevers en een open contactformulier voor zoekopdrachten. In de komende weken kunnen kandidaten eigen profielen aanmaken, die ook door werkgevers doorzoekbaar zijn en (indien de kandidaat dat toestaat) de CV kunnen downloaden. Uiteraard kunnen binnenkort werkgevers ook zelf hun vacatures plaatsen/bewerken/verwijderen, na aanmaak van een eigen inlog profiel. En ook zal een vacature 'alert' worden geïmplementeerd.
Luit: 'We benadrukken echter dat de site nog volop in ontwikkeling is. Na bestudering van diverse (landelijke) websites, hebben we nog heel wat werk te verzetten om zoveel mogelijk vergelijkbare functionaliteit aan te bieden om het zowel werkgevers als werknemers zo makkelijk mogelijk te maken. Dus graag in deze periode geduld voor de ontwikkelingen waar we nu volop mee aan de slag zijn.'
Businessmodel
Printmediabanen.nl start met een open vizier en zal ook zeker gedurende de beta-periode zonder kosten worden aangeboden. Het businessmodel wordt samen met de marktpartijen ontwikkeld en zal worden geïntroduceerd op het moment dat de beta-periode kan worden afgerond met voldoende ervaringen om de markt van vraag en aanbod verder te kunnen professionaliseren.
De opzet van printmediabanen.nl past net zoals printmediatrainingen.nl in de crossmediale opzet van printmedianieuws. Luit: 'Achtergronden bij het nieuws, trainingen en het speelveld van de arbeidsmarkt passen goed binnen onze formule. We bedienen daarmee niet alleen onze partners, maar ook onze abonnees, maar in bredere zin ook de gehele branche.'
Interesse om mee te doen, in welke vorm dan ook? Bel Peter Luit (06-2070986, of stuur een e-mail).
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.