MARKETING - Een zes-en-een-half centimeter dik en meer dan vijf kilo zwaar boek om je honderdjarige bestaan mee te vieren: dat is niet voor iedereen weggelegd, maar voetbalclub AZC uit Zutphen deed het. Samen met reclamebureau Hilarius en Drukwerkdeal Op Maat.
• Leestijd ca. 3 minuten
Een dienst van Drukwerkdeal.nl die resellers in de grafische sector helpt met complexere projecten dan de standaard flyers-folders-visitekaartjes waar de internetdrukker groot mee is geworden. Directeur van Hilarius Wilber de Heus vertelt over zijn ervaringen.
Wilber, met welke vraag kwam de voetbalvereniging bij je?
Wilber: “Nou, ik wist al acht jaar lang dat de club bezig was met het ontwikkelen van een jubileumboek. Je weet al ver van tevoren dat je honderd jaar gaat bestaan. Freddy Burgers, een vrijwilliger van de club, heeft het hele boek opgemaakt onder begeleiding van ons. We hebben eerst een basis gemaakt, zodat hij vooruit kon. Hij heeft het allemaal thuis in de avonduren gemaakt, nachten en weekenden eraan gewerkt. Toen heeft de club ons gevraagd of we ze konden begeleiden bij het produceren van het boek. Nou, dat doen we graag. Ik heb meteen Antoine [Dielissen – accountmanager bij Drukwerkdeal.nl – red] gebeld”.
Uiteindelijk is het boek 672 pagina’s dik geworden. Wisten jullie meteen al dat het zo’n dik boek zou worden?
Wilber: “Ja, ongeveer. We hebben Freddy voorbereid op wat er ging komen. Je hebt het over het voortraject, teksten schrijven, foto’s erbij zoeken, tabellen maken. Je kan het zo gek niet bedenken. En dan nog het opmaken, het plaatsen van de foto’s, het laten inlopen van de tekst, nakijken…”
Antoine: “Het was best wel een complex project waarin heel wat dingen mis kunnen gaan. Kijk maar naar het bandpapier. Bij de perscontrole kwam er een afdruk van het omslag te liggen waar we geen van allen blij mee waren. Waardoor we de keuze hebben gemaakt die na lithocorrectie over te drukken. Die tijd hadden we ingecalculeerd”.
Op welk punt in zo’n traject kom je uit bij Drukwerkdeal Op Maat?
Wilber: “Op het moment dat de club vroeg om een offerte. Ik wist wat ze te besteden hadden. Toen was het eigenlijk heel makkelijk”.
Antoine: “Je kwam bij ons met het jubileumboek van Cambuur, wat AZC volgens mij ook voor ogen had. Zo’n stoeptegelboek. Dat was wel een grappige bijkomstigheid. Want dat dat boek van Cambuur heb ik ooit begeleid in de technische realisatie (bij een vorige werkgever, red)”.
Wilber: “Dat gaf ook een goed gevoel. En of het boek nou een centimeter dik is of vijf, het blijft natuurlijk hetzelfde type product”.
Hoe heb je het hele proces ervaren?
Wilber: “Dat was mooi. We hoefden zelf niet te produceren, we hebben het alleen begeleid. Dat was hartstikke mooi om te doen. Met Freddy erbij, die was hartstikke enthousiast, Antoine ook enthousiast. Uiteindelijk was de presentatie van het boek zelf een kippenvelmoment. Fantastisch, voor een amateurclub in de tweede klasse.
Antoine: “Ik vind het uniek dat een amateurclub uit Zutphen zoiets kan produceren. Een boek als dit, wie hebben er nou allemaal zo een? Feyenoord, Twente, Ajax, Cambuur, Sparta. En nou komt er zo’n boek van een amateurclub met achthonderd leden”.
Wilber: “Dat is ongekend”.
Hoe vond je het boek, toen je het voor het eerst in handen kreeg?
Wilber: “Het was perfect, supermooi. Ik ben ook gelijk naar Freddy gereden, van hier jongen, hier heb je je boek. En toen kwamen de traantjes. Van acht jaar bloed, zweet en tranen. Dat was mooi”.
Meer weten over wat Drukwerkdeal Op Maat voor jou kan doen? Lees hier meer of bel direct met Antoine Dielissen: 088 88 55 474
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.