EVENEMENT - Met ruim 150 deelnemers en ruim 30 partners ging deze editie van het Benelux Online Print event 2019 al meteen geslaagd van start. Het programma werd met minitieuze nauwkeurigheid geregisseerd door dagvoorzitter Jos Steutelings. Wat was er te leren?
• Leestijd ca. 4 minuten
Samenvattende lessen
Consultant/onderzoeker Bernd Zipper (in de loop der jaren steeds vaker meer filosofisch): 'Kijk goed naar Amazon en richt je op de mobiele generatie en blijf opletten.' Ondernemer Frank de Meyer van Reclame Online: 'We groeiden in 5,5 jaar van 0 fte en 3 orders per dag naar wij hopen in 2020 tot 50 fte en 400 orders per dag (in het groot formaat segment, inclusief alle fulfilment) met aanvankelijk geen enkele grafische kennis.' Professor Christian Gülpen uit Aken was net iets teveel de professor van de dag tijdens zijn lezing. Het belang van personaliseren werd er voor de lunch flink ingehamerd, de voorbeelden passeerden de fantasie van menig grafisch deelnemer aan het congres.
Na de lunchpauze acteerde Storyteller Richard Askam als de wijkenner die wijn etiketten ging personaliseren, werd storyteller maar 'keerde terug in print' met het gepersonaliseerd beprinten van ballen in de hoogste mogelijke kwaliteit. Martijn Eier verwoorde de mogelijkheden van een API gekoppelde online print omgeving met een eenvoudig web dashboard, maar zonder webshop. Daar gaat printmedianieuws nog eens uitgebreid naar kijken. Dat moet wel even verder bestudeerd worden. Anna Oñate van papierfabrikant Sappi vertelde met passie hoe het bedrijf in software met kunstmatige intelligentie voor online 'grootmontage' stapte onder het label OctoBoost (volgens de redactie een maatwerkversie van het product SPrint One van Perfect Pattern, aangevuld met een aantal eigen ontwikkelingen van Sappi. Hierover volgt binnenkort een publicatie).
Na de koffiebreak vertelde Marco Aarnink van print.com zijn 'levensverhaal' over de omgangswijze met klanten: van eerste flirt via verliefdheid, de eerste kus tot en met een stabiele relatie. Christoph Grunicke van XMPie toonde diverse omnichannel workflow voorbeelden, die het bedrijf heeft gerealiseerd voor zeer uiteenlopende opdrachtgevers. Tot slot Michael Fries, CEO van onlineprinters maakte duidelijk dat in zijn bedrijf zeer veel, maar (net) niet alles met automatisering kan worden opgelost.
Wat was de gemeenschappelijke boodschap?
Een poging in één volzin: ‘Richt je als bedrijf voortdurend op veranderende klanten(generaties), gewenste producten, aandacht, kwaliteit, personaliseren en just-in-time delivery.’
Nieuw is het allemaal niet, maar de druk op het resultaat van het samenspel van dit rijtje eisen is door de online wereld steeds duidelijker aanwezig. Het hele plaatje moet kloppen. Een vergaand geautomatiseerd industrieel proces, gecombineerd met de ultieme klantbeleving. Ga daar maar eens mee aan de slag. Het vergt in alle opzichten een cultuuromslag in denken en doen.
Bij online aanbieders is de tijd van het goedkoop aandoende visitekaartje tegen de laagste prijs allang voorbij
Gelukkig gaven sommige sprekers wat ‘lucht’ door toe te geven dat fouten maken mag, snel gevolgd door het feit dat ze wel uitermate professioneel moeten worden opgelost. Ook dat is weer niet raar, dat moest al decennia lang, maar alle factoren worden gemeten en je online beoordelingen op social media zijn marketing parameters die je toen gewoon niet had. Je wordt als bedrijf beoordeeld in een ‘open ruimte’.
Online bedrijven worden vooral steeds beter in gepersonaliseerde marketing en vooral ook logistiek, de kwaliteit zit in veel meer aspecten dan alleen het kwalitatieve oordeel van het gedrukte of geprinte eindproduct
Vertrouwen in de branche
De sfeer ademde vooral vertrouwen in de branche en online heeft allang niet meer de positie van de verstoten internet drukker die de markt en de prijzen verpest. Er is vooral veel te leren van de marketing, de online workflows en de achterliggende logistiek. De apparatuur en de daarvan af te produceren kwaliteit (met natuurlijk vooraf de juiste workflow) maakt doorgaans niet meer het onderscheid.
Vorm mag wel wat speelser
De vorm van de succesvolle inhoud mag wel wat speelser. Het programma was een net iets te strakke reeks monologen met vaak teveel sheets, waardoor regelmatig een eindsprintje werd ‘afgedwongen’ om de borrel om 5 uur te halen. Dat lukte wonderwel en dat resulteerde volop in discussies over vrijwel alles wat er speelt in de branche.
Voor een volgende editie zou iets meer interactie als wens genoemd kunnen worden. Met een zaal met 150 deelnemers vergt dat natuurlijk wat extra inspanningen. Maar tussen de lineaire powerpoints zouden ook één of twee discussiepanels de dag wat kunnen verlevendigen. Maar dat neemt niet weg dat VIGC een prestatie van formaat neerzet. Natuurlijk helpen de sponsors daarbij het geheel ook financieel haalbaar te maken, maar de waardering gaat toch vooral uit naar een betrekkelijk klein team dat het hele event qua vorm en inhoud samenstelt. In ons land halen we dat niveau (voorlopig?) nog (lang?) niet. En ook het VIGC zit niet stil. Het najaarscongres onder de titel 'Het Congres' staat alweer in de steigers.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.